Ulltand Ulltand skrev:
Det finns då en möjlighet att lukten kan komma från en granne över eller under via någon otäthet mellan lägenheterna.

Byggmaterial skall knappt lukta alls så något verkar vara fel.

Jag mäter ibland VOC och MVOC i jobbet i men då är det med en metod där ett labb analyserar så att man kan se varje ingående komponent i mätningen. Tex så kanske höga värden av 1-butanol skvallrar om förtvålning av plastmatta etc.

MVOC är mikrobiell voc. Alltså ämnen som kommer från tex svampar och bakterier.

Det du mäter låter som totalhalten. Den säger då att något är fel men inte exakt vad.
ja, något är lite galet.
 
C
C Clipped skrev:
men det luktar typ surt trä.
Vänta nu, surt trä = blött trä, men blött trä luktar inte surt (som typ spya).
Blött trä är väl en typisk s.k. mikrobiell lukt som kan bero på typ röta eller mögel.
Sur lukt tyder mer på död mus eller någon annan godsak som ligger och ruttnar.
 
Detta låter kanske lite konstigt men lukten av människa och deras sätt att leva sätter sig i allt, väggar golv och tak. En del personer luktar helt klart annorlunda om man säger så.
 
Hur länge har det luktat? Fick ju precis klarlagt att det luktat sedan inflytt.

finns det ett linoliumgolv under ett nytt golv…
 
C cpalm skrev:
Vänta nu, surt trä = blött trä, men blött trä luktar inte surt (som typ spya).
Blött trä är väl en typisk s.k. mikrobiell lukt som kan bero på typ röta eller mögel.
Sur lukt tyder mer på död mus eller någon annan godsak som ligger och ruttnar.
hmm, kan inte impregnerat trä lukta märkligt? Det luktar inte heller spya, det luktar fel avvikande och starkt. Trä, surt och stickande.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Detta låter kanske lite konstigt men lukten av människa och deras sätt att leva sätter sig i allt, väggar golv och tak. En del personer luktar helt klart annorlunda om man säger så.
ja, så kan det vara. Vi målade dock om allt… alla ytskickt. tänker att det inte borde vara kvar?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hur länge har det luktat? Fick ju precis klarlagt att det luktat sedan inflytt.

finns det ett linoliumgolv under ett nytt golv…
hur vet jag det utan att riva ut allt golv? Jag har luktat på varenda vrå av golv. Hittar inget fel. Luktar bara golv
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har ni linoleum-mattor?
Vattenburet lim på betong under linoleummattor kan lukta otroligt surt/unket. Om ni har lioleummatta någonstans, lossa den i nåt hörn ock lukta under!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Vattenburet lim på betong under linoleummattor kan lukta otroligt surt/unket. Om ni har lioleummatta någonstans, lossa den i nåt hörn ock lukta under!
okej, vi har trägolv, så jag vet inte riktigt hur vi tar reda på om vi har linoleum mattor under?
 
C Clipped skrev:
okej, vi har trägolv, så jag vet inte riktigt hur vi tar reda på om vi har linoleum mattor under?
Nja, det är bökigt förstås men ett sättär ju att lukta runt golvsocklar. Allt sånt här är ju detektivarbete. Läckage runt/under fönster?
Kan det ha bytts fönster och salats under/runt med tryckimpregnerad bräda mot betongen för infästning? Tryckt bräda som blivit fiktig luktar mycket otrevligt.
 
C
C Clipped skrev:
hmm, kan inte impregnerat trä lukta märkligt?
Jorå, menar bara att det lätt kan bli missförstånd när man försöker beskriver en lukt i text.
 
C cpalm skrev:
Jorå, menar bara att det lätt kan bli missförstånd när man försöker beskriver en lukt i text.
Min iP stavar märkligt ibland…
 
C cpalm skrev:
Jorå, menar bara att det lätt kan bli missförstånd när man försöker beskriver en lukt i text.
ja men jag förstår. Det luktar inte mögel, rent traditionellt - det vet jag då vi hade mögel i ett förråd. Det luktar inte heller sommarstugelukt, egentligen inte traditionellt fukt heller. Ett tag var jag inne på tretex i väggarna, men det har vi i sommarstugan så det var inte detta heller. Det luktar inte katt, inte urin.

det luktar bara några korta sekunder vid inträde i bostad och ibland kan jag urskönja lukten när jag går runt i lägenhet, men det är flyktigt. Den luktar fränt, sticker till i näsan, luktar liksom lite träigt men riktigt starkt. Jag har luktat på alla golv, men hittar ej lukten någonstans. Jag har luktat på väggar och möbler. Inget som liknar det ”fräna”. Det luktar liksom ”fel” onaturligt och lite främmande. Starkt och stickigt, ibland lite parfymerat.

det luktar inte mat. Detta är liksom något som är fel…
 
S seniorkonsult skrev:
Nja, det är bökigt förstås men ett sättär ju att lukta runt golvsocklar. Allt sånt här är ju detektivarbete. Läckage runt/under fönster?
Kan det ha bytts fönster och salats under/runt med tryckimpregnerad bräda mot betongen för infästning? Tryckt bräda som blivit fiktig luktar mycket otrevligt.
jag har luktat runt som en dåre på golven och kan ej hitta ngt. Hur kan det lukta i hela lägenheten om jag inte känner vid golven? Men får prova med fönsterna! Bra idé
 
C Clipped skrev:
ja men jag förstår. Det luktar inte mögel, rent traditionellt - det vet jag då vi hade mögel i ett förråd. Det luktar inte heller sommarstugelukt, egentligen inte traditionellt fukt heller. Ett tag var jag inne på tretex i väggarna, men det har vi i sommarstugan så det var inte detta heller. Det luktar inte katt, inte urin.

det luktar bara några korta sekunder vid inträde i bostad och ibland kan jag urskönja lukten när jag går runt i lägenhet, men det är flyktigt. Den luktar fränt, sticker till i näsan, luktar liksom lite träigt men riktigt starkt. Jag har luktat på alla golv, men hittar ej lukten någonstans. Jag har luktat på väggar och möbler. Inget som liknar det ”fräna”. Det luktar liksom ”fel” onaturligt och lite främmande. Starkt och stickigt, ibland lite parfymerat.

det luktar inte mat. Detta är liksom något som är fel…
Vi hade som en sur, frän, underlig lukt i en hall som kom och gick när jag var barn. Vi förstod inte vad det var innan min far skulle byta lampa i en takarmatur och den döda musen föll ned. Lukten blev antagligen starkare när lampan var tänd och liket blev varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.