44 210 läst · 422 svar
44k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 899 inlägg
Min kalkyl från en 2018 VW Passat GTE hamnar på ca 800-1000:- upp per månad på samma bilar, då inkluderat allt. Fortfarande ok enligt mig.V Vortex skrev:Går och funderar på byte till elbil från en V90 som vi haft sen den var ny (2016). Har kikat på de nyare elbilsmodellerna typ Enyaq, Id4, Ioniq 5, EV6 som ligger ungefär i samma prisklass och det skulle ju kunna gå att få ihop kalkylen, om man vill Men allt hänger förstås på värdeminskningen på nuvarande bil närmsta 3 åren (eller hur långt man nu räknar) jämfört med eventuell elbil, samt delvis el/bensinpris.
Onlinevärdering säger att aktuellt värde är 200-225 vid inbyte. Om 3 år (dvs när bilen är 8 år) kanske man får 125? Så ca 100' i tapp. Räknar jag ihop bränslekostnad, skatt, försäkring, service, däck och slant för reparationer så verkar en rimlig kostnad för närmsta tre åren inkl värdeminskning bli runt 225'.
Summerar jag privatleasing för 5500/mån, el, skatt, försäkring så landar jag lustigt nog på ganska precis samma.
Det är väl andra faktorer som får styra helt enkelt.. nytt är ju alltid nytt, men är samtidigt supernöjda med vår V90, även om den numera känns lite onödigt stor.
Sen är det lockande att kunna placera den nuvarande bilens insats (som fås tillbaka vid försäljning) på t ex börsen.
Det ironiska är att billigaste med "vettiga" mil kostar 220 tusen och upp för en begagnad på några år. Du klipper en 2-3 år gammal 3008 för 180-200 med typ 100 mils räckvidd, dragkrok, ordentliga utrymmen.A Alexn72 skrev:
Ingen elbil blir ju billigare än min nuvarande som bara kostar lite olja och soppa plus skatt utöver elbilen
Hmm, intressant. Hur jag än räknar blir det alltid dyrt. Jag har iofs inte räknat i detalj utan alltid gett upp när jag insett att den största kostnaden är värdeminskningen för en ny bil.V Vortex skrev:Går och funderar på byte till elbil från en V90 som vi haft sen den var ny (2016). Har kikat på de nyare elbilsmodellerna typ Enyaq, Id4, Ioniq 5, EV6 som ligger ungefär i samma prisklass och det skulle ju kunna gå att få ihop kalkylen, om man vill Men allt hänger förstås på värdeminskningen på nuvarande bil närmsta 3 åren (eller hur långt man nu räknar) jämfört med eventuell elbil, samt delvis el/bensinpris.
Onlinevärdering säger att aktuellt värde är 200-225 vid inbyte. Om 3 år (dvs när bilen är 8 år) kanske man får 125? Så ca 100' i tapp. Räknar jag ihop bränslekostnad, skatt, försäkring, service, däck och slant för reparationer så verkar en rimlig kostnad för närmsta tre åren inkl värdeminskning bli runt 225'.
Summerar jag privatleasing för 5500/mån, el, skatt, försäkring så landar jag lustigt nog på ganska precis samma.
Det är väl andra faktorer som får styra helt enkelt.. nytt är ju alltid nytt, men är samtidigt supernöjda med vår V90, även om den numera känns lite onödigt stor.
Sen att vi faktiskt är väldigt nöjda med vår nuvarande bil, kör endast 1500mil per år och behöver fixa elcentral samt laddbox, gör att vi skjuter nog på bilbytet ett tag till...
Annars har vi gått i precis samma tankar, att byta bort v70d4 a 2015 till enyaq eller liknande
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Vi pratar om en bil. En bil är alltid en förlust.
Man kan minimera förlusten på olika sätt.
Det blir ingen vinst i att skaffa elbil. Det en mindre förlust.
Man kan minimera förlusten på olika sätt.
Det blir ingen vinst i att skaffa elbil. Det en mindre förlust.
Under mitt billiv har jag EN gång haft en bil jag sålde för ett högre pris än jag själv gav. Det var en gammal 70-tals VW-buss.F fribygg skrev:
Låter bilden tala för sig självR Rkarlsson skrev:Det ironiska är att billigaste med "vettiga" mil kostar 220 tusen och upp för en begagnad på några år. Du klipper en 2-3 år gammal 3008 för 180-200 med typ 100 mils räckvidd, dragkrok, ordentliga utrymmen.
Ingen elbil blir ju billigare än min nuvarande som bara kostar lite olja och soppa plus skatt utöver elbilen
Det lär dyka upp fler laddställe efterhand som det blir vanligare med elbilar. Men jag håller med fribygg 10-12 kr/milen kostar min bensinbil även med dagens bensinpriser.
Det bygger på att den är helt avskriven, fortsätter att fungera och inte behöver några dyra däck.
Elbil är och kommer under flera år till vara ren lyxkonsumtion. Visst, jämfört med en ny fossil lyxbil är det kanske en besparing, men det kommer dröja länge innan det går att jämföra med vanliga 10-15 år gamla bensinbilar.
Det bygger på att den är helt avskriven, fortsätter att fungera och inte behöver några dyra däck.
Elbil är och kommer under flera år till vara ren lyxkonsumtion. Visst, jämfört med en ny fossil lyxbil är det kanske en besparing, men det kommer dröja länge innan det går att jämföra med vanliga 10-15 år gamla bensinbilar.
I vårt fall är det en "vinst" att byta till elbil då vi leasar våra bilar. Visst, vi får göra lite avkall på storlek. Idag kör vi en VW Passat SC TSI. Leasing kostnad på ca 5012:-/månad och 2500mil/år. Inga vinterdäck med i priset. Bilen vi beställt är en Kia E-Niro för 4438:-/månad inkl vinterdäck och 2000mil/år.
En liknande VW Passat SC TSI skulle kosta ca 5200:-/månad exkl vinterdäck och skatt. Skatten skulle landa på dryga 11.000:-/år. Då kostar den bilen oss dryga 6100:-/månad exkl vinterdäck och bränsle. Vi har en drivmedelskostnad på runt 1800-2000:-/månad. Nästan enbart pendling till jobb.
Det vi fått göra avkall på är rent krasst sämre lastutrymme, men vi resonerade som så att det är sällan vi faktiskt utnyttjar hela lastutrymmet.
Sen får vi solceller installerade nu i okt/nov inkl laddare. Hade vi inte haft det, så vet jag inte riktigt om jag vi hade hoppat på tåget riktigt än.
Andra bilen vi har är en Peugeot 208 (som vi också leasar). Den löper inte ut förens i september -22, då får vi se om det också blir en elbil eller hur vi väljer att göra då.
Ja, vi lägger ganska mycket på bil varje månad och vi är inga riktiga höginkomsttagare (jag är elevassisten och frun ssk) vi prioriterar dock ett "problemfritt" bilägande ganska högt.
En liknande VW Passat SC TSI skulle kosta ca 5200:-/månad exkl vinterdäck och skatt. Skatten skulle landa på dryga 11.000:-/år. Då kostar den bilen oss dryga 6100:-/månad exkl vinterdäck och bränsle. Vi har en drivmedelskostnad på runt 1800-2000:-/månad. Nästan enbart pendling till jobb.
Det vi fått göra avkall på är rent krasst sämre lastutrymme, men vi resonerade som så att det är sällan vi faktiskt utnyttjar hela lastutrymmet.
Sen får vi solceller installerade nu i okt/nov inkl laddare. Hade vi inte haft det, så vet jag inte riktigt om jag vi hade hoppat på tåget riktigt än.
Andra bilen vi har är en Peugeot 208 (som vi också leasar). Den löper inte ut förens i september -22, då får vi se om det också blir en elbil eller hur vi väljer att göra då.
Ja, vi lägger ganska mycket på bil varje månad och vi är inga riktiga höginkomsttagare (jag är elevassisten och frun ssk) vi prioriterar dock ett "problemfritt" bilägande ganska högt.
1760 mil x0,6 x 18,57 = 19609A Alexn72 skrev:
1760x3 kr milen? (lågt högt) 3168kr.
plus lån 2200kr tror jag de skrev på saluskylten = 26400kr.
Sen titta jag inte på hur många år lånet var. Men då har vi alltså 26400+3168+360= 29928kr
Min diesel = 21109 +service drygt 2000 kr = 23109kr.
Ligger då fortfarande på 6819 kr plus med dieseln.
Dieseln måste ligga på över 25 kr för att det ska kamma hem sig helt enkonomiskt på pendlingen.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
En ny bil lönar sig aldrig. Det är därför jag bara kör nya bilarF fribygg skrev:
För att visa vilken oekonomisk människa jag är
Visst kan man tjäna pengar på bilen. Men vi pratat inte om en 2år gammal Dacia då
Jag blir lite trött på argumentet att fossilbilar är betalda, servas och repareras gratis av föraren och det bara är bränslekostnaden som räknas. Det är ungefär som vi skulle jämföra hyresrätt,bostadsrätt och villa. Är bostadsrätten/villan köpt för 30 år sen och betald är det väl klart den troligen är mer ekonomisk.
Rimligen jämför vi en ny eller nästan ny bil (eftersom elbilar med efterfrågad räckvidd som är 10-15 år gamla inte existerar i någon större omfattning). Jag är inte inläst på vad bilmärken kostar idag, men tänker typiskt en Tesla vs en BMW 5-serie, en Polestar vs en S80, en ID4 vs en Tiguan. En Dacia Spring mot en Kia Picanto osv. Så räkna med försäkring, skatt, bränsle.
Att jämföra en all inclusive på 5-stjärnigt hotell mot att tälta på en åker, då kommer det alltid vara billigast att tälta. Då får vi vänta 15 år tills tex en 15 år gammal ID4 kan jämföras med en 15 år gammal Tiguan.
Rimligen jämför vi en ny eller nästan ny bil (eftersom elbilar med efterfrågad räckvidd som är 10-15 år gamla inte existerar i någon större omfattning). Jag är inte inläst på vad bilmärken kostar idag, men tänker typiskt en Tesla vs en BMW 5-serie, en Polestar vs en S80, en ID4 vs en Tiguan. En Dacia Spring mot en Kia Picanto osv. Så räkna med försäkring, skatt, bränsle.
Att jämföra en all inclusive på 5-stjärnigt hotell mot att tälta på en åker, då kommer det alltid vara billigast att tälta. Då får vi vänta 15 år tills tex en 15 år gammal ID4 kan jämföras med en 15 år gammal Tiguan.