Snailman
Badrum2 - Sheet1.pdf

Ritat pdf på hur jag tänkt.

1. Ska ha en duschvägg 95 bred som står 100 från vägg, streck inritat.
2. Govsil Tebo tile in, den måste vara precis över golvbrunnen så kan ej flyttas.
3. Jag har lagt hörnet på Klinkern precis i hörnet på Duschväggen.
Kommod är


Jag sätter ju en hel klinkerbit i golvsilen, man kan också vända upp underidan som är borstad rostfri.

Har köpte en makro design duschvägg, tror den sluter ganska tätt mot golvet, så kan ju bli lite stående vatten här.

Plattorna lutar alltså i pilarnas riktning, så vissa plattor lutar i två riktningar men de andra bara i en, vid golvbrunnen så lutar de kuvertskurna mot brunnen.

De två linjer som möter kuvertskärningen blir alltså helt vågräta.

På detta sätt borde allt vatten rinna mot brunnen, bortsett från om duschväggen är i vägen, men där ska ju inte rinna något vatten ändå.

Det blir nog inte så snyggt vid brunnen men några mindre bitar och så?

Synpunkter?
 
Snailman
Klar med golvet nu, valde att inte ha samma linjer vid golvbrunnen som på resten av golvet, blev så här:

Nyinstallerade 60x60 cm plattor på ett badrumsgolv med fokus på olika linjer vid en central golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad badrumsgolvplattor i grått med olika linjer och centralt placerad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagda stora 60x60 kakelplattor runt en kvadratisk golvbrunn i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången jag lägger så här stora plattor 60x60 i rum med golvlutning och jag tycker det var lättare än med 30x30 plattor som jag använt tidigare, det hade jag inte väntat mig.

Det är lättare att se till att en stor platta lutar korrekt än att flera små ska göra det.

Jag har alltså spacklat fallet i hela badrummet manuellt med korrekt fall i hela badrummet innan jag monterade tätskiktet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 9 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Börjar bli klar med väggarna nu.

Nästan färdigställda kaklade väggar och golv i en dusch med nischhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freerole och 3 till
  • Laddar…
Du spacklade fallet manuellt skrev du tidigare. Inget flytspackel alls eller flytspackel först sen spackla fall ovanpå?
 
Snailman
S schlump skrev:
Du spacklade fallet manuellt skrev du tidigare. Inget flytspackel alls eller flytspackel först sen spackla fall ovanpå?
Nej inget flytspackel alls, när de göt plattan så gjorde de en del fall mot brunnen.

Jag gjorde klackar med rätt fall enligt lasern sedan förband dessa med spackel i fyrkanter ca en meter ggr en meter och sedan fyllde jag fyrkanterna. Använde Ardex A45
 
  • Gilla
schlump
  • Laddar…
Snailman
Dags att foga, då all klinker är monterad. Golvet är satt först så väggklinkern är skuren efter golvklinkern.
Det jag undrar lite är hur jag ska göra där golv och vägg möts och i vägg/vägg hörnen och även vid vägg/tak vinkeln?

kommer måla taket vitt (gipsskivor) har satt akryl där i ett tidigare badrum men det har velat spricka, så har läst att en del väljer att använda MS Polymer i stället, (undrar hur man jobbar med det?)

Det är ju viktigt att inte bottna golv/vägg vinkeln med silicon, då vatten i fixet bakom väggklinkern då inte kan rinna ner. Ska man först sätta dit vanlig fog och sedan ta silicon utanpå? Vad jag förstått ska det vara silicon annars följer man inte bkr:s bestämmelser?

Tips?
 
Går det inte att använda Tec7 istället för akryl eller silikon?
Övermålningsbart och gulnar aldrig.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vid golvet kör du fog i första hand, silikon om det behövs för syns skull.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Det blir väl att jag använder vanlig fog överallt utom i takvinkeln.

Rundar inte alls av i inne hörnen, då kan jag vid behov sätta en sträng silikon vid behov i efterhand.

I takvinkeln blir det MS polymer och rundning i hörnet, troligen Biltemas för 80kr, Tec7 är ju ganska dyr, gav 140 kr för den för ett par år sedan med rabatt, så den är nog lite dyrare än så idag (235kr utan rabatt). Byggmax tar 165 kr för Tec7.

Får ta reda på hur man applicerar den.

Målar taket ner på fogen med våtrumsfärg.

Här verkar stå en del om MS Polymer
https://www.byggahus.se/forum/threads/tec7-ms-polymer-tips-vid-fogning.386431/
 
Redigerat:
Snyggt! Har du några närbilder på tile in hyllorna? Vad skar du kuvertskärningen med? Någon slipkloss eller rondel efter för att få bort "flis"?
Har du några utvändiga hörn du har geirat?

Ska sätta igång med vårat på 23m2 snart som blir 60x60 golv samt 30x120 vägg.
 
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Har du några närbilder på tile in hyllorna? Vad skar du kuvertskärningen med? Någon slipkloss eller rondel efter för att få bort "flis"?
Har du några utvändiga hörn du har geirat?

Ska sätta igång med vårat på 23m2 snart som blir 60x60 golv samt 30x120 vägg.
Välkapad metallist i ett hörn av en betongyta, som visar precisionsarbetet med kantslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapad kant på ett kakel med synlig diamantklinga och spår efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noggrant kapad och slipad kakellist som möter en stenplatta, inga synliga chips eller skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En noga kapad och slipad triangulär platta i ett hörn, troligtvis ett resultat av byggprojektet beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantklinga för vinkelslip på träunderlag, använd för fina snitt i kakelprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantslipkloss för glas och skalreparation, #200 Medium grade, ligger på en strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En diamantslipkloss med röd botten och grå slipyta, använd för att slipa vinklar på byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantklinga för vinkelslip med specifikationer synliga vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelslip med ställning för precisionsskärning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantklinga för kakelskärning i förpackning, använd för kuverskärning utan att chippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trianglarna kapade jag till med en sådan här
Manuell kakelskärare av märket Wallmer, använd för precisionsskärning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slipade sedan med diamantslipklossen.

Utvändiga hörn har jag inte gjort ännu, men ska ha vid fönstren i nästa badrum. Så jag har köpt ställningen för vinkelslip, har testat en gång på en provkörning och det gick ganska bra.

Det krävs ganska mycket av klingan för att inte chippa, klingan på bilden använde jag för kuverskärningen. Den är dyr som guld, men chippar knappt någonting. Testet med 45° gjorde jag med klingan på bilden med vinkelslipen, det chippade litegrann, men jag kapade nog för nära hörnet.

Kuvert skärningen gjorde jag på en

Röd och svart kakelsåg med högstativ och diamantklinga för precisionsskärning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men julas såg är normalt för klen, har en annan också med starkare motor.

Klingan var denna, men köpte den billigare genom min bygghandlare.

https://kakellagret.se/prod/diamant...t8vpmfaUYJgHtndf0Dh6esKJxX-0jZsMaAuWfEALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Tile in hyllorna var fina. Får bli samma här.
Ah har också beställt slipklossar samt diamantklinga från Tebo.
Har även en Ryobi handhållen vatten kakel/klinkersåg som jag köpte till att kapa fasad/sockelskivor med. Fungerade bra för det. Hoppas att den ska göra jobbet tillsammans med vinkelslip.

Tack för svar!
 
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tile in hyllorna var fina. Får bli samma här.
Ah har också beställt slipklossar samt diamantklinga från Tebo.
Har även en Ryobi handhållen vatten kakel/klinkersåg som jag köpte till att kapa fasad/sockelskivor med. Fungerade bra för det. Hoppas att den ska göra jobbet tillsammans med vinkelslip.

Tack för svar!
Kolla gärna in tile.brother på Instagram, men de brukar köra på frihand, inget jag klarar :p

Edit:. Såg nu att de verkar sätta en klinker it undertill också i tilein, får fundera på det.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Ah följder redan :) Fantastisk fina jobb det utför. Såg deras epoxy hörn. Där går gränsen vad jag ska försöka mig på :crysmile:
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.