Nissens Nissens skrev:
Nja, det var snarare ett par veckor Easee inte fungerade, jag hade schemalagd laddning då och boxen blev helt oanvändbar i ett par veckor när seras servrar inte fungerade…
Såhär såg det ut:
Översikt av uppstid med kalendervy för Easee Cloud tjänsten, visar hög tillgänglighet med några incidenter i olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, jag använder Tibber och har/hade inga som helst problem att ladda vid avsaknad av "molnet".
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte välja ett system som är beroende av en extern aktör för att fungera. Men det är jag det.
Nej om man kan undvika det så minskar ju uppenbart risken för den typen av problem. Sen vill man kanske dra nytta av alla andra fördelar med ett sådant beroende. Jag hade gärna haft mitt eget mobiltelefonssystem men jag tror jag hade blivit ganska ensam där ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad kan göras på tibbers server som inte kan göras lokalt? En mobil har inte sin funktion lokalt.

Men det är ju ett effektivt sätt att låsa upp kunder på.
 
D Daniel 109 skrev:
En mobil har inte sin funktion lokalt.
Precis, det är det jag menar! Samma gäller för en icke uppkopplad laddbox (om man inte bara är ute efter uttag)
 
Vad menar du? Jag ser ingen likhet i ditt tidigare inlägg och det du nu håller med om.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad kan göras på tibbers server som inte kan göras lokalt?
Tibber får ersättning från jag tror Svenska Kraftnät för att de med uppkopplade laddboxar kan lastbalansera elnätet väldigt snabbt genom att starta/stoppa laddboxar. För detta får de som väljer att låta Tibber sköta smartladdning köpa el till halva priset. Man anger med schemaläggning när man vill att bilen ska vara färdigladdad och då vet Tibber hur de kan använda laddboxen för lastbalansering/planering av laddning så att det inverkar på ett så positivt sätt som möjligt givet att de få betalt för att balansera elnätet.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du? Jag ser ingen likhet i ditt tidigare inlägg och det du nu håller med om.
Du skrev att en mobil inte har någon funktion lokalt vilket även gäller för en icke uppkopplad laddbox. Den är dum och gör inget annat än släpper på spänning vid givna tider. Enligt mig en helt korkad funktion som nästan vilken bil som helst kan göra själv från vilket uttag som helst.
 
Nej, du kan ha smart styrning även lokalt. Elpriserna kommande dygnet är publikt tillgängliga, väderprognoser lika så. Det finns ingen anledning till att schemat ska ligga hos någon annan. Mer än att de kan låsa upp kunder.

De säljer lite kapacitet i effektreserven. Men det är en funktion som sällan aktiveras. Även den kan styras lokalt, men då blir det värre att ta betalt för den.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du kan ha smart styrning även lokalt. Elpriserna kommande dygnet är publikt tillgängliga, väderprognoser lika så. Det finns ingen anledning till att schemat ska ligga hos någon annan. Mer än att de kan låsa upp kunder.

De säljer lite kapacitet i effektreserven. Men det är en funktion som sällan aktiveras. Även den kan styras lokalt, men då blir det värre att ta betalt för den.
Allt går bara man vill och har tid! Tror dock att alla som nu och i framtiden vill få lite tips på "Val av 3-fas Laddbox elbil" inte är intresserade av dina möjligheter för då har de nog redan koll på vilken laddbox som passar deras behov.
 
Jag vill bara lyfta nackdelen med hårdvara som är beroende av en extern aktör. Det finns ingen anledning att bygga den så, mer än för att låsa in kunder.
 
SJäkv blev det en Easee home 22 kW. Som jag har förstått det går det att använda och ladda lokalt utan uppkoppling. Funktionerna som jag önskar finns med den boxen isf när man kan köra Wi-Fi eller via som-kort.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning att bygga den så, mer än för att låsa in kunder.
Nu har du sagt det väldigt många gånger och du har fel i att någon låser upp någon med easee laddbox. Den behöver inte någon uppkoppling mot någon för att fungera. Däremot kan du enkelt få tillgång till deras api om du vill göra dina egna integrationer. Det hade varit bra om du försöker förstå innan du neggar!
 
Nissens
T Texan skrev:
Såhär såg det ut:
[bild]

Som sagt, jag använder Tibber och har/hade inga som helst problem att ladda vid avsaknad av "molnet".
Då använde du väl inte styrning av boxen. De som använde Tibber, schema o liknande kunde inte använda boxen eftersom den är onåbar om molntjänsten är nere. Har man alltid igång boxen så märks det ju inte.
Jag hade min schemalagd på natten och kunde inte ladda på andra tider eftersom det inte gick att kommunicera med boxen alls.

Tvivlar du på det så står det säkert i deras felloggar.
95% av användarna hade sannolikt problem, alla som styrde sina boxar med schema eller tredjepart.
 
Nissens
T Texan skrev:
Du skrev att en mobil inte har någon funktion lokalt vilket även gäller för en icke uppkopplad laddbox. Den är dum och gör inget annat än släpper på spänning vid givna tider. Enligt mig en helt korkad funktion som nästan vilken bil som helst kan göra själv från vilket uttag som helst.
Ja, med den skillnaden att styrningen är kopplad till molntjänsten…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, med den skillnaden att styrningen är kopplad till molntjänsten…
Jag förstår att du hade problem men du har säkert inte Tibber, eller hur? Hade du haft det så hade du inte behövt någon schemaläggning. Jag har ingen schemaläggning genom Tibber, det funkar inte så med dem utan istället anger man bara när man vill att laddningen ska vara klar. Givetvis fungerade denna funktion inte för mig heller dessa dagar/veckor utan då var laddaren aktiv hela tiden d.v.s. så fort jag anslöt bilen så började den ladda oavsett tid på dygnet.
Här kan du och andra som inte har Tibber se vad Tibber skickade ut i samband med problemen som EASEE hade med sin molntjänst!

Hej,

Easee arbetar hårt för att få sina molntjänster igång igen efter de gick ned den 9 december klockan 15:40. Trots parallella försök har de inte lyckats få systemet att fungera fullt ännu. Som situationen är nu måste de använda helgen för att gå djupare in i sin systemarkitektur och göra ändringar i molntjänsten så att de kan återställa systemet ordentligt.

Vad betyder detta för dig som Tibber-kund?
Detta påverkar dig som Tibber-kund på det sätt att du inte har kontakt med laddboxen från Tibber-appen under denna period. Det betyder även att varken smartladdning via vår Easee power-up eller lastbalanseringen fungerar för närvarande.

Problem med huvudsäkring under laddning
Om du har problem med att huvudsäkringen överbelastas, så rekommenderar vi att du ansluter till laddboxens lokala wifi-gränssnitt och minskar laddningseffekten. Kom ihåg att bryta strömmen / säkringen till laddningsbox i 1-2 minuter så att inställningarna kan ändras. Se Easee’s användarhandbok på sidan 26 för instruktioner. Det finns även en guide på engelska från Easee kring detta här.

Blinkande ljus på laddboxen
Om du upplever blinkande lampor på laddboxen när bilen är ansluten väntar laddaren på en nyckel för att aktiveras. Då kan valfri RFID-nyckel användas för att börja ladda, till exempel ett bankkort eller passerkort.

Låst laddkabel
Om du har låst laddkabeln permanent och behöver släppa den hittar du instruktionen på detta här.

Laddningshistorik från Easee
Laddningen lagras lokalt i laddboxen och så snart molntjänsten är uppe igen kommer Easee att kunna hämta den, skicka förbrukningen till Tibber så vi kan uppdatera din historik i Tibber-appen.

Ger inte laddboxen någon ström?
Om du inte alls kan ladda, rekommenderar vi att du använder en snabbladdare eller nödladdare tills situationen är löst.

Var kan jag få uppdateringar om situationen?
Du kan använda statussidan från Easee för uppdateringar som du hittar här. Det är möjligt att registrera sig på deras statussida så att du får aviseringar så snart det finns ny information.

Om du har frågor så tveka inte att kontakta oss via chatten i Tibber-appen eller via e-post: hello@tibber.com

Hälsningar Daniel och Tibber-teamet
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.