P
L Lilllen skrev:
Jag gissar att Jula vill bli lurade. Krävs det att man anlitar behörig så försvinner ju en stor poäng med att köpa där. Men sedan har väl de någon intresseorganisation från kyltekniker/myndigheter som är på dem hela tiden? Gissar att det blir lite kontraproduktivt det också, då alternativet till slut blir att köpa utomlands istället. Löjliga lagar när det gäller snabbkopplingsvarianten tycker jag. När man har lagar som alla förstår inte har någon vettig grund så ska de ändras.
Jo det enda den lagen gör är ju att med miljön som slagträ så vill man ha ensamrätt på sitt yrke.. som elektriker men andra yrken som tex fordonsmekaniker kan vem som helst mecka med bromsarna på fullstora bussar och lastbilar men där är det självklart att vem som helst som kan får göra för där finns det inga risker... typiskt svensk dubbelmoral och dom med starkast påverkan och mest lobby arbete vinner sina efterlängtade där ingen annan får pilla med det för det är så "svårt"
 
B
Var och köpte en pump idag på jula, 3999kr, och 10% rabatt om man tog det på faktura.

Det var tydligt att man ingår ett avtal med inselo om man går via dem, så jag misstänker att man inte kan backa på det hur som helst, efter att man skrivit på? Fast å andra sidan så brukar ju avtal normalt sett kunna brytas under vissa förutsättningar. Läste inte det finstilta i avtalet, då jag har en bekant med cert som ska installera åt mig.

De kontrollerar ju om certet är giltigt, så vet man ett giltigt certnr och namn, så kan vem som helst plocka ut en värmepump. Man får ju som köpare intyga att personen med certet ska installera, så jag antar att det är osant intygande eller liknande (inte urkundsförfalskning) om det slutar med att nån annan installerar den.

F-gaser som läcker från värmepumpar i Sverige har ungefär lika stor påverkan på klimatet som det svenska inrikesflyget, så det är viktigt att det sköts på ett bra sätt.

I och med att man I alla fall måste ha en riktig installatör borde ju snabbkopplingen dö ut som teknisk lösning. För det är inte snyggt att ha en kringla med rör som ligger bakom värmepumpen.

Däremot hoppas jag att de skulle få fram ett köldmedium som har låg klimatpåverkan. Då kan man installera själv igen som amatör med en snabbkoppling utan att behöva använda vacuumpump.
 
  • Gilla
Peter1111
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Däremot hoppas jag att de skulle få fram ett köldmedium som har låg klimatpåverkan. Då kan man installera själv igen som amatör med en snabbkoppling utan att behöva använda vacuumpump.
Det finns flera miljövänliga alternativ, men tillverkarna av patenterade kylmedier jobbar hårt för att deras produkter ska användas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Det finns flera miljövänliga alternativ, men tillverkarna av patenterade kylmedier jobbar hårt för att deras produkter ska användas.
Vilka köldmedium menar du då, som lämpliga i en luft luft vp?

Det närmaste jag hittat som ger hygglig cop är väl r290 (propan). Men det är ju brandfarligt, så jag har inte sett nån som använder det i luft luft vp.
 
P
B BSOD skrev:
F-gaser som läcker från värmepumpar i Sverige har ungefär lika stor påverkan på klimatet som det svenska inrikesflyget, så det är viktigt att det sköts på ett bra sätt.
Undrar hur man kommit fram till det på ett faktabaserat sätt :)

Faller lite på sin egen orimlighet då man måste hålla reda på hur mycket som säljs och hur mycket som kommer in och mäta mängden som finns kvar i alla anläggningar som skrotas.. och även då skulle det bli en rätt hopplös och väldigt seg med långt eftersläp hur mycket som faktiskt läcker ut...
Och hur mycket av dessa mängder som har nåt med egenmonterade värmepumpar för eget bruk gör det ännu mer löjligt när man kollar hur det ser ut på bilskrotar där ingen tömmer ac på korrekt vis och varje bilolycka där det går hål i ac kylaren som ju sitter närmast grillen på alla bilar..

Skulle gissa att dessa uppgifter om dessa gasers miljöpåverkan är gissade av några miljömuppar som gissat och räknat lite..troligen ett ganska grovt överslag för att påvisa hur viktigt det är, sen om man är minst sagt vårdslös med sanningen det brukar som vanligt inte spela så stor roll.. när allt görs i miljöns namn...

Dom ställen som uppenbart har mest besök av kyltekniker för att fylla gas i stora mängder och det sker ofta är matbutiker och storkök med rejäla kylrum. där verkar man fylla ofta och mindre läckage letat man inte ens efter utan man är dit med x månaders mellanrum och trycker i gas så det går ett tag till...

så som vanligt så silar man mygg och sväljer kameler och kliver du utanför sveriges gräns så är det oftast inte alls så hårda regler men vi ska som alltid spela bror duktig och tramsa iväg med några miljömuppar i spetsen..
 
B BSOD skrev:
Vilka köldmedium menar du då, som lämpliga i en luft luft vp?

Det närmaste jag hittat som ger hygglig cop är väl r290 (propan). Men det är ju brandfarligt, så jag har inte sett nån som använder det i luft luft vp.
Propan och CO2 har man sålt värmepumpar med.
R32 som din nya pump är fylld med är inte brandfarligt, det är extremt brandfarligt.


Säkerhetsdatablad för difluormetan R32 med varningsikoner och säkerhetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
P polaris78 skrev:
Undrar hur man kommit fram till det på ett faktabaserat sätt :)

Faller lite på sin egen orimlighet då man måste hålla reda på hur mycket som säljs och hur mycket som kommer in och mäta mängden som finns kvar i alla anläggningar som skrotas.. och även då skulle det bli en rätt hopplös och väldigt seg med långt eftersläp hur mycket som faktiskt läcker ut...
Och hur mycket av dessa mängder som har nåt med egenmonterade värmepumpar för eget bruk gör det ännu mer löjligt när man kollar hur det ser ut på bilskrotar där ingen tömmer ac på korrekt vis och varje bilolycka där det går hål i ac kylaren som ju sitter närmast grillen på alla bilar..

Skulle gissa att dessa uppgifter om dessa gasers miljöpåverkan är gissade av några miljömuppar som gissat och räknat lite..troligen ett ganska grovt överslag för att påvisa hur viktigt det är, sen om man är minst sagt vårdslös med sanningen det brukar som vanligt inte spela så stor roll.. när allt görs i miljöns namn...

Dom ställen som uppenbart har mest besök av kyltekniker för att fylla gas i stora mängder och det sker ofta är matbutiker och storkök med rejäla kylrum. där verkar man fylla ofta och mindre läckage letat man inte ens efter utan man är dit med x månaders mellanrum och trycker i gas så det går ett tag till...

så som vanligt så silar man mygg och sväljer kameler och kliver du utanför sveriges gräns så är det oftast inte alls så hårda regler men vi ska som alltid spela bror duktig och tramsa iväg med några miljömuppar i spetsen..
Hittade inte källan till påståendet, men den här källan påstår det att 2% av den globala uppvärmningen kommer från utsläpp ifrån värmepumpar/kylmaskiner(inkl kyl o frys).
https://www.europarl.europa.eu/news...vaxthusgaser-per-land-och-sektor-nyhetsgrafik

Och här kommer flygets påverkan
https://www.naturvardsverket.se/dat...axthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

Ungefär 3%, men det inkluderar ju både inrikes o utrikes flyg.

Så utsläppen av dessa gaser är inte försumbara. Det är ganska strikta regler kring inköp av dessa gaser, samt försäljning av värmepumpar så jag tror man har hyggligt bra koll på utsläppen.

Alla lite större anläggningar (och med stor så är det knappt större än en villa) är under tillsyn. Påfyllning av köldmedier ska rapporteras till tillsynsmyndighet. Upprepade läckage kommer resultera i böter om man inte vidtagit åtgärder för att minska risken för läckage. Dessa läcksöks även regelbundet, om man följer lagen. Vet inte hur mycket det fuskas, men lagstiftningen är i alla fall rätt hård.

Vi tar det på större allvar än många andra länder, men det är samma lagstiftning i botten i EU.
 
B
useless useless skrev:
Propan och CO2 har man sålt värmepumpar med.
R32 som din nya pump är fylld med är inte brandfarligt, det är extremt brandfarligt.
Propan har placerats i klass brandfarlighetsklass a3. R32 ligger i A2L. Vet inte hur stor skillnad i brandfarlighet det är i praktiken mellan dessa klasser. Jag har hört talas om nån frånluftsvärmepump som brunnit, men det är ju extremt ovanligt att det händer.

Har bara sett r290 i frånluftsvärmepump och mobila kylaggregat, där läckage ventileras ut). Finns även i kylskåp, men det är väl godkänd för att mängden r290 är liten där. Nån udda monoblocklösning har jag sett med r290 (läckage blir utomhus /ventileras bort) men jag hittar inga splitaggregat. Vet inte om det är eu lagstiftning kring dessa brandregler som gör dessa olagliga att sälja? Är säkert delvis kommersiella intressen från köldmedieproducenter som påverkat lagstiftningen. Har du sett r290 i split eller bergvärmeaggregat?

Co2 hittar jag bara i luft/vatten applikationer. Det är ju lite höga tryck I de systemen, så jag gissar att det kanske skulle blir dyrt att bygga LL-vp med co2 som köldmedium? Hittar inga splitar i alla fall med co2.
 
P
B BSOD skrev:
Hittade inte källan till påståendet, men den här källan påstår det att 2% av den globala uppvärmningen kommer från utsläpp ifrån värmepumpar/kylmaskiner(inkl kyl o frys).
[länk]

Och här kommer flygets påverkan
[länk]

Ungefär 3%, men det inkluderar ju både inrikes o utrikes flyg.

Så utsläppen av dessa gaser är inte försumbara. Det är ganska strikta regler kring inköp av dessa gaser, samt försäljning av värmepumpar så jag tror man har hyggligt bra koll på utsläppen.

Alla lite större anläggningar (och med stor så är det knappt större än en villa) är under tillsyn. Påfyllning av köldmedier ska rapporteras till tillsynsmyndighet. Upprepade läckage kommer resultera i böter om man inte vidtagit åtgärder för att minska risken för läckage. Dessa läcksöks även regelbundet, om man följer lagen. Vet inte hur mycket det fuskas, men lagstiftningen är i alla fall rätt hård.

Vi tar det på större allvar än många andra länder, men det är samma lagstiftning i botten i EU.
Ja personligen så tror jag vi kan gissa och ha ungefär lika rätt eller fel som dessa papphattar som räknat fram det där på en knippe gissningar och antaganden...
Och det saknas ju fortfarande helt nån som helst information om hur mycket av dessa läckage som är ofrånkomliga oavsett regelverkets utformning och hur många promille av dessa utsläpp som ev beror på att nån hempulare misslyckats med att koppla ihop en luft / luft värmepump...
Alla system likt dessa har mer eller mindre läckage över tid precis som ac anläggningar i bilar där det är mer tydligt att man "lagar" och fyller på och så går det ett knippe år igen. medans kylskåpet hemma åker på tippen när det slutar funka..

Tyvärr så tas 99 procent av sån där info fram av personer med stort miljöintresse som röstar på Mp och lyssnar på andra miljömuppar och där bevis och fakta saknas så gissar man hejvilt och skriver ihop rapporter som har tveksam bakgrund och efter dom har åkt runt ett tag i samhället så anses dom som sanna och alla som kritiserar det tveksamma i dom även om dom har högre professor tittlar så lyssnar ingen och man är miljöförnekare.. men nån liten snorunge som greta blir snabbt uppblåst i pressen när man bara rabblar inövade tal skrivna av andra. Bara man förmedlar den bild som pressen vill sprida...att man fullständigt saknar aktuell utbildning kvittar..
Tyvärr är miljöpolitiken lika trasig som invandring och intregrations frågorna där båda sidor är minst sagt rätt vårdslösa med "sanningen" (förskönande av att ljuga) och det går mer ut på att sprida skit för att bevisa att man har rätt till varje pris.

Men det är min personliga uppfattning och även om vi utplånade sverige som helhet så skulle det knappt märkas i världens utsläpp så med det som bakgrund och att stora delar av resten världen skiter i det så behöver inte allt här bli dubbelt så dyrt pga tramsiga miljö regler.

Så nu ska jag gå och elda upp en till rulle med plastpåsar innan det blir förmögenhetsskatt på dom.. :)
 
R32 brinner inte av sig själv, de måste ha en låga som underhåller branden, därempt är r290 självuppehållande och mycket farligare än R32. R32 ska dessutom finnas i sådan stor mängd i ett slutet utrymme innan det blir riktigt farligt. Mängden du har i en vanlig llvp är inget att bry sig om.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Den mängd propan man har i en värmepump är inte heller farlig. Så länge det är tillåtet med gasspis och att man ställer ett par 16-kilos gasolkrukor i källaren kan inte värmepumpen vara något problem.

Det stora problemet är att värmepumpsbranschen i takt med nya miljökrav hittar på nya kylmedier som ligger precis på gränsen hela tiden. Sen lurar man i kunderna att det är deras nya miljövänliga produkt. Om dom verkligen var intresserade av miljön så skulle dom lägga krutet på att gå ifrån flourerade gaser helt och hållet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
ja det finns co2, men problemet där är de höga trycken, och kräver väldigt mycket av styret. dessutom funkar co2 bäst om du har riktigt sval retur, i alla fall de äldre, men de kanske inte ens ska jämföras med de nya.
Men jag jobbar med butikskyla på co2, och kan säga att det är en djävulsk skillnad i styrning på co2, jämfört med konventionellt, där man i princip bara behöver pressostater och termostat.
 
  • Gilla
AndersL40
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja personligen så tror jag vi kan gissa och ha ungefär lika rätt eller fel som dessa papphattar som räknat fram det där på en knippe gissningar och antaganden...
Och det saknas ju fortfarande helt nån som helst information om hur mycket av dessa läckage som är ofrånkomliga oavsett regelverkets utformning och hur många promille av dessa utsläpp som ev beror på att nån hempulare misslyckats med att koppla ihop en luft / luft värmepump...
Alla system likt dessa har mer eller mindre läckage över tid precis som ac anläggningar i bilar där det är mer tydligt att man "lagar" och fyller på och så går det ett knippe år igen. medans kylskåpet hemma åker på tippen när det slutar funka..

Tyvärr så tas 99 procent av sån där info fram av personer med stort miljöintresse som röstar på Mp och lyssnar på andra miljömuppar och där bevis och fakta saknas så gissar man hejvilt och skriver ihop rapporter som har tveksam bakgrund och efter dom har åkt runt ett tag i samhället så anses dom som sanna och alla som kritiserar det tveksamma i dom även om dom har högre professor tittlar så lyssnar ingen och man är miljöförnekare.. men nån liten snorunge som greta blir snabbt uppblåst i pressen när man bara rabblar inövade tal skrivna av andra. Bara man förmedlar den bild som pressen vill sprida...att man fullständigt saknar aktuell utbildning kvittar..
Tyvärr är miljöpolitiken lika trasig som invandring och intregrations frågorna där båda sidor är minst sagt rätt vårdslösa med "sanningen" (förskönande av att ljuga) och det går mer ut på att sprida skit för att bevisa att man har rätt till varje pris.

Men det är min personliga uppfattning och även om vi utplånade sverige som helhet så skulle det knappt märkas i världens utsläpp så med det som bakgrund och att stora delar av resten världen skiter i det så behöver inte allt här bli dubbelt så dyrt pga tramsiga miljö regler.

Så nu ska jag gå och elda upp en till rulle med plastpåsar innan det blir förmögenhetsskatt på dom.. :)
Sverige använder ca 1% av all köldmedieanvändning i Världen, så vad vi gör är en piss i mississippi
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
ja det finns co2, men problemet där är de höga trycken, och kräver väldigt mycket av styret. dessutom funkar co2 bäst om du har riktigt sval retur, i alla fall de äldre, men de kanske inte ens ska jämföras med de nya.
Men jag jobbar med butikskyla på co2, och kan säga att det är en djävulsk skillnad i styrning på co2, jämfört med konventionellt, där man i princip bara behöver pressostater och termostat.
Ja, jag säger inte att det är lätt. Men jag tycker man borde lägga ner lite mer energi på att lösa dom problemen istället för att fortsätta med kylmedier med +500 i GWP.
 
Köpte min pump i januari.
Inselo ringde några gånger och jag sa att det inte var dags än.
Senaste gången sa dom att jag skulle höra av mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.