Sitter här och räknar på deklarationen.

Vi sålde ett hus förra året, med vinst. Vi har gått igenom alla kvitton vi har och har fått ner den reella vinsten en bit. Dock anlitade vi en sprängare som utförde en del arbete för oss ("icke-vitt"), detta blir väl svårt att ta med i deklarationen ;).

Men vi har kvitton på diverse besiktningar som gjordes i samma veva (knappt 10 000 kr). Min fråga är om man kan använda sig av dessa kvitton, trots att vi inte har kvitto på själva sprängningen?

Jag har hört runt lite bland vänner och bekanta, de flesta tycker att vi ska använda de kvittona vi har och ifall det blir frågetecken angående kvittot på sprängaren bara hävda att vi har tappat bort det kvittot. Dock känns det lite halvlurigt att göra så, vad anser ni, kan vi använda oss av kvittona för besiktningarna eller ska vi skippa allt som har med sprängningsarbetet att göra?
 
Besiktningarna är väl avdragsgilla som de är? Och ta upp sprängningen också. GDSGD (Går Det Så Går Det). Det värsta som kan hända är att de frågar efter kvittot, och ni svarar att det kommit bort, och så godkänns inte den delen.

Förstår iofs inte hur man vågar spränga "icke-vitt" för går det åt he****e då, sitter man illa till, men är det gjort så är det.
 
Swetrot skrev:
Förstår iofs inte hur man vågar spränga "icke-vitt" för går det åt he****e då, sitter man illa till, men är det gjort så är det.
Går det illa så brukar väl båda parter vara ganska överens om att det var "vitt"... Som konsument kan man ju faktiskt förutsätta att allt arbete är avsett att ske mot kvitto inkl moms enligt gällande bessersmithstandard :)

/säger viltfjall som sprängt dyrt vitt å där det ändå gick åt skogen...
 
Vad jag hört tar numera ARN upp tvister även i fall där konsumenten köpt något svart. Nackdelen är förstås det svårare bevisläget - den som utfört tjänsten kan ju säga att han inte alls varit anlitad.

Går det så går-det mentaliteten är väl upp till vars och ens moral och riskvillighet att avgöra om man vill köra med. Men det finns risk för både skattetillägg och skattebrott...
- Och är man sugen på att begå brott behöver man väl inte binda upp sig på vad det faktiskt kostade att få tjänsten utförd, eftesom avdragsrätt saknas så kan man ju lika gärna dra av ett högre belopp.

Jag skulle för övrigt inte dra av något jag betalat svart för. Hade jag däremot betalat vitt och tappat kvittot skulle jag dragit av det. Vid en förfrågan har man ju då i alla fall chansen att firman skulle kunna leta i sin bokföring vad som betalats osv.

Besiktningarna ska du självklart inte skippa att dra av för.

/b
 
Jag har ett liknande bekymmer.
Jag bytte tak på ett hus jag sålt.
Nästan allt mtrl köptes som andra sortering, privat eller "direkt på lagret".
Alltså knappt ett kvitto på hela takbytet (gjorde jobbet själv med kompisar)
Kan man speca lite på frihand och dra av detta, eller hur noga är det.
 
Moralens väktare kommer väl snart springande, men visst kan du försöka med det. Frågar de så är "takbytarmappen" tyvärr förkommen i flytten. Det lär ju knappast handla om några enorma pengar.

En stor del av alla svenska hus är tillbyggda, renoverade och underhållna med hjälp av svart arbetskraft, eller material som "blivit" över och köpts in utan kvitto. Det är faktiskt så vi kan hålla oss med så många kvadratmeter bostad per person i ett land som har världens högsta skattetryck.
 
Snailman
Stod i en annan tråd, gällande husförsäljning att man kunde skriva vad det kostat eller borde ha kostat, och skrev man bara i deklarationen att man saknade kvitto så kunde man inte 'åkadit' på det, så var det ju upp till skattemyndigheten att bedöma om de godkände det eller ej.

(rätta mig om jag minns fel)
 
Jag tog upp saker som jag inte hade kvitton på och då skrev jag "kvitton saknas på det & det" och jag fick inga problem, det gick igenom ändå. Nu var det iofs inga hiskeliga summor men ändå....
 
Redovisar man på det sätt som beskrivits så är det vad som kallas ett "öppet yrkande", och då åker man inte dit på några skattetillägg.

Det är också viktigt att skilja mellan rätt att dra av något och att någon gjort ett otillåtet avdrag utan att åka dit. Gör du ett avdrag men din deklaration inte granskas närmare så får du ditt avdrag trots att du inte egentligen hade rätt till det. Det går alltså inte att säga att något är avdragsgillt med hänvisning till att någon annan (eller du själv) tidigare gjort ett avdrag och fått igenom det.

För övrigt ligger skatteverkets handledningar och broschyrer på hemsidan, flera som funderar över detta kanske bör titta närmare på vad som står i handledningen för beskattning, inkomst förmögenhet mm. taxeringen 2007, del 1, kapitel 27.7.3.1 - och då särskilt sidorna 583-584. dvs. i sidnumreringen, inte sidorna i PDF:n.

Handledningarna finns på Startsida | Skatteverket [NS4 version] under länken rättsinformation till vänster.

Därutöver finns förstås också broschyrerna, men där är det oftast mycket mer kortfattad information. Att titta i handledningen är generellt bättre.

/b
 
Vart kan man hitta de sidor som du hänvisar till bjogul? Jag var inne på rättsinformation men lyckas inte hitta dit du hänvisar.

Jag vet inte huruvida jag skall ta med själva sprängningen eller inte, jag har efter några dagars jobb hittat diverse kvitton så att den slutliga skatten är överkomlig. Dels känns det bättre "moraliskt" att inte fuska, men framförallt så kan jag nog sova bättre om jag inte behöver fundera på om Skatteverket hugger på det eller inte.

Ponera att jag trots allt skulle dra av en viss kostnad för sprängningen (låt oss säga 20k fast det var avsevärt mer) och deklarerar att jag har "delvis kvitton", om det skulle ske en granskning, vad kan hända då?

Mycket tacksam för alla svar och tankegångar!
 
Ja. Det var just det med att hitta i handledningen. Det jag hänvisade till är sidorna 583-584, och som i PDF:n utgörs av sida 570-571. Själva avsnittet börjar på sid 566. Gissar att några sidor jämfört med tryckta versionen inte finns med i PDF:n.

Lite svårt att hänvisa rätt när man tänker på en sida i en bok med ett visst sidnummer, och den återges i en fil där filen inte har alla sidor med...

Jag antar att du hittat handledningen i sig, dvs. rättsinformation/handledningar osv.

/b
 
Jag tror det är viktigt att under övriga upplysningar uppge att kvitto saknas för vissa delar, och då helst speca vilka exakta moment det handlar om. Så länge kostnaderna är rimliga brukar de godkännas även utan kvitton.

Om man däremot tar upp kostanden utan att erkänna bristen på kvitto så kan det bli skattetillägg (40% extra) på det "felaktiga" beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.