Hej. Bygger grund förr tillbyggnad på liten gäststuga ca 2x5 m. Enplan. Trähus. Pulpettak. Södra Sverige.

Grunden ska ha 30 cm cellplast följt av 10 cm platta. Plattan armeras med nät enligt konstens alla regler.

Voten blir 30 cm bred och 30 cm hög. Har 12 mm armeringsjärn.

FRÅGA: räcker det att lägga 2 st parallella tolvor av järn på distanser nederst i voten dvs 5 cm från botten, samt att nätet förstås sticker ut i det översta lagret?
 
Kör på, det blir säkert bra och starkt även om jag tycker det verkar överdrivet med så mycket stål och betong i en sådan liten tillbyggnad.
 
Spontant tycker jag att det bör räcka...
Men din vot, sula? Känns väldigt kubisk, gjuts den på berg?
Annars hade jag gjort den bredare. 40-50cm bred och aningen lägre.
Själv gjöt jag 50 brett och 30cm högt med fyra tolvor. Två uppe och två nere när jag byggde ut.
Men jag har ett ganska högt och stort trähus också..
 
F fribygg skrev:
Kör på, det blir säkert bra och starkt även om jag tycker det verkar överdrivet med så mycket stål och betong i en sådan liten tillbyggnad.
ok vad bra! Men har jag förstått det rätt att i den mellersta delen av voten behövs det alltså ingen armering alls? Dvs det är ett nät i de översta 5 Cm, två st järn i de nedersta 5 cm och i de mellersta 20 cm ingenting?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Spontant tycker jag att det bör räcka...
Men din vot, sula? Känns väldigt kubisk, gjuts den på berg?
Annars hade jag gjort den bredare. 40-50cm bred och aningen lägre.
Själv gjöt jag 50 brett och 30cm högt med fyra tolvor. Två uppe och två nere när jag byggde ut.
Men jag har ett ganska högt och stort trähus också..
nej inte på berg, men det är väl urgrävt och packat under. Så du menar att den kanske borde vara 40 bred och 30 hög - trots att det är ett så litet hus? N.b. att pulpettaket är lågt också. Plåttak.
 
Lite K-byglar tycker jag du ska unna dig för att sprida lasten från väggar. Lekmannanamn villabygel.
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
nej inte på berg, men det är väl urgrävt och packat under. Så du menar att den kanske borde vara 40 bred och 30 hög - trots att det är ett så litet hus? N.b. att pulpettaket är lågt också. Plåttak.
Är det ogrävd morän täcker det säkert till!
Man brukar säga att bäst är att grundläggande utbyggnaden på samma sätt som befintlig byggnad.
Men den har ju redan satt sig med åren, så jag tänker att lite bredare grundsulor är vettigt.
Så tänkte iaf jag. Mina befintliga var 30cm på motän och berg.
De nya fick bli 50cm så sprider man lasten lite bättre.
Allt beror ju på markförhållanden och byggnadens vikt.
 
Jag tror att ni pratar om olika saker.

Som jag tolkar @Lattjo-Snickaren så gäller frågan en kantbalk i en traditionell platta på mark med L-element. Vidare tolkar jag svaren från @Huddingebo som att det gäller en gjuten sula som man ofta gör innan man bygger en mur / krypgrund på marken.

Om mina tolkningar är korrekta så är min åsikt att en 30x30 cm kantbalk med två 12-or i botten och 6150 nät är rejält överdimensionerat för en liten gäststuga, speciellt eftersom det verkar vara goda markförhållanden på platsen. Men ska man ha 30cm cellplast under plattan så blir det naturligt att bygga på detta sätt och jag skulle antagligen gjort likadant.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag tror att ni pratar om olika saker.

Som jag tolkar @Lattjo-Snickaren så gäller frågan en kantbalk i en traditionell platta på mark med L-element. Vidare tolkar jag svaren från @Huddingebo som att det gäller en gjuten sula som man ofta gör innan man bygger en mur / krypgrund på marken.

Om mina tolkningar är korrekta så är min åsikt att en 30x30 cm kantbalk med två 12-or i botten och 6150 nät är rejält överdimensionerat för en liten gäststuga, speciellt eftersom det verkar vara goda markförhållanden på platsen. Men ska man ha 30cm cellplast under plattan så blir det naturligt att bygga på detta sätt och jag skulle antagligen gjort likadant.
Jag däremot skulle valt färdiga isolerade kantelement eller satt Leca i jordfuktigt bruk direkt på paddad grusbädd. Att blanda så mycket betong som till en 30x30 vot är för jobbigt i mitt tycke då det inte är nödvändigt i ett sånt här fall.
 
Jag skulle oxå rekommendera färdiga isolerade kantelemant. Jag skulle tro att TS ämnar använda det, det är enkelt och effektivt.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag tror att ni pratar om olika saker.

Som jag tolkar @Lattjo-Snickaren så gäller frågan en kantbalk i en traditionell platta på mark med L-element. Vidare tolkar jag svaren från @Huddingebo som att det gäller en gjuten sula som man ofta gör innan man bygger en mur / krypgrund på marken.

Om mina tolkningar är korrekta så är min åsikt att en 30x30 cm kantbalk med två 12-or i botten och 6150 nät är rejält överdimensionerat för en liten gäststuga, speciellt eftersom det verkar vara goda markförhållanden på platsen. Men ska man ha 30cm cellplast under plattan så blir det naturligt att bygga på detta sätt och jag skulle antagligen gjort likadant.
du antog rätt. Gott att höra att det är överdimensionerat (hellre det än tvärtom).

då en del av arbetet redan är gjort blir min plan som följer:

30x30 cm vot med två parallella 12 mm järn i botten (på distanser förstås). I topp det utstickande nätet som går ut till ca 5 cm från ytterkant. Längs kanterna ovanpå nätet lite kantförstärkning i form av extra järn som går ut i voten, särskilt diagonalt i de två hörnen (tillbyggnad som sagt) då denna väggen ska bära upp ena änden av taket (den lägre änden av ett pulpettak).

så ser min plan ut f n. Alla kantbalkar och isolering är på plats och likaså är de två bottenjärnen i voten på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.