Tjenare
Har en liten fundering angående ljudet från avloppspumpen i tvättmaskinen. På de flesta maskiner jag har hört så låter det som ett pulserande morrande ljud.
Men min ena maskin, en Cylinda FT5074 låter annorlunda, pumpen morrar konstant utan det där pulserande. Är det något fel med pumpen? Den tömmer vattnet som den ska dock.
Å vad skapar det där pulserande ljudet? Är det att avloppspumpen slås av å på hela tiden?
TR
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Tjenare
Har en liten fundering angående ljudet från avloppspumpen i tvättmaskinen. På de flesta maskiner jag har hört så låter det som ett pulserande morrande ljud.
Men min ena maskin, en Cylinda FT5074 låter annorlunda, pumpen morrar konstant utan det där pulserande. Är det något fel med pumpen? Den tömmer vattnet som den ska dock.
Å vad skapar det där pulserande ljudet? Är det att avloppspumpen slås av å på hela tiden?
TR
avloppspumparna på dessa cylinda brukar höras rejält.
pulseringen beror på att pumpen inte bygger tryck utan bara deplacerar och då blir den tom ömsom och vatten rinner tillbaks
 
Aha men hur kommer det sig att pumpen i min maskin inte pulserar? Är det stopp I den så det ligger vatten i pumpen hela tiden?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Aha men hur kommer det sig att pumpen i min maskin inte pulserar? Är det stopp I den så det ligger vatten i pumpen hela tiden?
Eller så är den bara kass
 
A
Turkiet arcelic eller cylinda.se
 
Turkiet Arcelik? Har aldrig hört det förut. Vad är det?
 
Rensade filtret, såg att det va proppat med massa pizzabitar där, nu låter det mer från pumpen å det blir högre tryck på vattnet ur slangen. Men det fortfarande inte nåt pulserande ljud. Kan det ha nåt med maskinens/pumphusets konstruktion att göra?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Turkiet Arcelik? Har aldrig hört det förut. Vad är det?
den är gjord i turkiet på arcelic-fabriken
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Rensade filtret, såg att det va proppat med massa pizzabitar där, nu låter det mer från pumpen å det blir högre tryck på vattnet ur slangen. Men det fortfarande inte nåt pulserande ljud. Kan det ha nåt med maskinens/pumphusets konstruktion att göra?
rensning av pumphus förutsätts innan inlägg....
alla pumphus är konstruerade lika
 
Aha ja då är det nog ändå nåt fel med pumpen. Ska höra med Cylinda om dom kan ordna fram en ny pump till mig. Eller finns det nån universalpump som man kan prova?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Aha ja då är det nog ändå nåt fel med pumpen. Ska höra med Cylinda om dom kan ordna fram en ny pump till mig. Eller finns det nån universalpump som man kan prova?
Nej detta är unika pumpar med unika problem
 
Aha. Vad är det för typ av pump?
Men nåt måste skilja, för jag minns att en Miele-maskin hade ett snabbare pulserande ljud än andra jag hört. Går den pumpen snabbare då?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Aha. Vad är det för typ av pump?
Men nåt måste skilja, för jag minns att en Miele-maskin hade ett snabbare pulserande ljud än andra jag hört. Går den pumpen snabbare då?
de har hanningpumpar och pumphuset är helt annorlunda uppbyggt
 
Nu har det gått ett tag å maskinen verkar fungera, den pumpar ut vattnet men det blir inte något pulserande ljud från pumpen, samma konstanta morrande
Insåg också att det inte räckte med 2 maskiner så jag skaffade en tredje, en Electrolux EWF16589w. Men pumpen i den låter annorlunda, den har ett distinkt pulserande ljud å hela avloppsslangen rycker som en orm i takt med ljudet.
Vad skiljer dessa maskiner åt? Pumpen å filtret ser likadant ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.