Hej.

Söker efter lite inspiration till andra grunder till växthuset (som ska vara uppmurat) än den traditionella tegelstens-grunden...
Leca+puts har jag funderat kring... men det kanske finns annat roligt med exempelvis paneler eller annat?

Har ni några bra tips/inspiration/bilder annat än tegelstenar...?

Tack
Hälsn
Andreas
 
Mur av sprängsten i en trädgård under konstruktion med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprängsten/natursten?

Sen kan du lägga en tjärad och fasad ekplanka på toppen och fästa stommen i.

Sen gjuta eller tegla upp insidan och eventuellt också dörrposten. Om du vill ha uppmurad grund.

Men funkar ju till platta på mark med. Och lite roligare än kantelement.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
[bild]

Sprängsten/natursten?

Sen kan du lägga en tjärad och fasad ekplanka på toppen och fästa stommen i.



Sen gjuta eller tegla upp insidan och eventuellt också dörrposten. Om du vill ha uppmurad grund.

Men funkar ju till platta på mark med. Och lite roligare än kantelement.
A Andreas75 skrev:
Hej.

Söker efter lite inspiration till andra grunder till växthuset (som ska vara uppmurat) än den traditionella tegelstens-grunden...
Leca+puts har jag funderat kring... men det kanske finns annat roligt med exempelvis paneler eller annat?

Har ni några bra tips/inspiration/bilder annat än tegelstenar...?

Tack
Hälsn
Andreas

Delar med mig av mitt växthusprojekt. Planerades att vara klart på några veckor förra sommaren men började först i vintras.
Jag ville bygga själv bara för att kunna göra lite större samt att jag gillar känslan av att ha gjort det själv (4 x 4 meter)
Även om några detaljer osv kunde utföras bättre så hoppas jag att det står några år.
Grunden hade jag länge en tanke på att den skulle utföras murad i natursten, dock enklare att mura med rektangulära
tegelstenar insåg jag rätt snabbt. Jag lade först ut muren som en kallmur vilket innebar att vid murning byggde fogen lite
mer, lite svårt att få stenarna att passa riktigt. I toppen på muren gjorde jag fästen av plattjärn som jag borrade hål och bockade
sedan monterades en skruv i hålet så gängan pekade uppåt. Skruvarna utgjorde sedan fäste för syllen. Mellan syll och mur satte jag en
bit tjärpapp, den blev limmad för att hållas på plats, främst för montagets skull.
Som stomme: rundbarkat virke som fick torka under vårkanten, runbarkning i två omgångar, kanske skulle torkat längre men nu på plats
i varjefall. Stommen restes på några dagar.
Tänkte först ha riktigt glas men insåg att då skulle det ta ett år till eller en stor budget för att få det klart. Det sitter nu
3 mm akrylglas i väggarna och akrylplast i taket.
Jag hade en gammal dörr till övers som fick modifieras för att passa-fick kapa karm uppe och nere, kapa dörren uppe och nere, flytta gångjärn,
flytta hålet i karmen för låskistan, fasa dörren lite nertill men till slut på plats.
Kvarstående endast vädringsmekanism och täcka gavlarna över fönstren på båda sidor.
Kostnad ca 13-14000 kr, där fönstren och taket var största kostnaden.
 
  • Handbyggt växthus med stenmurad grund, trästomme och akrylfönster, genomgående rustik design med modifierad gammal dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hembyggt växthus med stenfundament, trästomme, akrylglasväggar och genomskinligt tak omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!

Bra ide där med naturstenen.... (Lite betong/murbruk i mellan stenarna bara?)

Blev supersnyggt, och troligen rätt lätt att smälla upp...
 
Tack, jag hade betong mellan stenarna, blandade själv i skottkärran, lite svårarbetat men hade funktion och stabilitet som motto så det blev bra. Kanske inte så fint om man granskar själva fogen nära. Ca 170-200 timmar totalt för allt jobb.
 
A Andreas75 skrev:
Hej.

Söker efter lite inspiration till andra grunder till växthuset (som ska vara uppmurat) än den traditionella tegelstens-grunden...
Leca+puts har jag funderat kring... men det kanske finns annat roligt med exempelvis paneler eller annat?

Har ni några bra tips/inspiration/bilder annat än tegelstenar...?

Tack
Hälsn
Andreas
Hej!
Jag har ”bara” inspirationsbilder på tegel. Här är från vårt. Vinterträdgård med snötäckt träd och buskar framför glasväggar och tegelsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt växthus med tegelsockel, belyst interiör och buxbom i kruka framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnnJepp och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.