E erimos skrev:
kollade i manualen och det är tydligen helt rätt att den inte visar något värde när ”radiatorkrets inte laddas”.
Yes, kan konfirmera detta. Ikväll blev det 13 grader ute och då poppade returtemperaturen upp..
 
E erimos skrev:
Så golvet är också varmt? Menar inte att vara tjatig men känner man precis vid värmepumpen så värms rören även när cirkulationen står still. Det har lurat mig iaf.

Jag vet inte om CTC styr med returtempen men vad jag lärt mig av min egen VP så kan uteblivna signaler ge märkliga fel. Hittar du en temperatursensor på returledningen?

Jag vet inte hur din maskin ser ut men på min har jag en shunt högst upp så det är lätt att se hur den styr för tillfället. GSI verkar inte alltid ha det men nånstans borde det sitta en shunt. Kan du se på den om den är öppen eller stängd?
Yes golvet är också varmt, så jag vet att jag får ut värme i golvslingor och inte bara lokalt vid VP. Kan tillägga att VP står i garaget med en kulvert in i huset... så det krävs nog mer än bara någon sekunds restvärme för att värma upp huset till 25 grader och så pass varma golv :)
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
E erimos skrev:
säker på att den inte visar returtemp i sommarläge? Det gör min CTC ecoheat400.

Kan man shunta radiatorkretsen manuellt på en GSI?
GSi har ingen shunt.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som ett solklart växelventilfel.
Kan tillägga att jag körde växelventilen manuellt via menyn idag och är hörs att den går samt man märker att framledningstempen sänks flera grader när man går från VS-läge till VV-läge och stiger tillbaka sen när man återställer.
Så det måste vara något annat.

Såg i larmmenyn att jag hade en utlöst högtrycksvakt pressostat, men det kan också vara en gammal kod. Har inte lyckats lista ut hur jag rensar larmkoderna.

Men just nu är det lika stora frågetecken som innan.. diagrammet ser likadant ut idag också....
Uppenbart att framledningstempen inte korrelerar mot varken ute-temp eller rums-temp men är väldigt kontinuerlig.
 
  • Temperaturdiagram på värmepumpens display som visar historiska data för framledning och rumstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Kan tillägga att jag körde växelventilen manuellt via menyn idag och är hörs att den går samt man märker att framledningstempen sänks flera grader när man går från VS-läge till VV-läge och stiger tillbaka sen när man återställer.
Så det måste vara något annat.

Såg i larmmenyn att jag hade en utlöst högtrycksvakt pressostat, men det kan också vara en gammal kod. Har inte lyckats lista ut hur jag rensar larmkoderna.

Men just nu är det lika stora frågetecken som innan.. diagrammet ser likadant ut idag också....
Uppenbart att framledningstempen inte korrelerar mot varken ute-temp eller rums-temp men är väldigt kontinuerlig.
Kan du ta bild på skärmen som kommer fram när man trycker på bilden av CTC GSi (status, vv-tank, tappvarmvatten, etc), och när status Inte är VV, vidare bild också på Driftinfo kompressor och Driftinfo värmesystem.
 
Har du varmvattencirkulation på varmvattnet eftersom pikarna i diagrammet uppkommer så ofta? Sen undrar ju man vad det är ställd på för kurvlutning? Ska ju vara låg när man kör mot golvvärme. Sedan brukar då jag rekomendera mina kunder att antingen köra golvvärmetermostater eller innegivare, inte både och då jag upplevt att dom kan motverka varann.
 
V Vector skrev:
Har du varmvattencirkulation på varmvattnet eftersom pikarna i diagrammet uppkommer så ofta? Sen undrar ju man vad det är ställd på för kurvlutning? Ska ju vara låg när man kör mot golvvärme. Sedan brukar då jag rekomendera mina kunder att antingen köra golvvärmetermostater eller innegivare, inte både och då jag upplevt att dom kan motverka varann.
Jag har ingen aning varför den gör varmvatten så ofta och så kontinuerligt. Kan det vara någon inställning?

Angående rumstermostater och innehavare så har jag båda just nu men tycker inte detta borde vara felet då jag inte vill värma någonting just nu. Både innegivare och rumstermostater indikerar att sluta cirkulera vatten.
 
Ok...
Ytterligare efterforskningar ikväll. Jag satt och spanade på varmvattentillverkningen och diagrammet ikväll och inser att när varmvattnet är klart så öppnar växelventilen och släpper ut vatten med värme upp till 56 grader i golvvärmekretsen.
Under själva produktionen av VV är golvvärmekretsen runt 29 grader.

MEN....jag tror jag inser ett problem. Jag misstänker att det sitter en cirkulationspump i värmepumpen som styrs av värmepumpen....men i mitt system har man monterat 2 externa cirkulationspumpar som går kontinuerligt. Den ena för min garagekrets och den andra för huskretsen.
Det betyder att det alltid cirkulerar vatten in till golvfördelarcentralerna.....
Jag tycker iofs är det också är märkligt att normaltemperaturen på utgående krets också ligger på runt 30 grader i sommarläge...men än värre när varmvattnet är klart och det blir 60 grader där. Den värmen cirkuleras ju sedan ut av de externa cirkulationspumparna som inte styrs av värmepumpen.

Bifogar bilder först under VV produktion och sen vad som händer direkt när VV är klart och den övergår till VS..
Bifogar även skiss på hur de externa pumparna är monterade.
 
  • Handritad skiss över värmesystem med värmepump, externa cirkulationspumpar och golvfördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för värmesystem med temperatursinformation under varmvattensproduktion, framledning 29°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för driftinformationssystem visar temperaturer i olika delar av uppvärmningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display för varmvatten- och värmesystem som visar temperaturer under drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmesystem som visar temperaturer för framledning och returledning samt avstängd radiatorpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel på värmepump som visar temperaturer och status för olika pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Jag har ingen aning varför den gör varmvatten så ofta och så kontinuerligt. Kan det vara någon inställning?
Du sa att pumpen står i ett garage och att allt går via en kulvert in till huset. Det tyder på lite längre avstånd, och då har man ofta tappvarmvattensystemer utformad lite som en slinga, och en egen cirkulationspump dom pumpar runt det, så att man får varmt vatten ur kranen snabbare.
Min värmepump står i källaren nästan direkt under köket, men det tar ändå nästan 20 sekunder att få varmt ur kranen när jag har cirkulationen på varmvatten avstängt. Med cirkulation kommer det varmt på par sekunder.

Nackdelen är att det läcker ut värme när varmvattnet åker runt hela tiden, så värmepumpen får jobba oftare.
 
K Kjanne skrev:
Du sa att pumpen står i ett garage och att allt går via en kulvert in till huset. Det tyder på lite längre avstånd, och då har man ofta tappvarmvattensystemer utformad lite som en slinga, och en egen cirkulationspump dom pumpar runt det, så att man får varmt vatten ur kranen snabbare.
Min värmepump står i källaren nästan direkt under köket, men det tar ändå nästan 20 sekunder att få varmt ur kranen när jag har cirkulationen på varmvatten avstängt. Med cirkulation kommer det varmt på par sekunder.

Nackdelen är att det läcker ut värme när varmvattnet åker runt hela tiden, så värmepumpen får jobba oftare.
Helt korrekt, det sitter även en extern cirkulationspump i garaget som cirkulerar tapp-varmvattnet. Det kan ju vara förklaringen till den kontinuerliga vattenvärmningen.
Spontant så känns det som jag borde kunna stänga av den varmvattencirkulationen åtminstone nattetid...för att spara lite energi.
 
Alla GSi skickar en liten skvätt hett vatten i värmesystemet efter varmvatten produktion.

Extern cirkulationspump kan cirkulera vatten genom maskinen, men det borde inte bli nämnvärt varmare av det. Om växelventilen läcker kunde extern tvingad cirkulation definitivt värma upp värmekretsen utan att det syns på temperaturerna på skärmen. Värmen skulle komma från varmvattentanken och värmen där skulle sjunka snabbare.

I fall värmepatronen låg på konstant skulle man se det på Driftinfo värmesystem som en skillnad i fram/retur.

Idé på felsökning:

Man kunde kanske tillfälligt aktivera semesterläge (Rumstemperatur - Semester) för att hindra varmvattenproduktion.
Stäng av varmvatten cirkulation.
Avancerat - inställningar - värmepump - spärrad
Avancerat - inställningar - Elpatron - max 0 (skriv upp vad det var)
Avancerat - inställningar - värmesystem1 - till

Nu borde radiatorpumpen gå konstant så att vatten passerar förbi vp-in, vp-ut och framledningsgivaren, men GSi är helt blockerad från att producera värme.

Om växelventilen läcker skulle det värma upp radiatorvattnet före returgivaren (samma som vp-in). Om man tappar varmvatten tills tanken är helt kall, då borde det bli märkbar minskning på värmesystemets temperaturer (ifall det läcker).

Ganska tidskrävande process så kanske börja bara med att stänga av varmvattenciekulatiln och se vad som händer :)
 
K Kjanne skrev:
Alla GSi skickar en liten skvätt hett vatten i värmesystemet efter varmvatten produktion.

Extern cirkulationspump kan cirkulera vatten genom maskinen, men det borde inte bli nämnvärt varmare av det. Om växelventilen läcker kunde extern tvingad cirkulation definitivt värma upp värmekretsen utan att det syns på temperaturerna på skärmen. Värmen skulle komma från varmvattentanken och värmen där skulle sjunka snabbare.

I fall värmepatronen låg på konstant skulle man se det på Driftinfo värmesystem som en skillnad i fram/retur.

Idé på felsökning:

Man kunde kanske tillfälligt aktivera semesterläge (Rumstemperatur - Semester) för att hindra varmvattenproduktion.
Stäng av varmvatten cirkulation.
Avancerat - inställningar - värmepump - spärrad
Avancerat - inställningar - Elpatron - max 0 (skriv upp vad det var)
Avancerat - inställningar - värmesystem1 - till

Nu borde radiatorpumpen gå konstant så att vatten passerar förbi vp-in, vp-ut och framledningsgivaren, men GSi är helt blockerad från att producera värme.

Om växelventilen läcker skulle det värma upp radiatorvattnet före returgivaren (samma som vp-in). Om man tappar varmvatten tills tanken är helt kall, då borde det bli märkbar minskning på värmesystemets temperaturer (ifall det läcker).

Ganska tidskrävande process så kanske börja bara med att stänga av varmvattenciekulatiln och se vad som händer :)
Tack, jag kanske får felsöka på detta sätt till helgen.
Men en fundering.... Om min framledningstemp ligger på 29 grader som "standard" också när värmeystemet är av och i sommarläge så borde ju den temperaturen värma huset kontinuerligt om externa cirkulationspumpar alltid cirkulerar vatten?? Sen blir det såklart värme strax efter varmvattenproduktion upp till 60grader, men detta är endast korta perioder såklart.

Jag funderar på om det går och varför dom inte kopplade in de externa cirkulationspumparna på golvvärmen till GSI'n så att den styr alla pumpar i systemet.. det borde väl gå?
 
V VallValle skrev:
Jag funderar på om det går och varför dom inte kopplade in de externa cirkulationspumparna på golvvärmen till GSI'n så att den styr alla pumpar i systemet.. det borde väl gå?
Ja, det är det rekommenderade sättet. Men i ett stort hus med långa avstånd är det inte alltid så lätt.
 
V VallValle skrev:
Tack, jag kanske får felsöka på detta sätt till helgen.
Men en fundering.... Om min framledningstemp ligger på 29 grader som "standard" också när värmeystemet är av och i sommarläge så borde ju den temperaturen värma huset kontinuerligt om externa cirkulationspumpar alltid cirkulerar vatten?? Sen blir det såklart värme strax efter varmvattenproduktion upp till 60grader, men detta är endast korta perioder såklart.

Jag funderar på om det går och varför dom inte kopplade in de externa cirkulationspumparna på golvvärmen till GSI'n så att den styr alla pumpar i systemet.. det borde väl gå?
De externa cirkulationspumparna är kopplade ungefär som man skulle koppla en vanlig oljepanna tycker jag, men mindre vettigt för en GSi.

Det intressanta blir att se vilken nivå temperaturen i golvvärmeslingan ligger på med helt avstängd värmeproduktion. Och sen när du startar upp igen skulle det var bra med en egen mätare tejpad på rör nära extern cirkulationspump, och kolla om värmesystemets temperatur stiger när GSi börjar värma upp tappvarmvatten.
 
Jag tycker inte det är så mycket att utreda. Växelventilen läcker igenom och de externa cirkulationspumparna drar runt varmt vatten i värmesystemet.
 
  • Gilla
Kjanne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.