J
Har förstått att det här händer när hålet för kondensvattnet är igensatt och vattnet letar sig då ut genom dörren.
Mitt problem är att jag köpte lägenheten för 10 månader sedan och har inte sett något vatten. Såg bara att det glipade i parketten för ett par dagar sedan och fann detta.
Tror ni försäkringsbolagen som inte betalar för vatten som rinner ur dörrar kan se att det är en gammal skada som den förra ägaren är skyldig till.
Vad tycker ni?
Kan det bli såhär skadad på 10 månader?
 
  • Parkettskada vid dörren med vattenskador och missfärgning på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vattnet kan ibland också lyckas rinna bakom den uppvikta kanten på plastskyddet.

Hur fort det blir en vattenskada beror t.ex. på hur mycket vatten det kommer.
Hur ser det ut om du skär/klipper bort det där ovanliga blå plasten som ligger där?
Kollat att det inte är någon skada på plastskyddet?
 
J Jontesgodis skrev:
Har förstått att det här händer när hålet för kondensvattnet är igensatt och vattnet letar sig då ut genom dörren.
Mitt problem är att jag köpte lägenheten för 10 månader sedan och har inte sett något vatten. Såg bara att det glipade i parketten för ett par dagar sedan och fann detta.
Tror ni försäkringsbolagen som inte betalar för vatten som rinner ur dörrar kan se att det är en gammal skada som den förra ägaren är skyldig till.
Vad tycker ni?
Kan det bli såhär skadad på 10 månader?
Det låter som du får ta frågan en vända till med ditt försäkringsbolag. Jag har aldrig hört att dom inte skulle betala ut ersättning för att vatten rinner ut genom dörren. Det där är ett väldigt problem du råkat ut för och det brukar försäkringsbolag absolut hjälpa till med.

Nu vet du inte om vattnet runnit ner i konstruktionen? Rätt väg att gå är att kontakta din förening som då ska utreda vattenskada, riva, torka, sanera samt återställa det som tillhör föreningen enligt era stadgar.

Kvar för dig och ditt försäkringsbolaget blir parkettgolvet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
för det första så ingår det i en besiktning vid försäljning att man tittar under kyl och frys
om försäkringsbolaget anser att det är ett täppt dränhål som är orsaken så är det brukarens försummelse och det blir väldigt tveksamt att försäkringsbolaget ersätter detta, då behöv det en generös drulleförsäkring/ansvar.
De kommer troligen vilja ta dit en tekniker som kollar att det inte är skåpet det är fel på utan underhållet.
 
J
Jag har lärt mig en läxa att titta under kylen vid nästa bostadsköp. Jag har lärt mig en läxa att hemförsäkring inte är bostadsrättsförsäkring. Jag har lärt mig att ingen försäkring täcker detta.
Tack för hjälpen
 
J Jontesgodis skrev:
Jag har lärt mig en läxa att titta under kylen vid nästa bostadsköp. Jag har lärt mig en läxa att hemförsäkring inte är bostadsrättsförsäkring. Jag har lärt mig att ingen försäkring täcker detta.
Tack för hjälpen
Har du inget bostadsrättstillägg på din försäkring?
Kolla om du har det via din förening!

Du ska anmäla detta till din förening som jag skrev i föregående inlägg.
När det gäller om försäkringen täcker eller inte har jag aldrig varit med om att f-bolag nekat ersättning helt för den här typen av skador. Det är en mycket vanlig typ av skada när dräneringsröret sätts igen. Jag ser att du både har en plastbytta och en plastmatta som skydd.
Att dom skulle neka ersättning helt i detta fall känns helt främmande. Testa att få prata med chefen för den handläggare du pratat med. Idag sitter många handläggare i frontline med väldigt begränsad kunskap.

Nu är det som jag skrev tidigare föreningens försäkringsbolag som ska riva fram skadan, torka och sanera. OM dom nu inte är helt säkra att det endast är dina ytskikt som är skadade. (Golvbrädorna).

Stå på dig så kommer detta att lösa sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
En gammal tråd med en liknande skada. Läs TS inlägg i tråden.

[länk]
Nä det är inte samma grej här var det ju inte stopp i dränhålet
 
J
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du inget bostadsrättstillägg på din försäkring?
Kolla om du har det via din förening!

Du ska anmäla detta till din förening som jag skrev i föregående inlägg.
När det gäller om försäkringen täcker eller inte har jag aldrig varit med om att f-bolag nekat ersättning helt för den här typen av skador. Det är en mycket vanlig typ av skada när dräneringsröret sätts igen. Jag ser att du både har en plastbytta och en plastmatta som skydd.
Att dom skulle neka ersättning helt i detta fall känns helt främmande. Testa att få prata med chefen för den handläggare du pratat med. Idag sitter många handläggare i frontline med väldigt begränsad kunskap.

Nu är det som jag skrev tidigare föreningens försäkringsbolag som ska riva fram skadan, torka och sanera. OM dom nu inte är helt säkra att det endast är dina ytskikt som är skadade. (Golvbrädorna).

Stå på dig så kommer detta att lösa sig.
Föreningen har bostadsrättstillägg så jag valde att inte skaffa en egen. Men när olyckan är framme så är det nog säkrast att ha en egen. Bostadsrättsföreningen blir ägare till din försäkring men ändå din motståndare. Känns som att det kan leda till problem. Så ska köpa en egen.
 
J Jontesgodis skrev:
Föreningen har bostadsrättstillägg så jag valde att inte skaffa en egen. Men när olyckan är framme så är det nog säkrast att ha en egen. Bostadsrättsföreningen blir ägare till din försäkring men ändå din motståndare. Känns som att det kan leda till problem. Så ska köpa en egen.
Du får nog försöka berätta lite mer vad som egentligen har hänt? Låter i mina öron som en märklig historia.
 
electroluxaren skrev:
Nä det är inte samma grej här var det ju inte stopp i dränhålet
Vattnet kom ut genom dörren även den gången.
Har varit på massor med skador där skadeorsaken är stopp i dränhålet. Finns säker trådar om det här också med tanke på hur vanligt det är.

Min erfarenhet är att F-bolag ersätter den här typen av skador. T.o.m när baljan saknas under kylen. Däremot kan det ibland bli en förhöjd självrisk då. Men att dom skulle neka helt känns främmande. Däremot måste man ligga på ibland.

Nu har vi nog inte hört tillräckligt i dessa story än. Det låter ju som det verkar vara problem med Ts egen Brf. Tyvärr inte heller helt ovanligt idag.
Varför har föreningen inte skickat ut en fukttekniker som gjort en skaderapport?
 
J Jontesgodis skrev:
Föreningen har bostadsrättstillägg så jag valde att inte skaffa en egen. Men när olyckan är framme så är det nog säkrast att ha en egen. Bostadsrättsföreningen blir ägare till din försäkring men ändå din motståndare. Känns som att det kan leda till problem. Så ska köpa en egen.
Här har du en liten kort sammanfattning om vad IF skriver på sin hemsida.
https://www.if.se/privat/vid-skada/hus-hem/bostadsratt
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vattnet kom ut genom dörren även den gången.
Har varit på massor med skador där skadeorsaken är stopp i dränhålet. Finns säker trådar om det här också med tanke på hur vanligt det är.

Min erfarenhet är att F-bolag ersätter den här typen av skador. T.o.m när baljan saknas under kylen. Däremot kan det ibland bli en förhöjd självrisk då. Men att dom skulle neka helt känns främmande. Däremot måste man ligga på ibland.

Nu har vi nog inte hört tillräckligt i dessa story än. Det låter ju som det verkar vara problem med Ts egen Brf. Tyvärr inte heller helt ovanligt idag.
Varför har föreningen inte skickat ut en fukttekniker som gjort en skaderapport?
Jag besiktigar ofta dessa skador för olika försäkringsbolag
  • om kyl/frysen eller diskm är orsaken - ersätter försäkringsbolaget.
  • om brukaren är direkt eller indirekt orsaken tex eftersatt underhåll betalar inte försäkringsbolaget
  • om underlägg saknas och det inte står något i försäkringsbrevet så ersätter försäkringsbolaget enligt ovan.
Allt annat är killgissningar

Ja jag glömde att hanteringen skiljer för enskilda jmf med föreningar eller företag förstås
 
Såna här läckage uppstår också om man packar kylskåpet så varorna ligger mot bakre väggen. Då leds vattnet ut i kylskåpet istället för ner i dräneringshålet och snart droppar det också ner på golvet. Det beror alltså på dem som använder kylskåpet. Man kan tycka att kylskåpet är felkonstruerade.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag besiktigar ofta dessa skador för olika försäkringsbolag
  • om kyl/frysen eller diskm är orsaken - ersätter försäkringsbolaget.
  • om brukaren är direkt eller indirekt orsaken tex eftersatt underhåll betalar inte försäkringsbolaget
  • om underlägg saknas och det inte står något i försäkringsbrevet så ersätter försäkringsbolaget enligt ovan.
Allt annat är killgissningar

Ja jag glömde att hanteringen skiljer för enskilda jmf med föreningar eller företag förstås
Jag kan bara svara för hur det fungerar i Sthlm där jag pysslat med försäkringsskador i ca 20 år. Det finns många försäkringsbolag. Jag talar om de större försäkringsbolagen som de flesta känner till.

Det finns 1 försäkringsbolag som försäkrar många Brf:er. Dom skiljer sig åt både när det gäller villkor och tolkningar.
Annars jobbar de flesta exakt likadant med marginella skillnader i villkoren.

Jag har ALDRIG varit med om att en privatperson nekats ersättning helt och hållet pga. Stopp i dräneringsslangen.

Handen på hjärtat kära forum medlemmar. Hur ofta rensar ni dräneringsslangen i kylskåpet?

Hur ofta stänger ni av och på era avstängningsventiler till kall och varmvattnet så dom inte ska kärva ihop?

Stänger ni förresten av och på vattnet till tvättmaskinen varje gång ni tvättar?

Motionerar ni er jordfelsbrytare och säkringar enligt tillverkarens anvisningar?

”om brukaren är direkt eller indirekt orsaken tex eftersatt underhåll betalar inte försäkringsbolaget”

I de flesta Brf:er så har du underhållsansvar för ditt tätskikt i badrummet. Med ditt resonemang skulle försäkringsbolagen automatiskt neka ersättning även vid en tätskiktskada. Föreningen skulle kunna regressa sina kostnader i skadan med hänvisning till bristande underhåll.
Grannen under skulle kunna regressa sina kostnader om vattnet även hamnat där.
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.