J JohanLun skrev:
Det har väl vart med i diverse reportage och som tråd här på forumet? Ett jättejobb som gjordes på det, från ödehusstatus. Minns jag rätt så har de som räddat och renoverat det mesta sålt det, gissningsvis är det mycket jobb kvar och som sagt ett läge som kanske inte funkar för en heltidsjobbande barnfamilj som behöver vara på jobbet. Och för mycket jobb och för stort för ett pensionärspar. Men huset är ju underbart och minns jag hur arbetet gjordes från reportagen så är det riktigt bra gjort. Hur läget lokalt är har jag ingen aning om. 6 mil från Uppsala är väl inte orimligt om det är en person som behöver vara i Uppsala 2-3 dagar / vecka och den andra jobbar hemma. Men två heltid i U-a och barn på det, så är det inte rimligt. Oavsett, själva huset är ju skitfint. Och det kan ju räcka för att ögonen ska få njuta lite i denna tråden...
Dom som renoverade upp den sålde för det inte var nära till jobb och skola
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Men lite ledsamt att se hur det ändras vid varje försäljning. Självklart bara mitt tycke men det var superfint vid första, efter att de renoverat upp det. Nu är det ju betydligt vitare och vita eller ljusa tapeter överallt istället för "originalet". Samma med möbler och annat.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
går det att flytta på huset?
 
H
M maria01 skrev:
går det att flytta på huset?
Allt är möjligt, så länge man är villig att betala
 
HOBBY ARCHITECT
MED2BF884D1E8D14D53AEDCB1A4958D88F4.jpg
https://vastanhem.se/till-salu/beskrivning/OBJ24646_1858045217

Hundra meter från där jag bor. Synd att man inte har utsikt över Vättern bara, trodde man skulle ha det på den höjden. Hon som bodde där verkade rätt bortskämd av hennes rika man. Helt plötsligt öppnade hon en inredningsbutik när hon tröttnat på läraryrket som inte var särskilt bra på. Visst är det vackert! Men jag hade nog målat om det, vet inte om vitt passar till mintgrönt tak. Nåt lite mörkare vore nog mysigare?

Det ligger i en av stadens två finaste områden. Kommer ihåg ett hus som var till salu där för några år sedan som kostade typ 13 miljoner med lyxigt jättegarage för flera bilar, eller detta som nyligen var till salu. Går ofta förbi där och det ser inte så märkvärdigt ut, så blev förvånad över prislappen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Maria T
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Finns det nån tråd som heter fula hus till salu?
Här håller jag inte helt med - det är ett udda hus helt klart, spektakulärt och väldigt vackert invändigt, funkis. Jag bodde ett halvår inte långt från det där huset, promenerade i villakvarteren och minns att jag redan då, 1985, var väldigt nyfiken på detta.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Finns det nån tråd som heter fula hus till salu?
Neje, det var inte fult, jag tycker det var riktigt fränt med kopparplåten utvändigt (y)!
Invändigt gillade jag planlösningen och ljuset, men att säljarna köpt en pall med vit vägg- och takfärg på Rusta och rollat hela rasket är lite tråkigt. (Men förståeligt, det är ett bra sätt att fräscha upp ett hus som ska säljas på ett sätt som upplevs som neutralt.)
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Finns det nån tråd som heter fula hus till salu?
jag bor i närheten, har alltid undrat vad historien bakom detta är. Men helt i koppar är ju underhållsfritt
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
jag bor i närheten, har alltid undrat vad historien bakom detta är. Men helt i koppar är ju underhållsfritt
Lyxvarianten på eternit ;)!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Oj vilket fint hus har faktiskt sett ett liknande hus byggt av plåtslagarmästare med hoppas nån köper och bevarar inte river den som hobby vill
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Finns det nån tråd som heter fula hus till salu?
Om du ska kalla dig arkitekt så borde du försöka förstå estetiken istället för att säga att det är fult.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
M maria01 skrev:
Oj vilket fint hus har faktiskt sett ett liknande hus byggt av plåtslagarmästare med hoppas nån köper och bevarar inte river den som hobby vill
Jag har inte sagt att jag vill riva det. Idiot.
 
HOBBY ARCHITECT
useless useless skrev:
Om du ska kalla dig arkitekt så borde du försöka förstå estetiken istället för att säga att det är fult.
För det första kallar jag mig inte arkitekt, sen får man tycka vad man vill även om sånt som är udda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.