Hej.
Vet inte om detta är den rätta tråden att posta i men vi gör ett försök.

Vi har en ful trapp med en ännu fulare plastmatta på. Mattan är limmad på trä. Hur får man enklast bort limmet utan att skada träet för mycket? Helst inga skador alls. Är det bara att slipa eller finns det något smidigare sätt??

//Lenkan
 
Har varit en del sådana trådar i detta forum. Standardsvaren brukar vara slipning med maskin. Lackfräs. Värma limmet och skrapa bort det. Försök söka på forumet så kommer ni nog hitta dessa trådar.
 
Måste bara bumpa denna, och ge ett grymt tips.

Borrmaskin med stålborst-huvud från biltema. SLipper ner limmet perfekt utan att äta trä.

vinkelslip med lämplig slipskiva fungerar också, lite brutalre än borrmaskin men jobbet blir gjort.

Saved my weekend....
 
Värmepistol och en spackelspade är enklast...
 
  • Gilla
Kaffekoppen100
  • Laddar…
Jag körde med limborttagningsmedel o sen en liknande stål-borsthuvud som addee, funkade kanon. Sen e det bara att slipa bort resten.
 
Gick och köpte mig en bandslip och ett grovt papper, och det funkade bra. Sen gick tanten iväg och köpte olja och oljade in hela trappen. När det var klart så tyckte hon inte att det vart bra, det blev för mörkt. Bara att börja om från början igen...
Mycket slipande på trappen har det blivit.
Just nu är den helt obehandlad och en av ungarna tyckte att det var dags för lite färg på den och satt med en tushpenna och målade. AHHH!! Mera slipande.
Den andre ungen gick utan blöja och tyckte att trappen såg ut som en potta, och så låg det en stinkande korv där och stank.
Det blev lite missfärgning på ett av stegen. Ännu mera slipande!
 
  • Gilla
  • Haha
Tina78 och 1 till
  • Laddar…
Vilken tur att det finns slipmaskiner!!! ;)

MVH
Ronnie
 
:D:D Den var bra ! Vi är i samma läge fast utan" husdjur" ;)

Jag kan inte heller bestämma vad jag ska ta. Var på vippen attt köpa ofärgad olja eftersom jag har läst här på forumet att färgad olja lämnar gångstråk efter sig, men ånrade mig och enligt din fru blir det alltså inte snyggt. Det var så jobbigt att slipa trappan så jag vill göra rätt på en gång. Funderar på såpaskurat och lut innan eller ?? :S
 
H Hybris skrev:
Värmepistol och en spackelspade är enklast...
testade nu, som att torka bort smält smör. Hur enkelt som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.