Vi ska köpa hus och har bespetsat oss på ett väldigt trevligt (och tyvärr dyrt) område i Stockholmsförort nära natur och superfin skola. Nu finns ett renoveringsobjekt i perfekt läge till salu med utropspris på 7 milj. Ett likadant grannhus i bra skick (och pool) gick för 10 milj i juni.

Vi har råd att spendera totalt ca 9, så om vi har tur och kan få den för 7.5 så kanske vi kan renovera den till en bra nivå inom vår budget? Men räcker 1.5 miljoner för att renovera ett hus på 135 kvm + 50 biyta (gillestuga+källarförråd)? Huset är ett gavelkedjehus byggt -68, souterräng i tegel.

Det som behöver göras är allt inomhus, dvs alla ytskikt, 2 badrum, kök och el (glömmer jag något?). Fasad och fönster är i bra skick enligt besiktningsprotokollet som finns i annonsen. Dessutom verkar det inte finnas fukt någonstans så även om dräneringen är föråldrad så tror jag att sånt kan vänta.

Jag är orolig för att 1.5 milj inte riktigt räcker, men min svärfar tycker absolut att det gör det. Vi har renoverat ett par lägenheter tidigare så ytskikten kan vi nog fixa själva, men övrigt får vi ta in hantverkare för.

Vad tror ni, går det att göra? Och vad ska vi titta extra noga på när vi går på visning i veckan?
 
Det är görbart om man inte kräver så mycket. Två badrum = 400k, ett kök 200k. Så länge man inte ska byta plats och ”bygga om”. Värt att tänka på är väl kanske Blåbetong och radon och om man då vill få in en FTX, ventilationen överlag är nog bra att tänka på.

dessutom så utgår jag från att ni inte är arbetslösa och att ni under åren kan spara ihop till mer pengar och göra saker pö om pö.

7,5 mkt låter dock liiiite dyrt bara baserat på det du skriver. Om du trycker in 1,5mkr så är du uppe i 9 mkr, men då har du kanske inte ett helt tio top renoverat hem än. Jmf med huset som såldes för 10 så låter det ju ”attraktivare” än ert efter en renovering. (Men det kan man inte veta på beskrivningen). En pool ensam kostar ju 500k. Marknaden har gått ner lite sista månaders, lugnare i både Nacka och Lidingö tex. Så kanske svårt att få 10mkr för det andra huset idag. Men sedan finns det mycket annat att ta hänsyn till som man lätt glömmer när man ”jämför hus”. Läge på gatan, solläge etc. Förutom stora renoveringar. Då menar jag uppvärmningssystem, tak etc.
 
  • Gilla
Volvo Vovve
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är görbart om man inte kräver så mycket. Två badrum = 400k, ett kök 200k. Så länge man inte ska byta plats och ”bygga om”. Värt att tänka på är väl kanske Blåbetong och radon och om man då vill få in en FTX, ventilationen överlag är nog bra att tänka på.

dessutom så utgår jag från att ni inte är arbetslösa och att ni under åren kan spara ihop till mer pengar och göra saker pö om pö.

7,5 mkt låter dock liiiite dyrt bara baserat på det du skriver. Om du trycker in 1,5mkr så är du uppe i 9 mkr, men då har du kanske inte ett helt tio top renoverat hem än. Jmf med huset som såldes för 10 så låter det ju ”attraktivare” än ert efter en renovering. (Men det kan man inte veta på beskrivningen). En pool ensam kostar ju 500k. Marknaden har gått ner lite sista månaders, lugnare i både Nacka och Lidingö tex. Så kanske svårt att få 10mkr för det andra huset idag. Men sedan finns det mycket annat att ta hänsyn till som man lätt glömmer när man ”jämför hus”. Läge på gatan, solläge etc. Förutom stora renoveringar. Då menar jag uppvärmningssystem, tak etc.
Värdefull input, tack! Enligt annonsen är radonmätning utförd 1984 med godkända värden. Betyder det att man inte behöver oroa sig radon och inte heller behöver investera i FTX?

Uppvärmning hade jag glömt. Idag direktverkande el, så det borde ju åtgärdas. Hur mycket ska man budgetera för det?
 
Tror man får kan räkna med 6000-7000 per element för att konvertera till vattenburet. Och sen värmekällan på det. Sen kan man ju göra det mesta själv, men vet inte hur mycket man kan komma ner till då.

Men ska man ändå renovera blir ju golvvärme intressant...

Den här artikeln ger ju lite info...
https://www.byggahus.se/varme/vad-kostar-byta-varmesystem
 
Redigerat:
V Volvo Vovve skrev:
Värdefull input, tack! Enligt annonsen är radonmätning utförd 1984 med godkända värden. Betyder det att man inte behöver oroa sig radon och inte heller behöver investera i FTX?

Uppvärmning hade jag glömt. Idag direktverkande el, så det borde ju åtgärdas. Hur mycket ska man budgetera för det?

Om radonen var ok 84, så säger min ringa erfarenhet att man sannolikt inte byggt in mer radon och att marken inte innerhåller radon. Så då borde det vara lugnt.

svårt att säga vad värmesystem kostar. köper man en dyr kåk så förväntas väll uppvärmningen vara bra också. Ska man renovera mycket så är det väl någon typ av värmepump(berg, frånluft etc) och vattenburet antingen via radiatorer eller golvvärme. Finns en del trådar här. Men ska man köpa allt, dra rör etc. Så blir det väl kanske 200k. Men höftar vilt nu. Finns det vattenburen värme men elpanna och man fortsätter använda radiatorerna så blir det så klart billigare.
 
Gränsvärden för radon har ändrats så det som var ok 84 kanske inte är ok idag. Du måste själv avgöra vad du kan acceptera. Radonhalten kan sänkas med relativt enkla medel lite beroende på dina förutsättningar.

1.5 msek räcker rätt så långt. Vad vill du helst göra, flytta in i färdriktning hus eller köpa billigare och renovera själv/med hantverkare?
 
Jag tror ni får kolla lite på vad slutpriserna i området är...
Är utgångsbudet 7 miljoner skulle jag tippa på att du får lägga till 800`till 1,5 miljoner i slutpris, om det ligger i närförort till stockholm.
 
K Kontoristen7 skrev:
Jag tror ni får kolla lite på vad slutpriserna i området är...
Är utgångsbudet 7 miljoner skulle jag tippa på att du får lägga till 800`till 1,5 miljoner i slutpris, om det ligger i närförort till stockholm.
Allt är ju relativt, här i Nacka känns det som att sista veckorna varit väldigt lugna. En del objekt som legat i det lägre prisklasserna <7 Mkr. Har stått still länge i budgivning under utgångspris. Antagligen har du rätt, men du behöver inte ha det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.