Jag och min man vill bygga i Stockholms omnejd men har ingen tomt i dagsläget.

Vi har funderat lite kring hur man bäst köper själva tomten, privat eller via en husleverantör. Hur funderar ni kring ert tomköp?

Så här har vi resonerat, är vi ute och cyklar?

Privat

Fördelar: med en egen tomt kan man ta in offerter från flera husleverantörer och därmed hitta den som är bäst och mest prisvärd. Man kan ha turen och göra ett klipp även om sannolikheten känns liten i Stockholm.

Nackdel: Pga att så många är på jakt efter tomter kan priset bli högt pga budgivning. Man måste ha stenkoll på alla detaljer så att min inte råkar ut för att stå med en tomt som ej går att bygga på. Man måste ta ett vanligt banklån för tomten. Svårt att hitta tomten själv. Hur vet man hur mycket man kan lägga ut på tomten när man inte vet hur mycket bygget kommer att landa på...


Via husleverantör

Fördelar: tomten är byggklar och man kan få bygglån direkt. Priset på tomten kan bli relativt sett prisvärt då husleverantören ser till helheten, dvs pris på hus inkl tomt.

Nackdelar: man blir bunden till den leverantören som har tomten. Man har inte samma utgångsläge när det gäller förhandling om priset på huset, då leverantören vet att man är intresserad av tomten.
 
Vi köpte tomt privat och det var tvunget att gå snabbt, annars skulle vi inte få den. Därför hann vi inte riktigt tänka efter. I princip har du rätt i att du får ett rätt tydligt pris på tomten via leverantör, men det är rätt lätt att räkna ut de tillkommande kostnaderna för anslutning själv. Anslutning vatten, avlopp och el kostar dej ungefär 100000. Kostnaden för telefon är kinkigare att säga något om, för nu får man betala nästan hela anläggningskostnaden själv.
En leverantör kör ungefär 10-12% vinst på ett bygge - och köper du själv så blir det ju din egen vinst.
Själv gillar jag friheten att välja husbyggare själv (eller rentav bygga själv om vi skulle haft tid till det). Det enda kruxet med en privatköpt tomt är nog som du säger att man inte vet om man får bygga där. Det går att lösa genom att sätta en klausul i köpebrevet om att tomten säljs med positivt förhandsbesked, och att tomten annars återgår till ägaren (och så en tid för när förhandsbeskedet senast måste ha kommit, ofta 6 mån).

För oss blev det väldigt bra att köpa privat, eftersom det var en chans som inte dyker upp så ofta här nere i Lund/Malmö , och priset blev mycket bättre än det skulle ha blivit genom en mäklare/husleverantör.

Lycka till!
 
fantasi skrev:
Jag och min man vill bygga i Stockholms omnejd men har ingen tomt i dagsläget.

Vi har funderat lite kring hur man bäst köper själva tomten, privat eller via en husleverantör. Hur funderar ni kring ert tomköp?

.
Vi köpte privat och ser bara fördelar med det. Ska man bygga hus, så vill de flesta ju bygga sitt drömhus! Det kan vara svårt om man är låst vid en leverantör.

Är området detaljplanerat, så vet ni ju om och hur mycket ni får bygga. Däremot är det ju viktigt att ha koll på markförhållanden, så inte grundläggningen blir dyr och svår.

Jag tror samtidigt att det är viktigt att titta på ALLA tomter som är till salu i det område man tänkt sig. Dels för att få en bra prisbild och sedan för att alla tomter är så olika. Till slut hittar ni en tomt där ni känner - Här vill vi bo!
Då spelar det nog inte så stor roll vem som säljer och bygger där, tror jag.

Lycka till!

// Snäckan
ps. ni har allt det roliga framför er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.