Konkurrens verkar satt helt ur spel!
Hantverkarens företag verkar alltid använda uppgjort leverantör som innebär 1- flera tusen kronor dyrare än vad man betalar för exakt samma produkt online.
Dom verkar slentrianmässigt använda en leverantör utan undantag och belastar kunden för överpriset!
Jag har mina erfarenheter inom flera områden:
VVS, EL, Bilverkstäder m.fl.
Företeelsen Konkurrens existerar inte!
Detta kan rimligen inte falla under konkurrensverkets bestämmelser?
 
Se har inte så dyra leverantörer. Det är bara något de vill få dig att tro så att du ska betala ett överpris till hantverkaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Se har inte så dyra leverantörer. Det är bara något de vill få dig att tro så att du ska betala ett överpris till hantverkaren.
Det framgår på fakturan vad reservdelarna kostar!
 
Det framgår vad hantverkaren vill ha betalt. Inte vad denne har betalt.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det framgår vad hantverkaren vill ha betalt. Inte vad denne har betalt.
Fast i många fall köper man billigare material online som privatperson än vad hantverkarna (eller för den delen bilmeken) köper för hos sin grossist.

Men hantverkarna måste ha den servicen som grossisten ger för att ha extremt snabba leveranser, stort utbud och kunniga säljare. Det funkar inte att vänta 2 dagar på en ny varmvattenberedare när man har en kund med läckande sådan. Och de behöver en säljare som kan tala om vilken xxxx som ersatt yyyy etc. Och en bilverkstad kan inte vänta en vecka på prylar från Autodoc när kunden behöver sin bil.

Nej, jag är inte hantverkare men jag har en god vän med egen vvs-firma. Jag får köpa prylar genom honom till inköpspris men det är oftast ändå billigare att köpa på Rinkaby rör, eller för den delen åka till Byggmax och köpa t ex markavloppsrör.

Sen är det klart att man blir irriterad när man får betala vad man tycker verkar vara överpris. Det finns garanterat många exempel med rövarpriser men det är inte rättvist att tro att hantverkaren har samma priser som man ser på Rinkaby rör/Elbutik etc och utgå från att allt utöver den summan är hantverkarens påslag.

Om tusenlappar mer är rimligt beror väl på om det gäller 50m installationskabel, en bergvärmepump eller något mitt emellan :D
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
De gånger jag sett verkliga priser så ligger de så kallade ”grossisterna” i samma härad som elbutik.se.
 
Självklart måste man snabbt lösa akuta problem.
Det är inte det jag kritiserar, utan alla andra situationer där det går att dröja.
Det är något skumt med det faktum att företag har en enda leverantör som saftar till med priset.
Bekvämlighet eller någon ömsesidig vinst?!
Som kund måste jag självklart protestera när prisskillnaden blir anmärkningsvärd.
Får väl kontakta konkurrensverket!
 
De saftar inte till med priset på det vis du tycks tro. Fackhandeln har i princip samma pris som näthandeln. Det är bara i prislistan det ser dyrt ut. Men det finns ingen som betalar de priserna.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De saftar inte till med priset på det vis du tycks tro. Fackhandeln har i princip samma pris som näthandeln. Det är bara i prislistan det ser dyrt ut. Men det finns ingen som betalar de priserna.
Nu är det faktiskt så att du har fel. Jag har åtskilliga specificerade faktura i min ägo. Både El, VVS, Bilrep., etc. Betydligt dyrare än näthandeln som jag kolla upp. Som kund debiterades jag 1-2000kr högre än vad näthandeln tog betalt, inkl. leverans.
 
A
så jag som bilmekaniker ska alltså inte få enligt lag sätta det pris som jag tycker är skäligt för mina varor?

köper jag ett oljefilter hos Mekonomen för 150 kr så menar du att jag inte får ta 200 eller 250 kr för det filtret?...

Det var ny information för mig isåfall...
Däremot så får kunderna själva avgöra om de vill betala den summan eller ej....
 
Jag måste hittat bra hantverkare.
Elis säger vilken belysning han helst vill jag ska ha och jag köper själv, han kopplar in med sin kabel och det som behövs.
Röris sa vad jag skulle köpa så tog han resten.
När jag inte orkar skruva så tar jag med egeninköpta bildelar och betalar mekanikern för att göra det.

Men det finns däckkrängare som tar 1800 kr för att kränga om en uppsättning däck när allt är av bilen för att jag inte vill ha deras sortiment.
Men då får ju en minst lika bra mekaniker 250 kr per fälg och tjänar ändå bra pengar.

Men självklart får de ta betalt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Maskintok skrev:
så jag som bilmekaniker ska alltså inte få enligt lag sätta det pris som jag tycker är skäligt för mina varor?

köper jag ett oljefilter hos Mekonomen för 150 kr så menar du att jag inte får ta 200 eller 250 kr för det filtret?...
Du får betalt för den arbetstid du lägger ner.
Inte profitera på kunden som borde kunna lita på dig.
Girighet!

Det var ny information för mig isåfall...
Däremot så får kunderna själva avgöra om de vill betala den summan eller ej....
 
A
Okej..
Så när man från t, ex Husqvarna får rabatt på 48%..men vissa handlare på nätet lägger sig lägre än listpris, trots att Hva talat om att det inte är okej... Då är de ändå bästa handlarna?
Och den som följer Hvas listor är dåliga?
giriga?...

Den som alltid håller öppet, den som finns på bygden trots att klockan är sent och det är helg...
Den som har den där remmen hemma.. den som inte märkesverkstan har... Den får inte enligt dig ta betalt som den vill...
grattis..

Kör den stilen du... vore kul att se dig hålla på emot sågverkindustrin... Med sina virkesköpare...
marknaden där köparen säger till vad säljaren får för sitt virke...

Annars är det tvärtom..
säljaren talar om för köparen vad säljaren vill ha, köparen talar om den är villig att betala eller ej... Så enkelt är det.... girigt?..
Nä inte alls..
 
  • Gilla
Sussmpuss
  • Laddar…
Hur många olika trådar finns det här egentligen om påslag på varor från hantverkare? Köp billigt från nätet och gör jobbet själv!? eller bit ihop och betala, för att få hantverkaren att göra det åt dig.
Det är lätt att sitta i lugn och ro å klicka runt på nätet och jaga priser, men skulle du vilja betala bilmeken, snickaren eller elektrikern under den tiden?
Gör du lika när du går in på en Ica Nära och köper en mjölkliter, klagar i kassan att på Ica Maxi minsann, där är mjölken billigare! Ja tror att över tid så bli vi mer rånade i livsmedelshandeln, av olika prissättning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
intressant..
Så min arbetstid/insats...den ska bekosta lön försäkring mm men så också ge firman så pass med vinst att det finns kapital att återinvestera... Men jag får alltså inte lägga på för att tjäna pengar i firman... Men andra får göra detta.. Som tex Mekonomen eller autodoc... m. fl...

hyckleri... Men inte av oss som jobbar med detta utan av dig....
Hur är det med frakt då? ska jag stå för den med... efter att ha hämtat delar på Mekonomen?....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.