Hej! Är detta buxbomsot? Eller ett resultat av intensiv sommar och att plantan återhämtar sig framöver?
 
  • Buxbomshäck med tecken på stress eller sjukdom, gula blad, bredvid gångväg och röd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Buxbom med delvis bruna och tynande blad, eventuell sjukdomsskada eller torkstress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min buxbomhäck ser ut sädär när jag har glömt att vattna och göda. Vattnar jag med några kannor spetsade med Blomstra så blir de gröna igen. Värt att testa?
 
  • Gilla
Vildebill och 1 till
  • Laddar…
Om det är "buxbomssjukan" är det allvarligt - kolla i grannskapet om det finns fler med samma angrepp. Men jag tror det mycket väl kan vara som Marlen skriver. Torkskada som lätt kan åtgärdas med rejält med vatten.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min buxbomhäck ser ut sädär när jag har glömt att vattna och göda. Vattnar jag med några kannor spetsade med Blomstra så blir de gröna igen. Värt att testa?
Möjligen gödning! Detta har inträffat när det regnat på riktigt!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min buxbomhäck ser ut sädär när jag har glömt att vattna och göda. Vattnar jag med några kannor spetsade med Blomstra så blir de gröna igen. Värt att testa?
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min buxbomhäck ser ut sädär när jag har glömt att vattna och göda. Vattnar jag med några kannor spetsade med Blomstra så blir de gröna igen. Värt att testa?
Ska testa detta och återkommer! Fick i näring och vattnar på med droppslangen under markväven varje dag nu. Jag kan ha underskattat bevattningen när temperaturen sjönk och det kom ett par regniga dagar!
 
Har TS tillgång till gräsklipp är detta bättre än att tillföra extragödning. Framför allt inför nästa sommarperiod.
 
Det blir spännande att se hur det går!
 
Har börjat se liknelser på de 3 plantor som är klart brunare att de har inslag av en sorts vit väv
Jag hittade denna bild på larven cydalima perspectalis som gillar att angripa buxbom och detta känns rimligt
 
  • Buxbom angripen av Cydalima perspectalis med vit väv och skadade blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.