Hej! Jag skulle behöva lite input gällande val av färg.

1. Jag har en gammal äcklig väv som jag inte orkar ta ned men samtidigt vill fräscha upp och måla vit.

Ena väggen är delvis under mark och den andra ligger mot ett förråd som ligger helt under mark.

Har fått rådet att måla med silikatfärg. Kommer det fungera okej?

dsmnaf8.png

2. I förrådet bakom finns betongplatta(?) och betongvägg(?) som är under mark. Hur målar jag detta?

Väggen tycks målad sedan tidigare men ej golv. Fick rådet att måla vägg med silikatfärg men golvet skulle målas med "halvöppen" färg?

Jag vet inte vilken typ av färg det är på väggen. Är det smart att måla med silikatfärg då?

Vilken färg på golvet?

Jag vill inte skapa några "extra" fuktproblem. Bör jag helt avstå från att måla förrådet?

cFxIQVJ.jpg
 
Ingen som har någon värdefull input? :)
 
BirgitS
2. Silikatfärg är det man brukar använda för väggar med risk för tillskjutande fukt. Om det tidigare hade varit målat med tät färg och det finns fukt så hade du sett det för att färgen hade flagnat eller något sånt.
 
Du kan inte måla silkatfärg på väv bara på ren puts eller kalkade ytor silikat kan bara användas på oorganiskt material det ser ut som du har juteväv den måste bort först i så fall
 
BirgitS BirgitS skrev:
2. Silikatfärg är det man brukar använda för väggar med risk för tillskjutande fukt. Om det tidigare hade varit målat med tät färg och det finns fukt så hade du sett det för att färgen hade flagnat eller något sånt.
Det är viss fukt bakom väggen, enligt fuktmätare. Dränering/fuktspärr är från 1973 och har gjort sitt. Gissningsvis är det redan silikatfärg då och kan målas över? Vad händer om det är annan färg och man målar över med silikatfärg?

Bo arnold Bo arnold skrev:
Du kan inte måla silkatfärg på väv bara på ren puts eller kalkade ytor silikat kan bara användas på oorganiskt material det ser ut som du har juteväv den måste bort först i så fall
Varför inte? Är inte så sugen på att ta bort väven då det verkar vara ett alltför omfattande jobb. Vad händer om jag målar med silikatfärg på väven för att i alla fall få det fräschare?
 
Måla iså fall med vanlig väggfärg
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Måla iså fall med vanlig väggfärg
Fuktfirman insisterade ändå på silikatfärg på väven. Vad är nackdelen (annat än priset) om jag skulle köra på det?
 
Jag känner mig vilsen.

Vad händer om jag målar med silikatfärg på väven?
Kan jag måla silikatfärg på den oisolerade betongplattan?
Kan jag måla med silikatfärg på den målade betongväggen och taket? Vad händer om det är annan färg än silikat som sitter där idag?

Väggen:
https://ibb.co/ypS2gyX
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du kan inte måla silkatfärg på väv bara på ren puts eller kalkade ytor silikat kan bara användas på oorganiskt material det ser ut som du har juteväv den måste bort först i så fall
Varför inte?

Vitt lär det ju bli.

Lossnar den?

/ATW
 
Fuktfirman tycks inte veta något om färg silikat på väv kommer nog att pulveriseras efter några veckor när färgen karbonatiseras härdar mot underlaget det så den fäster o förenas med putsytor. Jag tror inte du har silikat på källarväggarna mycket ovanligt på 70 talet målades nästan bara på kyrkor på den tiden du kanske kan använda silikonfärg på de väggarna men inte på väven den fäster på det mesta o andas det är också en mineralisk färg för övrigt tala med en riktig färghandel om råd inte byggvaruhus
 
S
Silikat måste målas på mineraliskt underlag. Det är klart att det går att måla på papp men då kan du lika gärna måla med färgpigment utspätt i vatten.

Till golvet kan du använda vattenglas för dammbindning och ytförstärkning.
 
För sju år sedan målade jag med Silikatfärg på väv i min källare och färgen sitter lika fint idag som då...
Ska någon dag riva ner väven och putsa om men då det håller sig så bra så har jag annat att prioritera.
Har även målat på många abdra underlag och har aldrig varit med om att det släppt eller andra problem MEN det är bara min erfarenhet som glad amatör.

Vävbeklädd vägg målad med silikatfärg som hållit väl över sju år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
P-plats P-plats skrev:
För sju år sedan målade jag med Silikatfärg på väv i min källare och färgen sitter lika fint idag som då...
Är inte heller någon färgexpert men tror mig förstått så mycket att vissa produkter som kallas silikatfärg eller liknande, "silikattyp" "sil-...", innehåller en organisk komponent (typ akrylat) som gör att färgen funkar även på icke-mineraliska ytor. Exempelvis Caparol Sylitol Bio:
https://www.caparol.se/produkter/tak-vaeggfaerger-inomhus/taeckfaerger/sylitol-bio-innefaerg

Ren/äkta silikatfärg funkar mig veterligen inte på icke-mineraliska underlag, så där gäller det att se upp.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.