HOBBY ARCHITECT
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Oavsett vad horisonten består av, trädtoppar eller vatten eller Oskarshamns kärnkraftverk (om man är på Öland) så skymmer det solen, tänker jag.
Nu återgår vi till ämnet, vackra gamla hus!
Anser du att vatten har samma höjd som trätoppar?

Men som sagt, om det är fler som vill diskutera väderstreck är ni välkomna till tråden Fina tomter till salu.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Huset är jag måttligt imponerad av, tyvärr. Tycker ett 30-miljonershus borde hålla högre klass.
Kan hålla med lite. Det känns som att huset genomgått en större renovering under funkisens tidevarv. Kombination av enklare snickeriprofiler och samtidigt bevarad generell sekelskiftesutformning och gamla brädgolv funkar inte riktigt för mig - men det var säkert mycket fint när huset stod klart för över 100 år sen.

Klart potentialen finns att återställa, eller att göra en modernare interiör om man är så lagd, men det lär ju kosta stora summor oavsett vilket. Då känns 30 miljoner utropspris helt galet, men Saltsjö-Boo kanske inte är för mig helt enkelt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men nu handlar inte tråden om unika tomter. Och det är inte första gången du varit sur för att du inte fått riva gamla fina hus.
Jag förstår inte heller riktigt meningen med att visa ett vackert hus och i samma anda säga att det bästa vore att riva huset?

Och att lägga nåt i denna tråden för att få mer diskussion är lite som att åka med en Singer symaskin till en Ferraribilsutställning, för att det är så få som är intresserade av symaskiner.

Jag hoppas det finns nog med folk att bevara alla vackra gamla hus. Det finns säkert många tomter eller möjliga avstyckningar där det kan byggas nya hus. Sen kan det garanterat, speciellt i den högre prisklassen, finnas de som köper ett fantastiskt hus bara för att riva det och komma åt läget. Men då måste läget verkligen vara nåt extra tänker jag. Och jag gillar det heller inte. Massor av vackra hus kan ju rivas och ge plats för att bygga flerbostadshus. Varför inte riva detta hus och bygga 15 stycken hus med 7 lägenheter i varje. Det blir säkert ännu mer pengar. Men det är en helt annan tråd.

Håller med om att det lilla jag såg på bilderna så såg huset ut att blivit moderniserat, men med den prislappen går det säkert att ta in nån som byter tillbaka till rätt fönstermodell och tidstypiska foder. Att folk betalar 30M för ett hus i Saltsjö-Boo fattar inte jag heller. Men jag har å andra sidan inte 30 mille att spendera. Hade jag det så kanske mycket vansinnigt skulle te sig rimligt. :D
 
  • Gilla
Tornugglan och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J JohanLun skrev:
Jag förstår inte heller riktigt meningen med att visa ett vackert hus och i samma anda säga att det bästa vore att riva huset?

Och att lägga nåt i denna tråden för att få mer diskussion är lite som att åka med en Singer symaskin till en Ferraribilsutställning, för att det är så få som är intresserade av symaskiner.

Jag hoppas det finns nog med folk att bevara alla vackra gamla hus. Det finns säkert många tomter eller möjliga avstyckningar där det kan byggas nya hus. Sen kan det garanterat, speciellt i den högre prisklassen, finnas de som köper ett fantastiskt hus bara för att riva det och komma åt läget. Men då måste läget verkligen vara nåt extra tänker jag. Och jag gillar det heller inte. Massor av vackra hus kan ju rivas och ge plats för att bygga flerbostadshus. Varför inte riva detta hus och bygga 15 stycken hus med 7 lägenheter i varje. Det blir säkert ännu mer pengar. Men det är en helt annan tråd.

Håller med om att det lilla jag såg på bilderna så såg huset ut att blivit moderniserat, men med den prislappen går det säkert att ta in nån som byter tillbaka till rätt fönstermodell och tidstypiska foder. Att folk betalar 30M för ett hus i Saltsjö-Boo fattar inte jag heller. Men jag har å andra sidan inte 30 mille att spendera. Hade jag det så kanske mycket vansinnigt skulle te sig rimligt. :D
Du förstår nog inte hur svårt det är att hitta fina tomter om man är kräsen.
LOCATION LOCATION LOCATION
 
Vi förstår men tråden är ju för vackra gamla hus inte hur man ska riva dom och bygga nytt som du skriver i varje inlägg
 
  • Gilla
  • Älska
b8q och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
M maria01 skrev:
Vi förstår men tråden är ju för vackra gamla hus inte hur man ska riva dom och bygga nytt som du skriver i varje inlägg
Inte i varje inlägg. Jag tyckte som sagt husen är fina också, sen om man vill riva eller inte får man avgöra själv. Finns ju även vackra gamla hus på skittomter. Postade en nyligen t.ex.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du förstår nog inte hur svårt det är att hitta fina tomter om man är kräsen.
LOCATION LOCATION LOCATION
Du får starta en tråd på ämnet 'hus vi vill riva'! Här lägger vi upp vackra gamla hus som är till salu, för gemensamt ooh:ande och aah:ande (eller förfasande över horribla renoveringar).
 
  • Gilla
Tornugglan och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du förstår nog inte hur svårt det är att hitta fina tomter om man är kräsen.
LOCATION LOCATION LOCATION
Frågan är, letar du en 30M tomt att bygga på, eller är det fria fantasier? Om du nu är kräsen?

Jag kan känna att vackra hus är mer intressanta att titta på än tomter. Ett vackert hus tittar jag gärna på "bara för att" - var det än ligger så är det intressant.

En tomt är för mig bara intressant som "tom tomt" om jag har nåt slags intresse av att bo just där. Annars är jag rätt ointresserad av tomter. Ungefär lika intresserad som av en symaskin.

Location-location-location är ju bara intressant om man vill bo just (exempelvis) i saltsjö-boo. Att det är en prisfråga är en annan sak. De flesta av husen här är för dyra för mig. Men fortfarande vackra att se på. Och inspirationskällor till egen renovering. Att se en sjötomt kan ju vara kul om man ska bygga en brygga eller så, men annars så har man den tomt man har... Nåja.

Jag röstar för en tråden "jättefina hus jag vill jämna med marken". Där skulle tex hela Petersvik platsat. Där ville man ju bygga en jättefin betongpir där ett trettiotal vackra hus stod. Utmärkt som start på tråden. Alla husen är förvisso redan rivna men...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Helt otroligt vad folk är otrevliga på nätet!
 
Du bjuder själv in till det genom att i en tråd för vackra gamla hus under delforumet byggnadsvård tala om att riva och bygga nytt. Det måste du förstå att det är oförskämt och provocerar många som gillar tråden.
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Herre gud vad petig man kan va. Ändå har jag förklara massa gånger. :rolleyes:
 
Och andra har med gott tålamod försökt förklara för dig lika många gånger. Att fler läser och kommenterar den här tråden än den andra du brukar tala om har sina randiga skäl. Att då ta illa vid sig för att man får mothugg när man skriver saker som går på tvärs med trådens syfte är faktiskt att be om bråk. Och då är det faktiskt inte dig det är synd om när det eskalerar.
 
  • Gilla
Annaet och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Det går fortfarande inte in. Otroligt.
 
Du får jättegärna skriva i andra trådar i andra delforum som sagt. Men att posta rivningsobjekt här är fel.

Jag undrar om du seriöst är ute efter en exklusiv tomt eller bara drömmer om vackra hus som många av oss andra här?

I vilket fall, här vill vi se fina hus och gärna bilder på dem. Det är toppen att du lägger in. Men som sagt, spara på funderingar om rivning. Speciellt om du inte ens själv är ute efter en tomt.
 
  • Gilla
  • Arg
Tornugglan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.