kristofer12345 kristofer12345 skrev:
vad händer om man har lagt betong runt hela huset drygt 5 meter brett ifrån huset,? rinner vattnet på källarväggen ändå, alltså från närmsta del efter betongen rinner det alltså in och ner mot husets källarvägg ändå? vi får lite fuktiga väggar men inte så värst ,sätter vi igång värme nere i källqren så torkar ju väggar även så, känns som det är tempskillnaden som gör fukten, men frågan är alltså hur mkt skyddar betongen ovan hus?
Fukten inomhus kommer av kondensation på betongen om den är kall. Fem meter betong gör ingen skillnad för temperaturen. Det intressanta är om den är fuktskyddad...
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett hus från 63 som inte är dränerat. Två sovrum i källaren. Vi dränerar nu för att få isolering på utsidan och känna av att den biten är klar. Så kan vi fokusera på uteplats och uterum i framtiden utan att tänka på de blir i vägen för en dränering.
 
S stigarn skrev:
Vi har ett hus från 63 som inte är dränerat. Två sovrum i källaren. Vi dränerar nu för att få isolering på utsidan och känna av att den biten är klar. Så kan vi fokusera på uteplats och uterum i framtiden utan att tänka på de blir i vägen för en dränering.
Det verkar ju vara ett väldigt vanligt sätt att resonera. Nu har ni en inredd källare men annars är en av mina frågor också När man "måste" dränera. Dvs vad är tecken på problem som kommer att eskalera?:thinking:
 
  • Gilla
stigarn och 1 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det verkar ju vara ett väldigt vanligt sätt att resonera. Nu har ni en inredd källare men annars är en av mina frågor också När man "måste" dränera. Dvs vad är tecken på problem som kommer att eskalera?:thinking:
I vårt gamla hus släppte putsen på insidan så där var det tydligt det behövde göras.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
janwide
Bor i hus från 1960. Originaldränering. Inga problem. Använder källaren som verkstad, tvättstuga och biorum.
Jag tror som någon tidigare skrev att det beror mycket på de yttre förutsättningarna. Det vill säga vad det är för mark och hur det ligger.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")

Vi har inte dränerat och har lika stor källare som hus. Alla rum är inredda i källare. Just nu 52% luftfuktighet. Dränering gör man vid behov så vitt jag förstått men det finns alltid dom som tycker man ska göra det. Vårt hus ligger på en kulle så att säga så det bidrar säkert :)
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Står källaren i lera, nedanför ett berg eller i en sänka nära havsnivån så bör det dräneras.
Långt ifrån alla hus har dessa förutsättningar men lik förbannat ska det dräneras "för säkerhets skull" så det blir lite som att köpa ett dyrt lyxmärke till källare istället för en vanlig källare som funkar lika bra och inte kostar skjortan.

Jag tillhörde skaran som ville dränera för säkerhets skull i huset jag bor i men efter 3 år så har jag insett att källaren är snusstorr överlag dock med vissa områden med lite högre fukt. Klimatet är jättebra så i framtiden när jag planerar för ett sovrum där nere så kommer jag lägga krutet på att säkerställa bra ventilation än att dränera.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
A
Lite enkelt förklarat:

Asfalten/tjäran på källarväggarna har ett bäst före datum men hur länge det håller påverkas av många olika faktorer. Så länge som ytan är bra går fukten inte in (eller det mesta håller sig utanför).

Men buskar vid huset eller ändring av ytan närmst huset eller dagvattenrör som läcker snabbar på förloppet att ytan blir sämre och tillslut läcker det in mer och mer…


Genom att lägga isolering eller nytt tätskikt återställer man ytskiktet. Syftet är att förhindra att ytvatten tränger ner/in i väggen.


Dräneringen har till uppgift att hålla grundvatten och nerträngande vatten borta från sockel och väggar. Äldre dränering kan spricka om den var dåligt gjord eller pga inträngande rötter från träd och buskar. Dräneringen kan också sättas igen av ovanstående eller av smuts, sand, jord osv som satt sig i röret.
Detta gör att grundvattnet inte rinner bort utan istället sugs upp i betongen, både i golv och väggar, vilket också på sikt gör puts och betong porös.


Så det finns en livslängd på ytorna som är extremt generella men ofta kan man låta det vara i många år utan några större problem.


Mina poänger
- håll isär dränering och väggskydd
- håller med om kommentaren kring längd på snöre
- tänka sig för när man bygger något som är ivägen för framtida omdränering





Dräneringen är till för a
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Lite enkelt förklarat:

Asfalten/tjäran på källarväggarna har ett bäst före datum men hur länge det håller påverkas av många olika faktorer. Så länge som ytan är bra går fukten inte in (eller det mesta håller sig utanför).

Men buskar vid huset eller ändring av ytan närmst huset eller dagvattenrör som läcker snabbar på förloppet att ytan blir sämre och tillslut läcker det in mer och mer…


Genom att lägga isolering eller nytt tätskikt återställer man ytskiktet. Syftet är att förhindra att ytvatten tränger ner/in i väggen.


Dräneringen har till uppgift att hålla grundvatten och nerträngande vatten borta från sockel och väggar. Äldre dränering kan spricka om den var dåligt gjord eller pga inträngande rötter från träd och buskar. Dräneringen kan också sättas igen av ovanstående eller av smuts, sand, jord osv som satt sig i röret.
Detta gör att grundvattnet inte rinner bort utan istället sugs upp i betongen, både i golv och väggar, vilket också på sikt gör puts och betong porös.


Så det finns en livslängd på ytorna som är extremt generella men ofta kan man låta det vara i många år utan några större problem.


Mina poänger
- håll isär dränering och väggskydd
- håller med om kommentaren kring längd på snöre
- tänka sig för när man bygger något som är ivägen för framtida omdränering





Dräneringen är till för a
Tack för utförligt svar! Finns det något sätt att objektivt skatta graden av "problem" förutom förekomst av putssläpp och luftfuktighet? Kan man mäta i väggarna? Hur är det med det oisolerade golvet i äldre hus som många säger drar fukt oavsett hur väl väggarna är dränerade?
 
Det är ju jätteenkelt. Har man inga fuktproblem i källaren så dränerar man inte eftersom det uppenbarligen inte behövs.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
A
Då det är en del pengar så kan det vara värt att inspektera dräneringen med filmkamera (spolfirma).

Det borde ge en indikation på skicket på rören.

Om det kan göras i samband med kraftigt långvarigt regn så får man också en indikation på hur snabbt vattnet rinner undan eller om vattnet blir kvar länge. Det kan ju dock vara så att dräneringen kontinuerligt har vatten i sig pga hög grundvattennivå.

Det är ingen 100% lösning men det kan ge en indikation
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Excel
Om det inte finns organiskt i källaren så lär det inte mögla. Om du väljer att kosta på en dränering med platon och cellplast blir källaren lite varmare. Håller på att renovera duschen i källaren nu, det är snustorrt!
 
Det som är svårt är ju att få en bra bild av de yttre förutsättningarna, och det tror jag inte är helt lätt för en expert heller. Tar du dit en besiktningman blir säkert förslaget att du ska dränera, vad har han att förlora på att säga att det inte behövs, det är ju inte han som ska betala :). Så det är svårt att veta vem man kan anlita - utan det gäller nog främst att läsa på själv och lära känna sitt eget hus och dess förutsättningar.
Dock med en stor skillnad om källaren är inredd - då är det ju mycket viktigare att håll koll på förutsättningarna.

Med de sagt - bor själv i ett hus som är 113 år gammalt med oinredd källare (bl.a. på grund av 1.90 i takhöjd) men där nere har vi tvättstuga, torkrum, pannrum och snickarverkstad. Vi har en luftavfuktare i torkrummet som säkert hjälper till litet, men vi har inga fuktgenomslag på väggarna och inga putssläpp. Däremot har vi ungefär mitt i källaren en yta på golvet som blir fuktig om det regnat väldigt mycket. Dock är det inte alls säkert att det skulle bli bättre av att göra en ny dränering då plattan antagligen står direkt på marken. Vi har valt att göra andra roligare saker med huset för pengarna.
 
D Dublin skrev:
Det som är svårt är ju att få en bra bild av de yttre förutsättningarna, och det tror jag inte är helt lätt för en expert heller. Tar du dit en besiktningman blir säkert förslaget att du ska dränera, vad har han att förlora på att säga att det inte behövs, det är ju inte han som ska betala :). Så det är svårt att veta vem man kan anlita - utan det gäller nog främst att läsa på själv och lära känna sitt eget hus och dess förutsättningar.
Dock med en stor skillnad om källaren är inredd - då är det ju mycket viktigare att håll koll på förutsättningarna.

Med de sagt - bor själv i ett hus som är 113 år gammalt med oinredd källare (bl.a. på grund av 1.90 i takhöjd) men där nere har vi tvättstuga, torkrum, pannrum och snickarverkstad. Vi har en luftavfuktare i torkrummet som säkert hjälper till litet, men vi har inga fuktgenomslag på väggarna och inga putssläpp. Däremot har vi ungefär mitt i källaren en yta på golvet som blir fuktig om det regnat väldigt mycket. Dock är det inte alls säkert att det skulle bli bättre av att göra en ny dränering då plattan antagligen står direkt på marken. Vi har valt att göra andra roligare saker med huset för pengarna.
Precis, ingen (förutom jag då:p) har något att förlora på att säga att jag borde dränera. Oerhört svårt tycker jag. Bor i ett hus med liknande förutsättningar som ditt med undantag att det finns enstaka putssläpp/missfärgningar längst ned på vissa väggar. Det gäller även inneväggar märkligt nog . Frågan är om det är väta utifrån eller om det är kondens. Nu har vi köpt en avfuktare och märker att golven är tydligt torrare vilket rimligen är ett kondensproblem sommartid.

Vet inte hur man ska tänka faktiskt. Man vill ju inte få källarväggar som är håliga som schweizerost :surprised:
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi har ett hus från 79 i sluttning på berg med originaldränering. Ena kortsidan av huset så är hela källaren under marknivå medan det på andra sidan är över marknivå. Källaren används som förvaring/snickarbod men har uppreglade och isolerade väggar invändigt. Källarväggen är uppbyggd av lecablock. Brukar hålla ca 15 grader där nere. Har inga vibbar alls av dålig miljö utan känns “fräscht”.

Tycker att en dränering känns onödig med tanke på vårt användningsområde men skulle vilja bli av med den uppreglade konstruktionen. Tror ni jag skulle kunna ta bort den uppreglade konstruktionen och putsa lecablocken eller kommer jag få problem med temperaturen/mycket dyrare uppvärmingskostnader då?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.