Hej,

Vi bor idag i ett sutteränghus med två våningar. På nedervåning "bor" vi nästan aldrig då vi endast har en entre, hemmabiorum och bastu/duschrum samt toalett. På övervåningen där vi mest är har vi såklart alla rum där vi "bor" och umgås i där förmodligen värmen är viktigare. Vi har idag luft/luft värmepump samt element för värmen där jag varken tror luft/luft pumpen eller elementen sitter optimalt och egen elektrisk värmepanna för vattnet.

Jag har funderat på eventuellt nedanstående och om det är ekonomiskt värt eller bara ger en annan lösning:
  • Byta ut elementen mot WiFi element? Ger ingen direkt ekonomisk vinst, kanske liten då man kan automatisera vilken tid de skall vara på och vilka.
  • Byta ut hela värmesystemet till något mer energieffektivt men då är frågan vilken lösning och finns det en ekononomi i det?
Rött i bilderna är element och blålila pump.

Mvh
Mats Ola
 
  • Ritning över sutteränghusets nedervåning med markerade befintliga element och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övre våningen i ett sutteränghus med element markerade i rött och värmepump i blålila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Långsiktigt tjänar man på att konvertera till vattenburen uppvärmning och t.ex. luftvattenvärmepump men det kan ta många år om man redan har luftluftvärmepump.
 
J Josth skrev:
Långsiktigt tjänar man på att konvertera till vattenburen uppvärmning och t.ex. luftvattenvärmepump men det kan ta många år om man redan har luftluftvärmepump.
Då är frågan vad en sådan investering skulle kunna kosta, hur lång tid få tillbaka investeringen på och vad den andra delen av hushållet säger.
 
Vad har ni för uppvärmningskostnad idag per år i snitt tex de senaste 3 åren ? Om du är händig kan du göra mycket av jobbet själv och ev köpa en beg luftvattenvärmepump.
 
Är det elradiatorer eller vattenburen värme? Är det elradiatorer är det en del pengar att konvertera till vattenburet och annan källa.

Ett alternativ är att isolera och eller byta fönster istf att ändra uppvärmningen.
 
P Pin skrev:
Är det elradiatorer eller vattenburen värme? Är det elradiatorer är det en del pengar att konvertera till vattenburet och annan källa.

Ett alternativ är att isolera och eller byta fönster istf att ändra uppvärmningen.
Det är helt elradiatorer och inget vattenburet förutom som sagt då varmvattnet. Jag tror dock enbart isolera fönstren inte är någon alternativ väg då de borde vara rätt bra utifrån släppa ut värme eller kyla in.
 
  • Gilla
Offroad och 1 till
  • Laddar…
Begagnad luftvattenvärmepump tror jag inte man ska satsa på. Tekniken går snabbt framåt och prestanda blir bättre samtidigt som värmepumpen står ute och utsätts för slitage.

Uppskattar kostnaden för att konvertera till vattenburet system och bergvärme ligger på runt 250 - 300 tkr.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D DjKool skrev:
Det är helt elradiatorer och inget vattenburet förutom som sagt då varmvattnet. Jag tror dock enbart isolera fönstren inte är någon alternativ väg då de borde vara rätt bra utifrån släppa ut värme eller kyla in.
Wi-Fi kommer definitivt inte att löna sig. Det går ju redan ni att sänka värmen om ni är borta en längre tid. Att ändra upp och ner varje dag på natten och dagtid när bågen är hemma ger nog inte så mycket eftersom det är ett trögt system och oljefyllda radiatorer trögare än gamla ”brödrostar”.

Jag tycker det brukar bli fult med alla utanpåliggande rör, men ni har ju möjlighet att dra ner det mesta i souterrängvåningen tex krypgrunden och garaget så det inte stör estetiken. Plats verkar finnas också för någon typ av pump eller panna.

Om det lönar sig måste du räkna med men det kostar nog en bra bit över 100 000 att göra något och kommer du att spara mer än 10 000 per år? Beror som någon redan frågat på hur mycket du förbrukar i dagsläget. Beror på din tidshorisont, och framtida elpriser.
 
J Josth skrev:
Begagnad luftvattenvärmepump tror jag inte man ska satsa på. Tekniken går snabbt framåt och prestanda blir bättre samtidigt som värmepumpen står ute och utsätts för slitage.

Uppskattar kostnaden för att konvertera till vattenburet system och bergvärme ligger på runt 250 - 300 tkr.
Ekonomiskt kommer vi inte tjäna in 250 - 300 tkr på tiden vi kommer bo här.
 
P Pin skrev:
Wi-Fi kommer definitivt inte att löna sig. Det går ju redan ni att sänka värmen om ni är borta en längre tid. Att ändra upp och ner varje dag på natten och dagtid när bågen är hemma ger nog inte så mycket eftersom det är ett trögt system och oljefyllda radiatorer trögare än gamla ”brödrostar”.

Jag tycker det brukar bli fult med alla utanpåliggande rör, men ni har ju möjlighet att dra ner det mesta i souterrängvåningen tex krypgrunden och garaget så det inte stör estetiken. Plats verkar finnas också för någon typ av pump eller panna.

Om det lönar sig måste du räkna med men det kostar nog en bra bit över 100 000 att göra något och kommer du att spara mer än 10 000 per år? Beror som någon redan frågat på hur mycket du förbrukar i dagsläget. Beror på din tidshorisont, och framtida elpriser.
Med tanke på hur mkt vi använder elementen samt pumpen/pumparna så kommer vi garanterat inte att tjäna in varken 100 tkr på tiden vi kommer bo kvar eller 10 000 tkr per år. Då är Wi-Fi mest för att det är roligt att se statistik samt möjligt styra automatiskt när det skall slås av/på.
 
Värdet på huset ökar också en del om det inte är direkt-el så en del får ni igen vid försäljning om huset ligger någorlunda bra till.
 
Vad är problemet - egentligen - idag?

Hur mycket kostar idag uppvärmningen (frågan har ställts tidigare). Det verkar inte som om TS räknar med att långsiktigt bo kvar i huset.

Visserligen är bättre värmeinstallation ett försäljningsargument men oftast inget man direkt tjänar på. Jag sålde mitt hus då det var dags att bl a byta värmesystem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.