Behöver koppla in både vvb och tvättmaskinen på samma inkommande vatten.

Inkommande vatten är en LK Väggdosa UNI Push AX20. Då kan man välja en mängd olika LK anslutningskopplingar, RSK 188 18 45, 188 18 47, 188 18 48, 188 18 49, 188 18 50, 188 18 51, 188 18 52, 188 18 53, 188 18 54 eller 188 18 55.

anslutningskoppling ska anslutas mot både en tvättmaskin och en 22 mm klämringskoppling som vvb har. Jag skruvade av muttern och mätte gängorna och de var 27 mm utvändigt. Antar att det är G 3/4 då.
Mässingskoppling för vattenanslutning, oskarpt närbild, med diskussion om storlek och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kopplar jag lättast ihop vvb med anslutningskopplingen och samtidigt får till en gren till tvättmaskinen?

Fattar inte riktigt varför det står 22 mm anslutning i manualen till vvb. Är det en special standard? När man tittar i olika tabeller brukar det se ut så här

Rörgängor-tabell som visar gängstorlekar i mm och tum samt gammal beteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ingen 22 i tabellen utan R 20.

Det finns dock 22mm pex som jag tänker att man kan använda med stödhylsa i vvb:s koppling. Tyvärr är alla kopplingar på LK anslutningskopplingen mindre men tänker att man får ta en övergångsnippel. Men då saknas kopplingen till tvättmaskinen.
 
Krilleman
Anlutning 22mm på VVB är klämringskopplingens dimension. Det är inte en 3/4"-gänga som muttern sitter på ska tilläggas.

Ser ut som en NIBE Compact. Är det så?

Jag skulle dragit i denna anslutningskoppling, 1881848.

Rostfri LK anslutningskoppling G20 utvändigt till G15 invändigt, för rördelar i VVS-installationer.

Fortsatt med kopparrör, satt ett T-rör och en tappventil för tvättmaskinen och upp i ventilröret på VVB.

Krångla inte till det i onödan.

Men allt hänger ju på hur det ser ut mer exakt?!
 
Tack för svar Krilleman, du har rätt angående vvb:s modell. Så här ser det ut mer exakt

Varmvattenberedare i ett hörn av ett kaklat badrum med synliga eluttag och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet grått skåp med synliga vattenanslutningar och avloppsrör i ett delvis kaklat badrum, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag antar att den ena dosan i väggen bakom VVB är matningen upp till tappventilen för tvättmaskinen till höger om VVB?

Sen då? WC, Dusch? Tvättställ?
Ska du dra utanpåliggande vidare någonstans?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag antar att den ena dosan i väggen bakom VVB är matningen upp till tappventilen för tvättmaskinen till höger om VVB?

Sen då? WC, Dusch? Tvättställ?
Ska du dra utanpåliggande vidare någonstans?
WC, dusch och tvättställ har egen vattentillförsel. Det är bara tvättmaskinen som saknar. VVB ska stå i hörnet och tvättmaskinen bredvid. Avlopp i väggen till tvättmaskin med byggtejp framför.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.