P pmd skrev:
Fälgröta är väl lika osannolikt i det fallet?
Det finns alla möjligheter att göra fel när du monterar ett däck. skulle det vara ett större däck som ett lastbilsdäck med 8,5 bars tryck så finns det dom som skrapats ner från taket för att dom gjort fel. Det är ingen röta alls
 
P
T Tbr53 skrev:
Det finns alla möjligheter att göra fel när du monterar ett däck. skulle det vara ett större däck som ett lastbilsdäck med 8,5 bars tryck så finns det dom som skrapats ner från taket för att dom gjort fel. Det är ingen röta alls
:)
Då är det bara att åka till kroppsreservdelsgrossisten och köpa rätt del.
 
T Tbr53 skrev:
Är du villig att betala för att rörmockaren ska åka runt och handla material och korv så visst.....
Kan inte låta bli att reagera på ovanstående. Är väl redan det kunden gör? Vad annars motiverar högre bilkostnader än vad jag tar för en 2.5M+ Sek lastbil?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Börjar ju bli lite överdrivet. Banda hantverkaren !

Seriöst: om man inte behagar betala på material där de ska ge vinst, behagar man inte betala vad de kostar så får man kanske lov att göra jobbet själv. Ingen jobbar gratis !
Jag antar att hantverkarna debiterar för sin arbetstid? Eller har jag missförstått nu igen? :)
 
"Om jag bestrider fakturan kan de heller inte dra mig till fogden, stämmer det också?"

Ja! Bestrid fakturan snarast och skriftligt. Då är fogden inte inblandad. Om du saknar motivering be att få återkomma med mer info ang. bestridandet senare. Red sedan ut arbetsomfattning m m och begär underlag enligt tidigare förslag.
 
B Bangan skrev:
Kan inte låta bli att reagera på ovanstående. Är väl redan det kunden gör? Vad annars motiverar högre bilkostnader än vad jag tar för en 2.5M+ Sek lastbil?
Ska förklara lite mer då... om man skulle åka runt till byggmarknader för att köpa grejer så har dom inte allt och då skulle behöva åka till fler och det tar då tid. Så att det skulle bli billigare att hitta dom billigaste rördelarna tror inte jag. Därför handlar dom hos grossisten som har alla grejer eller får hem snabbt.
 
Cristar Cristar skrev:
"Om jag bestrider fakturan kan de heller inte dra mig till fogden, stämmer det också?"

Ja! Bestrid fakturan snarast och skriftligt. Då är fogden inte inblandad. Om du saknar motivering be att få återkomma med mer info ang. bestridandet senare. Red sedan ut arbetsomfattning m m och begär underlag enligt tidigare förslag.
Men kom ihåg att man kan bara bestrida den del av fakturan som är felaktig. Det som är rätt måste man betala.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Det är nog inte många här som tycker att Dahls prislista är speciellt skälig eller rimlig. En prislista vars enda syfte är att lura privatkunder. Att kalla den flexibel var ju en rolig omformulering men bara för att man kallar en bajskorv för sockerbit slutar den inte smaka skit
Att ni bara orkar tjafsa. Ta in offerter nästa gång av fler än 3. Det är alltid en risk att ta jobb på löpande. Speciellt om man inte först pratar om ett ca pris. Och vad som händer när saker inte går som planerat. Tar man ett fast pris får man oftast betala mer men samtidig får man inga överraskningar. Och viktigast, alltid på mail eller papper absolut inte muntligt. Det gäller allt som ska göras. Strul ska vara på prent. Vad, varför och hur mycket det kostar. Omständligt fast rätt.
 
H hanson#16 skrev:
Det är nog inte många här som tycker att Dahls prislista är speciellt skälig eller rimlig. En prislista vars enda syfte är att lura privatkunder. Att kalla den flexibel var ju en rolig omformulering men bara för att man kallar en bajskorv för sockerbit slutar den inte smaka skit
”En prislista vars enda syfte är att lura privatkunder”
Jag gillar inte heller uppbyggnaden på tex. Dahls prislista.
Men hur kan man ens tro att tex. Dahls prislista finns till för att lura just privatkunder?
Det börjar nog bli dags för en del i detta forum som verkar tro att byggverksamhet i Sverige kretsar kring privatkunder att fundera på hur stor privatmarknaden egentligen är i Sverige.

Jag är helt övertygad om att det blir betydligt enklare för privatpersoner att lära sig att avtala om även materialpriser på ett bättre sätt än att få till en ändring av grossisternas prislistor så dom passar konsumentmarknaden bättre.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
De du kallar grossister är inte grossister.
Vem är listorna tänka att lura då? För det finns ingen annan anledning att ha prislistor med priser som inte gäller någon.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
En prislista kan aldrig luras. Står det 50 kr i menyn för en burk Cola på krogen så kostar den 50 kr. Står det 20% så är det 20%. Men här bör man nog kontrollera så man får reda på vad 20% baseras på. Annars är nog risken stor att man känner sig lurad efteråt.

översätter man det här till byggbranschen så blir det nog betydligt enklare att förhandla om ett påslag på inköpspriser än att få en prislista med ca 140” produkter som tex, Dahl har.

Om jag som konsument vill köpa reservdelar till min gräsklippare så kan jag gå in på Husqvarnas hemsida och leta upp produkterna. Där kan jag också se rekommenderade priser.
Men jag kan självfallet inte se vad återförsäljarna betalar för reservdelarna. Jag får snällt vända mig till återförsäljarna för att fråga eller läsa mig till deras försäljningspriser. Här får jag nog stora problem om jag vill försöka förhandla mig till deras inköpspriser + påslag.
Vill jag därför göra en prisjämförelse mellan artiklarna jag behöver så blir det lite mer jobb.
Hade jag nu dessutom tänkt lämna in gräsklipparen så att någon annan utför jobbet så är nog det klokaste att fråga om ett pris.

Vet jag inte vad som behöver göras med gräsklipparen får jag lämna in den och be dom laga det som behövs. Alternativt så lämnar jag in den på felsökning och ber om ett pris när dom vet vad som behöver göras.
Jag kommer definitivt få betala betydligt mer för delarna än jag själv skulle behöva betala hos någon nätbutik.
Och deras inköpspris lär jag aldrig få reda på även om jag frågar.

Det enklaste och bästa för båda parter är att förhandla om ett fast pris. Är det något eller några moment som är svåra att prissätta kan man ta dom momenten på löpande räkning och förhandla om ett påslag på materialet. Det brukar hantverkare gå med på. Men givetvis inte alla.
 
Redigerat:
Fairlane
Jag tror inte att "grossisternas" prislistor är till för att lura kunderna, tvärtom försöker man förmedla att den inte ska användas för att sätta priset till kund. Jag tror att prislistan är till för att inköpare vill kunna förhandla fram en bra rabatt då deras lön/bonus baseras på det. Säg att normalpris på en vara ligger på 100 kr. Om listpristet är satt till 111 kr och inköparen förhandlar sig till en rabatt på 10% så blir det samma pris som om listpriset ligger på 1000 kr och inköparen förhandlar till sig en rabatt på 90%. Skillnaden är att om det senare gäller så har ju inköparen varit "duktigare" och får en bättre lön/bonus än den klåpare som bara lyckades få ner priset med 10%. Liknande dumheter har jag sett i bonussystem för säljare, där bonus baseras på affärens omsättning, inte affärens vinst etc.

Problemet med grossistens prislista är att många företag (kanske en minoritet (?), men förtfarande många) använder den i sin prissättning mot privatkunder och då blir kunderna upprörda. Artikeln om elinstallationen av en villa där kunden och företaget sen förlikades har varit uppe tidigare, både i den här tråden och andra. Där säger ju VDn "– Jag tänkte att det var så man tog betalti branschen, och det har funkat bra fram tills nu, säger vd:n." efter att ha fakturerat med GNP-listan minus 15%.

Gällande fastpris eller löpande så tycker jag det beror på. Båda har sina fördelar och nackdelar. Jag har använt mig av båda delar med bra resultat. Jag tycker dock att det ska vara möjligt att anlita en elektriker (eller rörmokare eller annan yrkesgrupp) på löpande räkning utan att behöva riskera att betala sjuka överpriser för materialet. Jag hade en elektriker hemma i förra villan för diverse småfix. Att räkna på det jobbet för att sätta fastpris hade varit onödigt tidskrävande och att köra en schablon, som man kan göra med enstaka arbeten kändes inte heller lockande, då det var flera småjobb. Som tur var så fick jag vettiga timpriser (inte billigast i stan, men inte heller dyrast), vettiga materialpriser (samma här) och vettiga reskostnader.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att prislistan är till för att inköpare vill kunna förhandla fram en bra rabatt då deras lön/bonus baseras på det.
Fast rabatten är inte fast, utan varierar för varje enskild artikel. Jag som kund hos "grossisterna" har ingen direkt insyn i rabattstrukturen, utan ser bara att jag får 40-90% rabatt på prylarna i katalogen. Förvisso möjligt att de större som prisförhandlar har bättre insyn, men jag tror inte någon får en "rak" rabattsats som lätt kan visas upp för chefen eller beställaren.

Dessutom är det ju samma sak där - vem lurar man? Någon borde ju ana ugglor i mossen om inköparna får tiodubbel bonus för de lyckas så bra med att förhandla till sig höga rabattnivåer?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Fast rabatten är inte fast, utan varierar för varje enskild artikel. Jag som kund hos "grossisterna" har ingen direkt insyn i rabattstrukturen, utan ser bara att jag får 40-90% rabatt på prylarna i katalogen. Förvisso möjligt att de större som prisförhandlar har bättre insyn, men jag tror inte någon får en "rak" rabattsats som lätt kan visas upp för chefen eller beställaren.
Så är det såklart också, så det är väl bara en del i det hela.

C cpalm skrev:
Dessutom är det ju samma sak där - vem lurar man? Någon borde ju ana ugglor i mossen om inköparna får tiodubbel bonus för de lyckas så bra med att förhandla till sig höga rabattnivåer?
Ja, vem man lurar vet jag inte, men hos en tidigare arbetsgivare så hade säljaren bonus på omsättning.
En säljare tar en affär för 5 miljoner, med småsummor i vinst (i princip så att skiter det sig det minsta blir det en förlust).
En annan säljare tar en affär på 1 miljon, med en bra vinst, även om det skiter sig lite.
Den första lyftes upp som en storsäljare och fick bättre bonus. Det var på ett stort multinationellt företag.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast rabatten är inte fast, utan varierar för varje enskild artikel. Jag som kund hos "grossisterna" har ingen direkt insyn i rabattstrukturen, utan ser bara att jag får 40-90% rabatt på prylarna i katalogen. Förvisso möjligt att de större som prisförhandlar har bättre insyn, men jag tror inte någon får en "rak" rabattsats som lätt kan visas upp för chefen eller beställaren.

Dessutom är det ju samma sak där - vem lurar man? Någon borde ju ana ugglor i mossen om inköparna får tiodubbel bonus för de lyckas så bra med att förhandla till sig höga rabattnivåer?
Rabattsatserna är dessutom inte samma för alla företag utan kan skilja ganska mycket beroende på hur stora företagets inköp är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.