harry73
Om du tittar på tomtgränser i hitta, eniro eller lantmäteriet karttjänst och tittar på flygbilderna, hur förhåller den kända gränspunkten (röret) sig till gränsen på kartan? Verkar kartan stämma bra?
Stämmer avståndet mellan gränspunkterna på kartan med längderna på förrättningskartan?

Verkar allt stämma bra, kan du i flygbilder mäta avståndet från en synlig punkter i bilde, t ex stenmurar, kant på infart eller hörn av huset, till en annan gränspunkt, och mäta i verkligheten var den borde ligga
 
Jag blev intresserad av att en av byggnaderna har liksom en utskjutande del i sin sydvästra ände och antog att det kunde vara en brygga eller något liknande. Googlade lite olika termer innehållande bl. a. Kungsbacka, avstyckning, m.m. och hittade det fullständiga avstyckningsprotokollet för fastigheten och där står på sid 6:
"att å området dessutom finnes uthus, inrymmande brygghus, hönshus och svinhus, allt under tak av papp;"

Det blå fältet är alltså mer än ett dike, måste ha varit en å eller en kanal, stor nog att tillåta trafik med båt, kanske liten båt men ändå i någon mening farbar vattenled. Det var vanligt med "reglering" av vattendrag för att få dem att passa in i jordbrukslandskapets gränsdragningar.

Länken jag hittade:
https://api.husmanhagberg.se/media/file/M29463/DOK0713CDEDD8CF4239A83AF78B5DDEA4E3?filename=Fastighetsbildningshandling 1933
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Jag blev intresserad av att en av byggnaderna har liksom en utskjutande del i sin sydvästra ände och antog att det kunde vara en brygga eller något liknande. Googlade lite olika termer innehållande bl. a. Kungsbacka, avstyckning, m.m. och hittade det fullständiga avstyckningsprotokollet för fastigheten och där står på sid 6:
"att å området dessutom finnes uthus, inrymmande brygghus, hönshus och svinhus, allt under tak av papp;"

Det blå fältet är alltså mer än ett dike, måste ha varit en å eller en kanal, stor nog att tillåta trafik med båt, kanske liten båt men ändå i någon mening farbar vattenled. Det var vanligt med "reglering" av vattendrag för att få dem att passa in i jordbrukslandskapets gränsdragningar.

Länken jag hittade:
[länk] 1933
Det skulle då innebära att det som idag kallas garage på den tiden kan ha varit brohuset då.... (om jag inte misstolkar). Vad i hela världen är ett brohus det rör sig om ca 3 meter som ligger utanför tomtgränsen.
 
M Miscela skrev:
Det skulle då innebära att det som idag kallas garage på den tiden kan ha varit brohuset då.... (om jag inte misstolkar). Vad i hela världen är ett brohus det rör sig om ca 3 meter som ligger utanför tomtgränsen.
Brygghus, inte brohus. Det är en brygga med tak och väggar som går ner till strax ovanför vattenytan (vid normalt vattenstånd) och med utrymme bredvid bryggan så att en båt kan göras fast vid bryggan. En praktisk anordning som tillåter att man har sin båt liggande i vattnet skyddad för regn och rusk utan att behöva ett kapell.
 
M
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Brygghus, inte brohus. Det är en brygga med tak och väggar som går ner till strax ovanför vattenytan (vid normalt vattenstånd) och med utrymme bredvid bryggan så att en båt kan göras fast vid bryggan. En praktisk anordning som tillåter att man har sin båt liggande i vattnet skyddad för regn och rusk utan att behöva ett kapell.
Förlåt jag skrev fel
 
Jag vet inte om jag missar skämtet, men ett brygghus brygger man öl i. Det har inget med broar och bryggor i vatten att göra.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om jag missar skämtet, men ett brygghus brygger man öl i. Det har inget med broar och bryggor i vatten att göra.
Ännu roligare. Så din uppfattning är istället att den blå markeringen betyder vad, samt att den delen av huset som ligger över markeringen alltså är ett brygghus för öl som funnits på platsen sedan ca 1909?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om jag missar skämtet, men ett brygghus brygger man öl i. Det har inget med broar och bryggor i vatten att göra.
Kul, ett uthus med hönsgård och svinhus och ett bryggeri på tvären i ena änden. Man kallade inbyggda bryggor för brygghus förr i tiden, numera tror jag faktiskt att du har rätt i att brygghus är ett litet bryggeri och att det man förr kallade brygghus numera går under beteckningen "båthus". Minns också från något ställe att det man kallade "brygghuset" mer var en del av ett hus med extra vattentåligt golv, ofta sten med dränering under. Ska forska vidare om jag kan hitta något mer specifikt i det här fallet.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
Verkar vara tvärtom mot vad jag haft för mig. Klipp från www.brygghus.se:
"Den klassiska betydelsen av brygghus är en byggnad vid sidan av boningshuset där man bland annat kunde brygga öl och koka tvättvatten. Ofta – men inte alltid – var dessa hus placerade nära ett vattendrag eller en sjö. På senare tid har brygghus helt enkelt fått beteckna en byggnad på eller intill en brygga."

Så det kan vara som @Nötegårdsgubben skriver, ett hus som användes för att brygga eller koka tvättvatten i men tydligen i närheten av ett vattendrag. Kanske skulle man kolla även detta med gammalt folk i trakten.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
Tittar man på kartan ligger det ca 300 m väster om ån, så det där med vatten kan ni nog släppa.

Som jag skrivit tidigare tror jag bara att den blå färgen använts för att visa gränsen mot fastigheten i söder – som är gammal – medan gränsen mot stamfastigheten visas i annan färg eftersom att den var ny iom. avstyckningen.
 
Bronken
Det står i alla fall, i länkat dok, lite med frågeställning kring vattentillförsel eller ej från stamfastighetens källa, men jag vet inte om det har med detta blå streck eller inte att göra.
 
M
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Verkar vara tvärtom mot vad jag haft för mig. Klipp från www.brygghus.se:
"Den klassiska betydelsen av brygghus är en byggnad vid sidan av boningshuset där man bland annat kunde brygga öl och koka tvättvatten. Ofta – men inte alltid – var dessa hus placerade nära ett vattendrag eller en sjö. På senare tid har brygghus helt enkelt fått beteckna en byggnad på eller intill en brygga."

Så det kan vara som @Nötegårdsgubben skriver, ett hus som användes för att brygga eller koka tvättvatten i men tydligen i närheten av ett vattendrag. Kanske skulle man kolla även detta med gammalt folk i trakten.
Det stämmer men det huset ligger närmast det stora huset. Finns en gammal gjuten tvättmaskin där inne
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tittar man på kartan ligger det ca 300 m väster om ån, så det där med vatten kan ni nog släppa.

Som jag skrivit tidigare tror jag bara att den blå färgen använts för att visa gränsen mot fastigheten i söder – som är gammal – medan gränsen mot stamfastigheten visas i annan färg eftersom att den var ny iom. avstyckningen.
Ja, va det du som även nämnde det tidigare? Låter troligt även om alla spekulationer hittills varit kul att ta del av
 
M
Bronken Bronken skrev:
Det står i alla fall, i länkat dok, lite med frågeställning kring vattentillförsel eller ej från stamfastighetens källa, men jag vet inte om det har med detta blå streck eller inte att göra.
Servitutet för att hämta vatten bör inte vara där om jag förstått det rätt.
 
N
M Miscela skrev:
Vi har ett hus från 1909/1927 där vi häromdagen upptäckte en stående sten bakom/i ett träd i utkanten av trädgården. Enligt lantmäteriet är det inte en tomtgränsmarkering som vi funderade på. Istället ska våra tomtgränsen vara markerade med Rg som enligt dem står för Rör i betong.

Vi har inte sett något i något hörn av tomten men vi vet inte riktigt vad vi letar efter.

Har tre huvudsakliga frågor
1. Kan någon visa hut denna gränsmarkering ser ut?
2. Vill någon gissa vad stenen vi hittade är för något?
3. Vad innebär det blå fältet? Någon som vet vad det "brukar" innebära? (Lantmäteriet vet ingenting)
Ett tips när ni letar gränsmarkeringar är att leta efter en fyrkant som oftast finns runt typ alla sorters markeringar som markerats på större delar av 1900 talet. Det är oftast så man ser skillnad på en gränsmarkering som är rör i gjutning och en vanlig staketstolpe som är fastgjuten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.