Hej! Jag har problem med att kapa min takplåt och tänkte höra om jag kan få bra tips här. Jag har takplåt typ tp20 och jag har använd sticksåg med metallblad för att kapa av plåtarna till rätt längd. Det har väl inte varit några större problem att kapa rakt över på det sättet.

Men nu...

Nu ska jag kapa diagonalt för att sätta pmåtarna i en ränndal och det går åt pipsvängen minst sagt. Det går inte såga rakt. Jag spänner fast en bräda att såga mot men bladet väljer sin egna väg.

Så vad ska jag ha för något för spikraka kapningar? Hyra en nibbler? Metallcirkelsåg? Känns spontant som att cirkelsågen är enklare att få raka kapningar med men kanske det går lika bra med nibbler?

Såg att lokala bygghandeln har en "metal devil" metallcirkelsåg till hyfsat pris men har aldrig hört talas om namnet så frågan är om det är bra eller anus

Kapningarna kommer ju synas i ränndalen och jag har lite svårt att acceptera synliga ojämnheter
 
Bladet går nog snett när du passerar botten/dalen , prova med att ta en bit som är skrot och anhåll bräda, men det blir att mata på i snigelfart så inte bladet kröker sig. Klinga för plåt, vet inte hur det fungerar, ska nog vara en klinga med mycket små tänder då, så det inte hugger och veckar till plåten.
 
  • Gilla
Mr Mink
  • Laddar…
Japp, det är som du säger när bladet passerar dalen som den böjer sig. Försöker köra så sakta som möjligt men blir bara förbannad i slutändan.

Känner att jag har 2 helger på mig att sätta resterande takplåtar så när jag kommer till stugan vill jag vara säker på att jag fixar det. Har en sån där billig nibbler som man sätter på borrmaskinen men den är inget vidare att köra i vecken på plåten men gissar att proffsmaskiner funkar bättre men huruvida det är rätt väg att gå vet jag ej
 
Vänd plåten upp och ner när du kapar i dalarna, så blir de toppar istället?
 
Ett riktigt fint blad ( små tänder ) ska kunna gå och hög hasighet på sågen, mata sakta. Nibbla i dalen svårt , nästan omöjligt. En rondellkap med smal skiva går , ett aber är att det bränner färgen och plåten blir blå, inget bra . färg släpper och plåten rostar. Ta en sväng till en riktig plåtis och fråga , dom brukar inte vara omöjliga att svara. Återkom med vad du får veta.
 
Violina
Upplever att det är när sågen går ner i dalen som är det största problemet så visst borde det hjälpa att vända plåten i så fall. Men känns ganska omständigt.
 
J jonaserik skrev:
Ett riktigt fint blad ( små tänder ) ska kunna gå och hög hasighet på sågen, mata sakta. Nibbla i dalen svårt , nästan omöjligt. En rondellkap med smal skiva går , ett aber är att det bränner färgen och plåten blir blå, inget bra . färg släpper och plåten rostar. Ta en sväng till en riktig plåtis och fråga , dom brukar inte vara omöjliga att svara. Återkom med vad du får veta.
Hmmmmm, kan det vara hastigheten som är problemet? Jag fick för mig efter googlandet efter hur man gör att man har låg hastighet och ställde in sågen på låg hastighet.
 
Kanske då att det hugger lite i tänderna när det det går sakta, prova med hög fart på en skrotbit. Hörselskydd+ glasögon ett måste.
 
M Mr Mink skrev:
Violina
Upplever att det är när sågen går ner i dalen som är det största problemet så visst borde det hjälpa att vända plåten i så fall. Men känns ganska omständigt.
Ja..

Alltså..

Jag hade kapat med vinkelslip :poop:
 
Jag sågade mina med sticksåg. Först la jag en bräda och ritade med blyerts ett sträck. Pennan får ju vara rak ned då i Dalarna så det inte blir snett. Sen sågade jag på hög hastighet efter sträcket. Tog bort underdelen på sågen så jag kunde följa med ner i dalarna. Funkade bra, men tar lite tid och väsnas nåt bedrövligt
 
Jag använder nibblern, o handsax för att finjustera..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag använder nibblern, o handsax för att finjustera..
Låter på ditt namn som att du är proffs på detta. Så du rekommenderar att jag hyr en proffsnibbler och använder sax och handklipper för finjustering?
Vad anser du om metallcirkelsåg, är det överkurs med sån till takplåt?
 
Hyr en metallcirkelsåg
 
Vinkelslip med 0.8mm skiva ger minimalt med värme och lite gnistor.
Inte rätt men... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.