J JohanLun skrev:
Södra Sollentuna och än mer nybyggda Silverdal är sjukt dyrt mot övriga Sollentuna, men med dagens priser och om det är en ytskicktsrenovering i första hand så är det nog ett bra köp för den som letar en liten bostad. Eftersom jag själv bor i Sollentuna så får jag säga att det ändå är en bra kompromiss då områdena utmed Roslagsbanan på ungefär samma pendlingsavstånd är betydligt dyrare och områdena kring Järvafältet är mindre populära (utanför Bromma/Sundbyberg/Spånga som är dyrare om de har motsvarande läge plus att de med ungefär samma pris har mycket längre till vatten). Om man nu vill bo norr om Stockholm till begränsad budget är det nog ett bra alternativ...
Något mindre (80 kvm) såldes i föreningen i våras för 3 760' så utropspriset kan kännas lite högt satt när man tänker på skicket (okänt, dock, vilket skick den tidigare sålda bostaden var i). Men om budgivningen inte drar iväg är jag faktiskt ändå lite nyfiken på det själv.

Den enda grundförändringen jag eventuellt skulle vilja ge mig på, däremot, är att, om möjligt, ta upp en öppning vid källartrappan in till vardagsrummet och mjukt koppla ihop kök och vardagsrum lite mer

Med det sagt tror jag inte sambon skulle gå med på att buda (eller ens titta) med mindre än att jag lovade att vi tog in folk för den mesta av renoveringen direkt (tydligen är jag lite långsam...) På sin höjd att jag kunde få spara två sovrum till mig själv att pyssla i så länge vi hade ett nyfixat att sova i från start. Gissar att det då ändå skulle dra iväg några hundringar till, särskilt med tanke på att vi skulle vilja renovera badrummen, som tyvärr inte är superfräscha längre.
 
F FunkishJonny skrev:
Något mindre (80 kvm) såldes i föreningen i våras för 3 760' så utropspriset kan kännas lite högt satt när man tänker på skicket (okänt, dock, vilket skick den tidigare sålda bostaden var i). Men om budgivningen inte drar iväg är jag faktiskt ändå lite nyfiken på det själv.

Den enda grundförändringen jag eventuellt skulle vilja ge mig på, däremot, är att, om möjligt, ta upp en öppning vid källartrappan in till vardagsrummet och mjukt koppla ihop kök och vardagsrum lite mer

Med det sagt tror jag inte sambon skulle gå med på att buda (eller ens titta) med mindre än att jag lovade att vi tog in folk för den mesta av renoveringen direkt (tydligen är jag lite långsam...) På sin höjd att jag kunde få spara två sovrum till mig själv att pyssla i så länge vi hade ett nyfixat att sova i från start. Gissar att det då ändå skulle dra iväg några hundringar till, särskilt med tanke på att vi skulle vilja renovera badrummen, som tyvärr inte är superfräscha längre.
Jag misstänker ett litet 40-talshus ett stenkast från mig i Norrviken kommer läggas ut till försäljning då det verkar vara ett dödsbo som städat på försommaren. Ingen aning hur det ser ut inne, men det är helt klart också en "renoveringschans" då det verkar rätt förbisett (förutom nytt tak för ett par år sen). Min gissning är att det hamnar på ungefär samma pengar, men då med ~1500kvm tomt.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag misstänker ett litet 40-talshus ett stenkast från mig i Norrviken kommer läggas ut till försäljning då det verkar vara ett dödsbo som städat på försommaren. Ingen aning hur det ser ut inne, men det är helt klart också en "renoveringschans" då det verkar rätt förbisett (förutom nytt tak för ett par år sen). Min gissning är att det hamnar på ungefär samma pengar, men då med ~1500kvm tomt.
Det bör i så fall falla inom mina sökkriterier på Hemnet - får hålla span!
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Det här tycker jag är vackert. Synd att dom inte har nån havsutsikt bara.
fint hus, små och få fönster. Borde vara mörkt därinne
 
Larsa Larsa skrev:
fint hus, små och få fönster. Borde vara mörkt därinne
Snarare gigantiskt hus med större fönster än moderna hus. För vissa rum kanske få fönster, men jag är tveksam till det också. På interör bilderna ser det fint ut. Inte alls mörkt. Det är nog bara prislappen som är bekymret.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Det här tycker jag är vackert. Synd att dom inte har nån havsutsikt bara.
Ganska stramt men ändå väldigt fin utsida. Även inuti fanns många rum att gilla, men lite blandad konfekt på hur välbevarat det är och kanske lite spretigt på så vis. Men för det mesta inte så pass förstört att det inte går att fixa till. :)
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Nu har det ju gått nästan två veckor sen sist jag kom dragandes med en lägenhet eller ett radhus från mitten av förra seklet, så det är ju hög tid igen, eller hur?

Den här gången ska vi till Halmstad, vilket är lite långt bort för mig, tyvärr.

33621337.jpg

33621321.jpg
Som alltid, fin trappa med läckra smidesräcken toppade i böjträ. Tröttnar aldrig...

33621324.jpg
Vad som sticker ut lite extra tycker jag är det väldigt läckra och originella parkettgolvet, som dessutom har en snygg fris. Även pelaren är en spännande touch.

33621325.jpg
Den öppna spisen och de stora spröjsfria fönster i vardagsrummet är mer tidstypiska, men ack så snygga.

33621327.jpg
Trevligt mycket ljusinsläpp med stora fönster i båda ändar av det avlånga vardagsrummet, som ser ut att rymma både matbord och sällskapsdel utan problem.

33621338.jpg
Uteplatsen är kanske inte jättestor dock.

33621322.jpg
Även här funkiskök med fina originalskåp kvar, men i behov av lite kärlek.

33621323.jpg

33621339.jpg
Jag säger ju det, trappräcken från denna tid... Man får aldrig en bild på det lilla rummet som man når genom dörren till vänster, den som man nästan behöver hoppa upp i från trapphuset. Men på planritningen syns det att det är ett litet rum, för litet för att vara sovrum, men samtidigt ett rum med fönster. En perfekt liten hörna för den som behöver få vara ifred ibland, tänker jag. ;)

33621330.jpg
Fiskbensparkett i sovrummet i ett av "sovrummen" är ju inte heller fel. Kan det vara tänkt som ett sällskapsrum egentligen? Här hade jag i dagsläget placerat ett fint tidstypiskt skrivbord så man satt med utsikt ut genom de stora fönstren och inrett med bokhyllor.

33621331.jpg
I det som förmodligen är tänkt som huvudsovrummet är det inte fiskbensparkett men å andra sidan balkong med pardörr.

33621333.jpg
Till och med badrummet är charmigt, särskilt golvet, handfatet och spegel + spegelskåp.

33621329.jpg
Sen finns också en källarplan med ett större allrum, tvättstuga, WC och garage.

33621328.jpg
Den här ytan kan man ju drömma lite om vad man skulle hitta på med den. Just nu ser den ut att lämpa sig för en mancave på temat brittisk pub, men en hemmabio kanske inte vore så dumt det heller. Eller ett hemmagym för den som vill ha det.

Idag såg huset och de andra husen man såg på bilden lite slitna ut men det här måste ha varit ett ganska "fint" område när det var nytt. I alla fall ger det här radhuset med alla fina byggdetaljer den känslan. Jag hade i alla fall gärna spekulerat på detta boende om det låg lite närmare hemmatrakterna.

Hittat på Facebook via Renoveringsraseriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
F FunkishJonny skrev:
Nu har det ju gått nästan två veckor sen sist jag kom dragandes med en lägenhet eller ett radhus från mitten av förra seklet, så det är ju hög tid igen, eller hur?

Den här gången ska vi till Halmstad, vilket är lite långt bort för mig, tyvärr.

[bild]

[bild]
Som alltid, fin trappa med läckra smidesräcken toppade i böjträ. Tröttnar aldrig...

[bild]
Vad som sticker ut lite extra tycker jag är det väldigt läckra och originella parkettgolvet, som dessutom har en snygg fris. Även pelaren är en spännande touch.

[bild]
Den öppna spisen och de stora spröjsfria fönster i vardagsrummet är mer tidstypiska, men ack så snygga.

[bild]
Trevligt mycket ljusinsläpp med stora fönster i båda ändar av det avlånga vardagsrummet, som ser ut att rymma både matbord och sällskapsdel utan problem.

[bild]
Uteplatsen är kanske inte jättestor dock.

[bild]
Även här funkiskök med fina originalskåp kvar, men i behov av lite kärlek.

[bild]

[bild]
Jag säger ju det, trappräcken från denna tid... Man får aldrig en bild på det lilla rummet som man når genom dörren till vänster, den som man nästan behöver hoppa upp i från trapphuset. Men på planritningen syns det att det är ett litet rum, för litet för att vara sovrum, men samtidigt ett rum med fönster. En perfekt liten hörna för den som behöver få vara ifred ibland, tänker jag. ;)

[bild]
Fiskbensparkett i sovrummet i ett av "sovrummen" är ju inte heller fel. Kan det vara tänkt som ett sällskapsrum egentligen? Här hade jag i dagsläget placerat ett fint tidstypiskt skrivbord så man satt med utsikt ut genom de stora fönstren och inrett med bokhyllor.

[bild]
I det som förmodligen är tänkt som huvudsovrummet är det inte fiskbensparkett men å andra sidan balkong med pardörr.

[bild]
Till och med badrummet är charmigt, särskilt golvet, handfatet och spegel + spegelskåp.

[bild]
Sen finns också en källarplan med ett större allrum, tvättstuga, WC och garage.

[bild]
Den här ytan kan man ju drömma lite om vad man skulle hitta på med den. Just nu ser den ut att lämpa sig för en mancave på temat brittisk pub, men en hemmabio kanske inte vore så dumt det heller. Eller ett hemmagym för den som vill ha det.

Idag såg huset och de andra husen man såg på bilden lite slitna ut men det här måste ha varit ett ganska "fint" område när det var nytt. I alla fall ger det här radhuset med alla fina byggdetaljer den känslan. Jag hade i alla fall gärna spekulerat på detta boende om det låg lite närmare hemmatrakterna.

Hittat på Facebook via Renoveringsraseriet.
Sött. Men vad är det där uppskjutnaden på taket för? Ser dock coolt ut på nåt vis.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Sött. Men vad är det där uppskjutnaden på taket för? Ser dock coolt ut på nåt vis.
Visst är det?

Det är nog dit man kommer om man tar dörren in till vänster i den här bilden, och går upp för trappan som skymtar innanför. Lite annorlunda men det gör nästan huset ännu charmigare.

En hall med öppen orange dörr till vänster, inuti syns en trätrappa som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns ingen bild på det utrymmet i annonsen, men det finns med på planritningen. Tror dock fönstret som ser ut att sitta där i planritningen snarare motsvarar fönstret i trapphuset, med tanke på storlek och placering.

Planritning över en våningsdel med sovrum, badrum, trappa och balkong markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Och här är annonsen, som jag glömde länka till innan: https://www.fastighetsbyran.com/sv/...mpaign=till-salu&utm_content=gymnasiegatan-21
 
  • Ingång till en trappa med dörr till vänster och tapetserade väggar i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Frun hade en lägenhet som liknar bottenvåningen i det huset.
 
Maria T
F FunkishJonny skrev:
Nu har det ju gått nästan två veckor sen sist jag kom dragandes med en lägenhet eller ett radhus från mitten av förra seklet, så det är ju hög tid igen, eller hur?


[bild]
Sicket trevligt hus du kom dragandes med ;) förvånar mig att det är byggt så sent som 1952 med tanke på att det verkligen är funkis i alla detaljer då de lägenheter i Stockholm med förorter som jag besökt, och varit byggda tidigt 50-tal inte haft så mycket av det funkis-typiska kvar. Att jämföra med den lägenhet, byggd 1938, som mina föräldrar bodde i - väldigt många detaljer från den som stämmer går igen i det här huset.

Mycket potential, skulle jag letat boende nu och detta funnits i en söderförort till Stockholm hade jag definitivt velat gå på visning. Tyvärr tror jag priset skulle sluta på närmre 10 miljoner om adressen var Enskede eller Bromma, det halvrisiga skicket till trots.

Om... det där lilla uppstickande rummet (!) på taket varit större eller åtminstone haft ett större fönster, och den yttepyttiga trädgården varit lite ljusare skulle detta helt klart vara ett riktigt drömboende. Husen som syns på båda sidor om detta är också fina, arkitekturen verkar intressant, kanske jag kan hitta lite mer information om området om jag söker. Av ren nyfikenhet alltså, ska inte flytta.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Frun hade en lägenhet som liknar bottenvåningen i det huset.
Tydligen är huset ritat av Ingrid Wallberg, som var från just Halmstad. En bildgoogling ger resultat på många fina hus om man gillar funkis och äldre modernism. Enligt Wikipedia var hon först ut med att som kvinna i Sverige starta ett arkitektkontor och samarbetade mycket med HSB, så hon kan säkert ha satt sin pränt på lite både det ena och det andra vad gäller funkisarkitektur. Särskilt i Örgryte och GBG-trakten generellt verkar hon ha varit aktiv.

Maria T Maria T skrev:
Sicket trevligt hus du kom dragandes med ;) förvånar mig att det är byggt så sent som 1952 med tanke på att det verkligen är funkis i alla detaljer då de lägenheter i Stockholm med förorter som jag besökt, och varit byggda tidigt 50-tal inte haft så mycket av det funkis-typiska kvar. Att jämföra med den lägenhet, byggd 1938, som mina föräldrar bodde i - väldigt många detaljer från den som stämmer går igen i det här huset.
Förklaringen ligger nog just i att verkar vara arkitektritat av, vad vad det låter som, en framstående funkisarkitekt. Hittade också en bild som lite mer tydligt visar hur det är en hel radhuslänga med vartannat hus indraget, väldigt snyggt faktiskt.

S603dejzLoIUrwYNzKQyvlB2-NI.jpg

Maria T Maria T skrev:
Om... det där lilla uppstickande rummet (!) på taket varit större eller åtminstone haft ett större fönster, och den yttepyttiga trädgården varit lite ljusare skulle detta helt klart vara ett riktigt drömboende. Husen som syns på båda sidor om detta är också fina, arkitekturen verkar intressant, kanske jag kan hitta lite mer information om området om jag söker. Av ren nyfikenhet alltså, ska inte flytta.
Undrar faktiskt varför fönstret inte är större med det utrymmet som finns, och varför uteplatsen inte verkar vara samma bredd som själva huset (köksfönstret sitter ju utanför den avgränsande spaljén, och där är det bara buskage. Men utöver det tycker jag det är rent guld, önskar det också låg i typ Sollentuna, då hade det kunnat vara överkomligt (ur Stockholmsperspektiv, alltså).
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Tydligen är huset ritat av Ingrid Wallberg.
Lägenheten var utomlands så det var definitivt en annan arkitekt där. Men liknande golv, fönster, kök och badrum och även planlösningen. tre lägenheter ovanpå varandra. Ljust och trevligt men kallt på vintern med panoramafönster med bara enkelglas.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
P Pin skrev:
Lägenheten var utomlands så det var definitivt en annan arkitekt där.
Jag skrev ju att hon var verksam i Göteborg. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.