Jag har en pipa kvar (av totalt 6st) att åtgärda i min skorsten.
Den från vedspisen, den enda av tre eldstadspipor med insatsrör.

För 2år sedan höjdes den murade skorstenen ca 3m efter ett taklyft.
I ren iver av att få huset vädertätt och färdigt så snart som möjligt fick det böjliga ca 100mm grova röret med perlit runt vara kvar.
Kan ju inte vara svårt att få ut om man bara sliter ut vedspisen sen tänkte jag.

Nu står jag här två år senare och har problem!
Spisen är bortflyttas, hålet in i kanalen är rensat från insatsrör och bruk.
Ståltratten längst ner från röret/slangen brände jag i bitar med spetsen.

Tömde ut ca 40l perlit, tror jag iaf att det är.

Firade ner en stålvajer med plåthake uppifrån och fick tag i röret inifrån.
Men det sitter fast, trots att bägge ändar känns fria och rörliga.

Fotot är taget underifrån och uppåt. Vy underifrån av en öppen skorsten med synliga murverk och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan det bero på? Vy uppåt genom en öppen skorsten med ett synligt rör och skadat murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kvarvarande perlit är det nog som gör att röret kilas fast, jag tror inte att du får loss röret utan att skada skorstenen tyvärr.
 
Men perliten är ju lös som havregryn och som synes är röret klart mindre än kanalen.
Hur skulle den kunna stoppa?

Röret är ca 5m långt.

Brukar inte insatsrör vara "fria" och bara fastsatta i ändarna?
 
Jag lyckades nyligen få ut insatsröret ur min skorsten från ett 40-talshus i Huddinge :)

Nu vet jag inte höjden för din del men för min kåk med 2 våningar så var det betydligt mer än 40 liter perlite som kom ut. Jag hade ett hål i skorstenen på vinden och ett botten i källaren där det rann friskt och därefter slog och skakade jag röret. Mer än en gång trodde jag det var slut men det fanns alltid mer.

För min del var det inget flexrör/slang utan rostfritt rör på 1-2 mm. Då det vägde bly kapades det med tigersåg via hålet på vinden vilket även vibbrade ner den sista perliten och därefter kunde jag lyfta ut övre delen för hand. Därefter borrades två hål i kvarstående stumpen och så skickade jag ner ett rep som fördes genom bägge hålen så röret lyftes någorlunda rakt. Sen var det bara att dra.

Det var lättare än jag trodde att lyfta ut det. Det drygaste var att kapa röret med tigersåg i skorstenen då jag inte ville ta upp så stort hål och röret var stenhårt, och sen perliten som aldrig tog slut.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag har ryckt och dagit massor i bägge ändar och det kommer inte ut någon perlit över huvud taget.
Men jag får göra nya försök då! Kanske ta upp ett nytt hål på mitten
 
Är du säker på att slangen inte fortfarande sitter fast där skorstenen slutade innan taklyftet? Man brukar lägga bruk runt insatsröret i toppen och om det inte är borta kommer det nog vara svårt att dra upp den utan att ta bort det. Om det är någon dragning någonstans kommer det nog också vara lite svårt. Var i röret fäste kroken när du skickade ner den?
 
Man ser uppifrån att röret sticker upp fritt, rörligt.
När skorstenen murades upp togs översta 60cm bort pga lite frostsprängning, inkl toppen på insatsröret och all bruk som höll det på plats.

Jag kapade till en 120mm lång plåtbit som jag via vajer fick att haka tag i röret inifrån, några dm från övre delen av röret/slangen.
 
Sprucken mur av tegelstenar med skadad fog och synliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tegel och murbruk i en tegelvägg med en synlig spricka och ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt hål i en tegelmur med bristfälligt murbruk och synliga tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i en röd tegelvägg med synlig murbruk och inlägg av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel avgasrör genom en öppning i en tegelvägg, omgiven av byggdamm och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel ventilationsslang synlig genom ett öppet hål i en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörgenomföring genom sprucket tegel och murbruk i en vägg med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nedrasat bruk av iaf tre olika sorter.
Tyder på att skorstenen har murats om mer än en gång efter det att stålslangen/röret sattes i.

Tog upp ett litet hål och stack in ett stålmåttband för att mäta mig fram till stoppet.
Nu är det bara att plocka ut och börja förbereda för dragning av pipan med bruk.

Av det jag har sett hittills så tycker jag att den verkar vara i bra skick.

Bilderna är från övervåningen, tidigare vinden.
Man ser ungefär var det tidigare taket har varit.
 
Någon som vågar gissa varför slangen ser värmepåverkad ut bara en viss sträcka och inte i ena änden och en bit upp?
 
  • Flexibel metallslang som ser värmepåverkad ut ligger på en hög med byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.