Hej,
Tänkte måla om mitt förråd och noterade då att enstaka panelbrädor är murkna längst ned. En bräda är mer murken än övriga, medan 2-3 endast är lite murkna.
Bör jag byta dessa panelbrädor, är vore det ok att bara måla över de murkna delarna?
 
  • Målade träpaneler på ett förråd, med synlig skada och murkna delar längst ned på enstaka brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför fuska om man arbetar åt sig själv ?:thinking:
Jag skulle ha byt ut dom dåliga panelbitarna innan jag målade med en dyr färg.
Tänker som att jag får göra om jobbet inom några år annars och det blir inte billigare.
Obs ! Det är bara mina tankar ...Rätt eller fel vet jag inte.
Mvh. Micro
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Totte_S
Nödlagning är att bara byta nedersta delen mellan de två nedersta spikreglarna, men ofta är det bökigare att få bra ön att byta hela panelbrädan.
Det blir ännu värre att byta panelbrädan nästa gång om du målar en gång till eftersom färgen effektivt limmar fast läkten mot panelen. Risken är att läkten går sönder.
Jag har målat över sådana skador på garaget av lättja…
 
M Micro skrev:
Varför fuska om man arbetar åt sig själv ?:thinking:
Jag skulle ha byt ut dom dåliga panelbitarna innan jag målade med en dyr färg.
Tänker som att jag får göra om jobbet inom några år annars och det blir inte billigare.
Obs ! Det är bara mina tankar ...Rätt eller fel vet jag inte.
Mvh. Micro
Min fråga var väl egentligen om man behöver byta panelbrädan eller om den klarar sig trots att den är murken nedtill. Gör det någon skillnad? Finns det risk att man får fuktskador i underliggande konstruktion, eller är det bara ett estetiskt problem?
 
Mjukt, murket, rötskadat trä ska bytas ut innan målning. Enstaka sprickor etc går att gröpa ur, olja, foga och måla.

Vi har kört på biltemas multibond för sprickor och för kvistsläpp med något oljebaserat kitt.
 
Tack för alla svar. Det blir till att byta panelbrädorna :)

Jag har dock två följdfrågor på det.
1. Det går väl att byta en z-panelbräda mitt i en rad av brädor?
2. Tänkte köra på grubdmålad eller mellanstruken panel (beroende på vad jag kan få tag i). Jag har förstått det som att man ska behandla ändträsytorna med olja. Men vad för olja och hur många påstrykningar?
 
1
Bör gå (jag har själv inte gjort det ännu). Du kan behöva bända ut panelen på bägge sidorna om den du ska byta ut för att inte knäcka kanterna.

2
Valfri färgaffär hjälper dig med detta. Jag har kört med vanlig grundolja som används på rent trä innan primer och täckfärg.

Ändträt ska mättas med olja så gott det går tills det inte suger mer. Ta en bunke med olja som du ställer panelen i.
 
Så, då var de murkna panelbitarna bytta och allt målat.
Ifall någon annan funderar på att byta enstaka panelbrädor mitt i en länga, så kan jag berätta att det absolut inte var några problem att få loss dem :)
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.