M Markarbetaren skrev:
Med byggkreditiv är det självklart annorlunda.
Jo. Så är det. Men det handlar inte om det i denna fråga. Det va samma sak när i värderat om det efteråt. Inga som har sålt ”nya” hus i området.
 
På min bank gör de en bedömning utifrån taxeringsvärde och marginal i betalningsförmåga i kombination med läget på fastighetsmarknaden.
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
M
P Pierre F skrev:
Jo. Så är det. Men det handlar inte om det i denna fråga. Det va samma sak när i värderat om det efteråt. Inga som har sålt ”nya” hus i området.
Men nu hade TS ställt en fråga som jag svarade på...så du har rätt att det inte handlar om det du skriver om..
 
M Markarbetaren skrev:
Men nu hade TS ställt en fråga som jag svarade på...så du har rätt att det inte handlar om det du skriver om..
Hur menar du nu?
Varför skulle inte mitt svar passa tråden?

Som jag skrev så handlade värdering inte vårt kreditiv utan vår andra värdering i ordningen.
 
Redigerat:
C Carinasb skrev:
På min bank gör de en bedömning utifrån taxeringsvärde och marginal i betalningsförmåga i kombination med läget på fastighetsmarknaden.
vilken bank pratar vi om då?
 
Sjöben Sjöben skrev:
vilken bank pratar vi om då?
Kund i H-banken. Ska just renovera kök och badrum så det har just varit aktuellt.
 
Märkliga värderingar ni har fått här i tråden; 4,3 millisekunder, 1 millikronor och 2,9 meter...
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ang. värdering - läge läge läge. Det finns många sätt och metoder att värdera fastigheter, orsprismetoden, areametoden, avkastningsmetoden, monocentriska metoden mfl. och är det en skogsfastighet behöver man troligen ta med träd- och skogsbeståndet i värderingen, fiske- och jakträtter osv. Den metod som kanske används mest av mäklare/banker är ortsprismetoden som jämför *liknande* fastigheter med den fastighet som ska värderas. En nackdel med denna metod är att det krävs ett antal försäljningar inom relativ närtid för att ge en bra bild och det kanske inte alltid finns ett sådant underlag att använda. En annan nackdel är att varje fastighet är unik. Det gäller att de fastigheter som jämförs har snarlika värdeår och värdepoäng men fördelen är såklart att det är relativt enkelt att göra denna värdering mha historiska data. Den kanske bästa sättet att värdera en fastighet är att kombinera flera olika metoder för att få fram en så rättvis värdering som möjligt. Så gjorde vi när jag läste fastighetsvärdering på SLU tillsammans med studenter som läste till mäklare och jägmästare för 7-8 år sedan.
 
  • Gilla
Pierre F
  • Laddar…
Prata med banken är en bra idé. Som jag ser det bör det inte vara några som helst problem om er ekonomi är i ordning. Du kommer väl dock behöva ta ut nya pantbrev som kostar en liten slant, och det kan vara skönt att amortera bort det nya lånet så man inte behöver utöka pantbreven igen när nästa renovering behöver göras.
 
Sök på din adress på hitta.se så kan man kika värdering där med, inte exakt men på ett ungefär :)
 
M
T t90fpe skrev:
Ang. värdering - läge läge läge. Det finns många sätt och metoder att värdera fastigheter, orsprismetoden, areametoden, avkastningsmetoden, monocentriska metoden mfl. och är det en skogsfastighet behöver man troligen ta med träd- och skogsbeståndet i värderingen, fiske- och jakträtter osv. Den metod som kanske används mest av mäklare/banker är ortsprismetoden som jämför *liknande* fastigheter med den fastighet som ska värderas. En nackdel med denna metod är att det krävs ett antal försäljningar inom relativ närtid för att ge en bra bild och det kanske inte alltid finns ett sådant underlag att använda. En annan nackdel är att varje fastighet är unik. Det gäller att de fastigheter som jämförs har snarlika värdeår och värdepoäng men fördelen är såklart att det är relativt enkelt att göra denna värdering mha historiska data. Den kanske bästa sättet att värdera en fastighet är att kombinera flera olika metoder för att få fram en så rättvis värdering som möjligt. Så gjorde vi när jag läste fastighetsvärdering på SLU tillsammans med studenter som läste till mäklare och jägmästare för 7-8 år sedan.
Naturligtvis är läget en faktor för värdering. Samtidigt så kan jag ju tycka att om man anser att läget är såpass mycket bättre än övriga området att man nu måste ha med det i beräkningen för nya lån så närmar man sig nockpannorna med låneutrymmet, och då kanske man ska ta sig en funderare.
 
  • Gilla
Swetrot
  • Laddar…
V Velsan skrev:
Sök på din adress på hitta.se så kan man kika värdering där med, inte exakt men på ett ungefär :)
Jag undrar hur den värderingen beräknas, mitt hus ligger ungefär
800 000kr för högt där,
kanske 500 000kr mer än någon skulle köpa det för.
 
Jag värderade själv om mitt hus tidigare i år.
Processen är ganska enkel.

Du kontaktar din bank och frågar dem om vilken mäklare de godkänner en värdering från.

Du kontaktar sedan den mäklaren och ber om en värdering. Det är oftast kostnadsfritt och mäklaren gör ett hembesök till dig för en rundtur. Den värderingen du får kommer att vara muntlig.
Här får du en bra indikation på om ditt hus har ökat i värde som du tror.

Om värdeökningen är så pass hög att det gör skillnad, dvs att du får mer låneutrymme alt. kommer ned i amorteringsgrad ber du mäklaren om en skriftlig värdering. Den kostar pengar, säkert 2-3 tusen kronor.

Efter någon dag får du ett skriftlig underlag, det ger du till din bank. De laddar upp det och det är nu din godkända värdering som du kan låna emot.

Du kan högst värdera om var femte år, om du inte har gjort någon väsentlig förbättring. Alltså inte att du har köpt nya sitsar till toaletterna utan snarare att du byggt ut så du har två sovrum till.

lycka till!
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Du kan högst värdera om var femte år, om du inte har gjort någon väsentlig förbättring. Alltså inte att du har köpt nya sitsar till toaletterna utan snarare att du byggt ut så du har två sovrum till.

lycka till!
Så trodde jag också att det var, men det verkar inte fungera så alltid. Jag gjorde en värdering på min fastighet för 2 år sen då vi renoverade badrummet och lånade lite pengar till det. Nu ska vi byta tak och kontaktar banken för att låna upp lite till (har ca 60% belåning innan takbytet enligt den gamla värderingen). Nu struntar banken helt och hållet i den gamla värderingen då den är mer än 6 månader gammal och gissar själva vad min fastighet är värd, enbart baserat på taxeringsvärdet. Resultatet är att de gissar att huset är värt 100' mindre idag än för 2 år och ett nytt badrum sedan, trots att taxeringsvärdet har ökat med över 200' sedan dess. Nu har jag beställt en ny värdering igen för att banken kräver det.
 
M
Verkar skilja några procent beroende på vem man frågar. Jämförde lite olika för skojs skull. Köpte en värdering hos Nordea som använder sig av Värderingsdata AB. Dom värderar huset till 75,209kr/m2.
Booli friskar i med 81,681kr/m2. SBAB's värdeguiden säger 69,450kr/m2.

För +20 år sedan när jag köpte huset så låg det runt 13,000-15,000kr/m2.
Jag tror aldrig att vi kommer uppleva en sån värdeökning på hus igen, 8-9%/år i 20 år är absurt. Snarare kommer vi dom kommande 10 åren se en nedåtgående marknad med ökade räntor, sjunkande priser. Detta tokeriet kan omöjligtvis fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.