Hej skall byta kök i min nya lägenhet. Skall bland annat flytta spisen till andra sidan av rummet. Måste man ta dit en elektriker som flyttar spisutaget eller kan man fixa det själv?

Spisen skall stå där kyl/frys står idag, kan man inte bara byta kontakt på Kyl/frys uttaget till ett spisuttag. Skall sätta in inbyggnadsspis, häll 230v och ugn 230 volt.
 
Ring en elektriker... (Låter som lite olika effektuttag på de olika prylarna.)
Vet man inte till 110% att det man gör är rätt är det billigare/ofarligare att låta bli. (Jag gör så, dvs jag byter bara glödlampor och det gör jag med darr i knävecken...)
 
Skall du följa reglerna så måste du ta dit en elektriker för en sådan flyttning. Det är dessutom en allt annat än enkel operation, mycket att tänka på för att det inte skall börja brinna. Alltså inget man ens skall överväga att fuska med själv.

Innan du väljer spis bör du undersöka att säkringarna till din lägenhet klarar den häll och ugn som du tänker köpa. Vad har du för huvudsäkring till din lägenhet, vilken storlek på säkring har du till din nuvarande spis?

Det är MYCKET vanligt att man inte kan välja speciellt fritt när du köper häll till en lägenhet, om du inte tänker dig en större elombyggmnad. Man har ofta inte tillräckligt bra matning till lägenheten.

Ledningarna till kyl o frys är definitivt för klena för en spis, skulle man ex säkra upp dem för hällen så är det inte risk för brand, det kommer med säkerhet att börja brinna.

Om du skulle ha möjlighet att välja 3-fas istället för 230V (men det kräver att du har 3-fas matning till lägenheten) så blir saker genast betydligt enklare.
 
Tack för svaren, skall flytta tråden till elforumet
 
Hej skall byta kök i min nya lägenhet. Skall bland annat flytta spisen till andra sidan av rummet. Måste man ta dit en elektriker som flyttar spisutaget eller kan man fixa det själv?

Spisen skall stå där kyl/frys står idag, kan man inte bara byta kontakt på Kyl/frys uttaget till ett spisuttag. Skall sätta in inbyggnadsspis, häll 230v och ugn 230 volt.

vad tror ni att detta skulle kosta? om man anlitar en elektriker?
 
jag tog mig friheten att fluytta och slå ihop från kökstråden.

Moderator
 
Har du tittat på vad det är för storlek på proppen som går till spisen idag?
 
ja, det är framdraget enfas som är säkrad till 16A med en 2.5 kvadrat kabel. Blev lite konfundersam nu i efterhand om det ens var framdraget trefas till lägenheten. Det var skrivet 230/400 V på centralen men jag kan inte minnas om det var en eller tre huvudsäkringar. Får nog ta och ringa och höra med bostadsrättsföreningen idag kanske.

Men om vi antar att det är trefas indraget, elstammen är nyligen bytt så då borde dom ha fixat det tycker jag. Vad skulle det kosta att få en elektriker att dra fram trefas till den nya spisplaceringen?

är det dyrt att flytta el centralen typ 20 cm?, kan man göra detta själv?
 
Om vi börjar med den installation du har till köket just nu.

Du har 16A, på det kan du ta ut max 3,7kw. De flesta hällar drar från 6kw och uppåt. Och sedan kommer din ugn till det.

Ledningen idag var 2,5 kvmm, den får du inte säkra högre.

Så du lär vara tvungen att under alla omständigeheter dra ny ledning från centralen. Och sedan beror det på om du har 3-fas eller ej, vilken huvudsäkring till lägenheten osv. vilket alternativ som är möjligt.

Kostand är jag inte rätt man att gissa på. Men jag tror att en elektriker behöver se lite av omständigheterna innan det gissas. men i ett enkelt fall borde det inte behöva ta mer än ett par timmar med ny kabel från centralen till köket. men ev. så måste även röret bytas i hela sin längd om det är för klent för de nya trådarna. Sedan är ju frågan om det finns plats i centralen för ytterligare säkringar, eller om den måste bytas ut. Och givetvis sist men inte minst om du har 3-fas in eller huruvida det går att öka uttaget till spisen på en-fas i förhållande till din huvudsäkring.

Att flytta centralen är troligen komplicerat. Du har oftast alla elrören ut ur väggen lite spritt under centralen. Om du skall flytta den så måste troligen också ett antal rörutlopp flyttas så att de ligger under den nya placeringen (dvs hugga upp väggen skarva på nya rörbitar, dra ur trådarna i med nya osv). Troligen blir då också ett antal trådar för korta för att nå fram. Trådarna måste då bytas ut.

Sedan lite beroende på om flytten även innebär att huvudsäkringar och mätare flyttas så måste det anmälas till elverket.

Det är en operation som givetvis bara får utföras av behörig elektriker, och det är inget jag tycker man ens skall överväga att hempula med.
 
Tack för svaret, skall ta tag i detta de närmaste veckorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.