tommib tommib skrev:
Eeehh...... det är inte så noga....

I försvaret lärde jag mig den bevingade frasen "Allt som är löst är mitt och jag har en skiftnyckel i fickan" av mitt dåvarande befäl (och senare chef). Den killen blev f.ö. sedemera polis.
Cell eller häktesdörrar bör ju finnas tillgängliga på många platser, Du får ringa din f.d chef :p
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
Det dyker upp ståldörrar på blocket titt som tätt. Ofta kan byggföretag sälja ut felbeställda dörrar till vettigt pris.
Man får då inte vara kräsen med eventuell färg och att dörren kanske är förberedd för lite alla möjliga prylar vilket gör att man kanske får leva med borrhål för en dörrstängare, får sätta täckbrickor för extralås etc.

Jag köpte en sådan för 2000kr som tidigare inte varit monterad men legat på ett projekt i 2 års tid.
 
Njingan Njingan skrev:
Det dyker upp ståldörrar på blocket titt som tätt. Ofta kan byggföretag sälja ut felbeställda dörrar till vettigt pris.
Man får då inte vara kräsen med eventuell färg och att dörren kanske är förberedd för lite alla möjliga prylar vilket gör att man kanske får leva med borrhål för en dörrstängare, får sätta täckbrickor för extralås etc.

Jag köpte en sådan för 2000kr som tidigare inte varit monterad men legat på ett projekt i 2 års tid.
Japp jag letade själv i våras eftersom jag ville ha en brandklassad dörr mot garaget. Det finns en hel del men modul 20 på höjden (som jag också letade efter) tar ner utbudet en hel del och 8 bred gör det nog väldigt svårt. De flesta dörrarna är 9 eller 10 x 21.
 
tommib
Jo, jag har märkt det och planerade att göra hålet 90 cm brett just av den anledningen. Får nog vänta med den där väggen tills jag har dörren så slipper jag göra om.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
AXS
tommib tommib skrev:
Ja, kanske det. Får väl se om jag hittar en ståldörr med rätt mått till ett rimligt pris, annars blir det som sagt vanlig dörr. Hur mycket som helst får det inte kosta.

Idag har jag för övrigt lärt mig begreppet foderbildande karm. Mycket fiffigt och precis vad jag vill ha.

Om någon ser en ståldörr, vänsterhängd M8x20, någonstans så får ni gärna hojta till :)
Du kan annars köpa en ytterdörr i PVC. Billiga som fasen om än väldigt fula.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
....men om man inte ska överarbeta kanske inte detta var rätt melodi....:) Att fästa en träkarm i leca är ju inte ett problem. Karmhylsor och långa lättbetongskruv funkar bra. Det verkar ju dessutom vara en dörr som i huvudsak är stängd.
Och avsluta med fogskum, så sitter den som berget.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
R roli skrev:
"Vanliga" karmhylsor finns med långa skruvar också, så det skall inte behöva vara något problem.
Jag hittade en ask med jättelånga karmskruv, runt 150mm, jag har absolut ingen användning av dessa. Jag skickar gärna ett gäng till dig tommib som mitt stöd till projektet.
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om du planerar för en så oorganisk miljö pga av fuktrisk, vad kan du förvara där nere?
Stenblock såklart. Han har ju ett överflöd nu som måste förvaras någonstans.
 
  • Gilla
  • Haha
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hittade en ask med jättelånga karmskruv, runt 150mm, jag har absolut ingen användning av dessa. Jag skickar gärna ett gäng till dig tommib som mitt stöd till projektet.
Tack för erbjudandet. Jag tänker mig dock att jag kör med karmhylsor, har verkligen börjat uppskatta det (och tror att jag har ett gäng redan).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Städar lite. Har också köpt mer cellplast och isodrän.

Byggarbetsplats inomhus med hinkar, en stege, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg att jag har glömt att köpa mer dräneringsrör vilket jag behöver för att kunna göra klart nästa "hylla".
Grund av källare under renovering med isoleringsmaterial, grushög och jordvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på om jag ska köpa mer grus att fylla ut med eller om jag ska köpa lecakulor på säck. Fördelen med lecakulorna är att jag kan köpa och frakta hem dem själv. Grus blir dock billigare men tar några dagar att få hem.
 
  • Gilla
Andjul och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Funderar på om jag ska köpa mer grus att fylla ut med eller om jag ska köpa lecakulor på säck. Fördelen med lecakulorna är att jag kan köpa och frakta hem dem själv. Grus blir dock billigare men tar några dagar att få hem.
Köpa grus? Jag ser massor med grus (fast det sitter ihop men det är du ju van att fixa) rakt framför dig.
 
tommib
Verkstadsbord med uppdaterad utrustning, skruvar och maskindelar under underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bedriver lite materielvård medans jag funderar.... Finn ett fel.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Visst är det en härlig känsla att ha ett slätt golv att gå på??
En otrolig resa du har gjort.
Hatten av. !!!:cool:

//AA
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Bedriver lite materielvård medans jag funderar.... Finn ett fel.
Konstig skalle på den sjätte skruven. Hade den bara gått av sådär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.