P
Hej,

Elcentral, delad på två jfb.

JFB 1 - litet hus
JFB 2 - värmen i huset (230-raddisar)

Vill kunna slå på/av värmen via en Plejd CTR-01.
Är därför på jakt efter lämplig kontaktor för detta. Gärna hager. Någon som har tips?

Lämpligast är väl att faser ut från kontaktor går in på ovansida JFB 2, eller hur?
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stor effekt är det på radiatorerna?

Tex den översta av följande, [länk]

Jag hade troligen kopplat på följande sätt:
Matning - JFB - Trepolig dvärgbrytare - Kontaktor - radiatorerna.
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stor effekt är det på radiatorerna?

Tex den översta av följande, [länk]

Jag hade troligen kopplat på följande sätt:
Matning - JFB - Trepolig dvärgbrytare - Kontaktor - radiatorerna.
Borde inte JFB mata kontaktorn som i sin tur matar den trepoliga dvärgbrytaren?
 
P
Ingen annan som har synpunkt på hur (och varför) man bör sätta jfb-dvärg-kontaktor-last?
 
Jag skulle sätta det just jordfelsbrytare - dvärgbrytare - kontaktor. Det fungerar givetvis i en annan ordning också. Varför vill du ha jordfelsbrytaren efter kontaktorn?
 
P
A Avemo skrev:
Jag skulle sätta det just jordfelsbrytare - dvärgbrytare - kontaktor. Det fungerar givetvis i en annan ordning också. Varför vill du ha jordfelsbrytaren efter kontaktorn?
Det vill jag inte. Jag hade nog velat ha JFB - kontaktor - dvärg - last. Känns mest naturligt att koppla lasten efter dvärgbrytare.
 
P pathal skrev:
Ingen annan som har synpunkt på hur (och varför) man bör sätta jfb-dvärg-kontaktor-last?
När du skriver till dig själv kan du omforma den fina texten Demmpa ger i #2 och sen följa det i praktiken också.

Dvs: Jag kopplar på följande sätt:
Matning - JFB - Trepolig dvärgbrytare - kontaktor - radiatorerna.
 
P
GK100 GK100 skrev:
När du skriver till dig själv kan du omforma den fina texten Demmpa ger i #2 och sen följa det i praktiken också.

Dvs: Jag kopplar på följande sätt:
Matning - JFB - Trepolig dvärgb
Eh va?
 
P pathal skrev:
Eh va?
Inte mycket va? där följ det Demmpa skrev omformat efter Dvs: i #7. Svårare är det inte och blir bra också följer i mycket vad man kan kalla praxis för ditt fall.
 
P
GK100 GK100 skrev:
Inte mycket va? där följ det Demmpa skrev omformat efter Dvs: i #7. Svårare är det inte och blir bra också följer i mycket vad man kan kalla praxis för ditt fall.
Då kan man egentligen rent krasst skita i dvärgbrytarna och istället koppla jfb-kontaktor-raddisar!?
 
P pathal skrev:
Då kan man egentligen rent krasst skita i dvärgbrytarna och istället koppla jfb-kontaktor-raddisar!?
Nej inte i normalfallet. Att JFB sitter före en eller flera dvärgar som säkrar grupper till elementen är i princip typ 1A och med ev kontaktor före dvärg(ar). Vid överlast eller kortslutning i dessa grupper vill man ju inte att överliggande skydd/säkring före JFB ska lösa felet.

Man kan tänka sig fall där det är ok som du skriver men det är udda och man kan ändå bygga "rätt" även om det då kan bli lite verkningslöst med säkringen i ledet. Normalt kan du göra som Demmpa skrev utan större fördjupningar, det är givetvis ok med sån diskussion om du är intresserad men jag tror det går över målet för frågan här.
 
P pathal skrev:
Då kan man egentligen rent krasst skita i dvärgbrytarna och istället koppla jfb-kontaktor-raddisar!?
En gruppledning ska alltid skyddas av gruppsäkringar.

Sedan går det att låta en kontaktor styra strömmen till en hel gruppcentral (eller del av gruppcentral) om man vill det.
Då kan man koppla på följande sätt (ganska vanligt sätt förr i tiden):
Huvudbrytare (för värmegruppcentralen) - kontaktor - JFB - gruppsäkringar.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Finns det några föregående säkringar? Det behövs ju säkringar eller dvärgbrytare någonstans mellan huvudbrytare och radiatorer. Sitter de före kontaktorn så skyddar de även kontaktorn mot överström. Men det kanske mest är av akademisk betydelse.
 
P
Då blir det RQ6 till JFB, fasskena till trepolig brytare 10A, 1,5mm2 till kontaktor och 1,5mm2 från kontaktor ut till raddisarna. Tack!
 
P
A Avemo skrev:
Finns det några föregående säkringar? Det behövs ju säkringar eller dvärgbrytare någonstans mellan huvudbrytare och radiatorer. Sitter de före kontaktorn så skyddar de även kontaktorn mot överström. Men det kanske mest är av akademisk betydelse.
Nix. Från HB till JFB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.