Hej
Jag ska gjuta en platta på 5x7.5 m. Tänker tillverka formen i trä, har regelvirke 45x 220 att tillgå.
Men när jag letar på nätet efter bilder och helst någon instruktion så är det svårt att hitta. Det mesta handlar om hur man använder färdiga element till gjutform.

Mvh
Micke
 
Såga till 30-40cm långa bitar av 45x45 eller 45x70 som du spetsar i ena änden och slå ner dem med 2m mellanrum och spika/skruva sedan fast dina formbrädor på insidan. Ofta gjuter man på makadambädd, ta då och skotte upp makadam på utsidan så att du motfyller minst halva höjden av formen.
 
  • Gilla
Mikael Nicander och 1 till
  • Laddar…
Till sista gjutningen gjordes formen av OSB, en 45x95 i överkant och motfyllning.
Sedan lite ”stolpar” och strävor.

Protte
 
  • Gilla
Mikael Nicander
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Såga till 30-40cm långa bitar av 45x45 eller 45x70 som du spetsar i ena änden och slå ner dem med 2m mellanrum och spika/skruva sedan fast dina formbrädor på insidan. Ofta gjuter man på makadambädd, ta då och skotte upp makadam på utsidan så att du motfyller minst halva höjden av formen.
Tack :)
Misstänker att formen vilar på makadambädden också?

Micke
 
Hur hög ska formen bli?
 
Tänker mig 220 mm men är lite osäker om det räcker?

M
 
Vad ska det bli, garage? 10cm platta och 20cm kantbalk är tillräckligt. Ska du ha en lyft i garaget bör du ha tjockare betong och mer armering just där. Som sagt är det fullt tillräckligt med en 95x45 i toppen och osb och sedan motfylla, blir troligtvis rätt mycket billigare är 220x45, men har du virket över så...
 
  • Gilla
Mikael Nicander
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Vad ska det bli, garage? 10cm platta och 20cm kantbalk är tillräckligt. Ska du ha en lyft i garaget bör du ha tjockare betong och mer armering just där. Som sagt är det fullt tillräckligt med en 95x45 i toppen och osb och sedan motfylla, blir troligtvis rätt mycket billigare är 220x45, men har du virket över så...
Nej inge lyft, tack för detta. :)
 
Tänk på att sträva formen i både över och underkant. Formtrycket är högst längst ner
 
  • Gilla
Mikael Nicander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.