Hej! Har köpt en kolonistuga från 1920-talet som renoverats sönder genom åren, har tagit mig an att försöka varsamt plocka fram det gamla igen, och ge tillbaka lite av den känslan som gått förlorad. När det gäller fasaden har både fönster och fasad bytts ut genom åren och jag skulle vilja be om råd på hur ni skulle gått till väga för att ge känslan av 20-talsarkitektur, utan att för den delen lägga en förmögenhet på att byta panel och fönster. På bilden ser ni hur fönstren sitter i fasad. Hur skulle ni ta er an detta? Funderar på att såga av en bit av lockbrädorna och sätta dit ett fint foder som sticker ut lite ur fasaden och på det sätter skapa lite mer djup, vad tror ni?
 
  • Ett fönster på en kolonistuga med blå panel från 1920-talet som diskuteras för renovering för att återge en historisk känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såvitt jag vet så är det normala att fodren sitter på samma nivå som lockbrädorna. Sätter man tjockare foder, (eller tilläggsisolerar utan att flytta ut fönstren i liv med fasaden), så går det inte att öppna fönstren ordentligt och man riskerar att de blåser sönder om de inte alltid är haspade när de är öppna.

20-talsklassicism hade ju varit läckert på kolonistugan, men vet inte i vilken utsträckning man använde det på små enkla kolonistugor.

Gissar att kröningslister/foder i överkant av fönstren hör till klassicismen?
Ger ju fönstret lite resligare proportioner också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.