Funderar på vad som är den optimala ljud isoleringen/montage av ett nytt fönster,
mellan vägg o karm.

Huset är byggt i något som liknar gråsuggor.


Ofta används bara båk skum alternativt att dreva vid karm montage....

Men jag funderar då på vad som blir bäst för att dämpa ljud så optimalt som det bara är möjligt möjligt.

Min egen fundering är att dreva (stenull) och sedan täcka drevspringan på utsidan med murbruk alt cementskivor.
insidan funderar jag att använda plywood eller liknande och se till att det blir tätt med silikon.
 
Efter att ha testat olika tillvägagångssätt för att få vårt hus så ljudisolerat som möjligt, så är min erfarenhet att material som är tunga och täta är överlägsna som ljudisolerare. Den principen kan även överföras till fönstermontering.

Om du använder murbruk och använder träfönster vars material rör sig lite beroende på fuktighet och annat, så finns en risk för att murbruket spricker. Då tappar du delar av isloeringen. För maximal ljudisolering bör du även säkerställa att hela fönstrets karmdjup "har vägg" på sida respektive sidor. (I vårt fall sitter fönstren helt i liv med ytterpanelen, vilket gör att isoleringen blir lite sämre.)

Några generella exempel:
Betong eller pustad leca ger mycket bättre ljudisolering jämfört med träkonstruktioner.
Packat sågspån ger bättre ljudisolering jämfört med mineralull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.