Har fått säkerhetsdörr i lägenheten och funderade på ett yale doorman dock insett att jag isåfall måste byta spanjoletten ned för ca 6000 till, så nu funderar jag på ett linus istället, dock osäker och kan inte finna någonstans hur det känner av att man för upp handtaget för att låsa hakarna innan nyckeln eller vredet vrids om ....larmar det om det inte kan låsa vid autolock eller....... någon som vet, tycker att det är märkligt dåligt med info....gäller även doorman , jag vet flera som köpt och upptäckt att det inte fungerar som de tänkt.
 
MrJay
Funderat på att kolla på Youtube? Jag hittar rätt ingående information där.

 
K Krokodilen31 skrev:
Har fått säkerhetsdörr i lägenheten och funderade på ett yale doorman dock insett att jag isåfall måste byta spanjoletten ned för ca 6000 till, så nu funderar jag på ett linus istället, dock osäker och kan inte finna någonstans hur det känner av att man för upp handtaget för att låsa hakarna innan nyckeln eller vredet vrids om ....larmar det om det inte kan låsa vid autolock eller....... någon som vet, tycker att det är märkligt dåligt med info....gäller även doorman , jag vet flera som köpt och upptäckt att det inte fungerar som de tänkt.
Tack för svaret, jag hade faktiskt kollat på youtube, dock hade jag kanske inriktat mig lite väl för mycket på den skandinaviska modellen, inte hunnit titta än ska göra det efter jobbet, men alltså de olika modellerna fungerar isåfall lika?
 
MrJay MrJay skrev:
Funderat på att kolla på Youtube? Jag hittar rätt ingående information där.

[media]
Fick tid att kolla på videon nu, tyvärr svarade den inte på det jag efterfrågade i min första fråga även om jag kanske var otydlig och som jag isåfall ber om ursäkt för, som jag tidigare förstått så stängs autolock av när man har handtag som måste lyftas för att kunna låsa, det säger ju även den här killen, men frågan kvarstår, funkar autolock efter att man lyft handtaget eller måste jag låsa dörren manuellt med appen eller med nyckel, detta är ju isåfall en dealbreaker för mig då det känns inte minsta praktiskt att installera och ändå behöva fippla med en app eller nyckel.......
 
MrJay
Hm.. hittar tyvärr ingen information om Yale Linus på dörrar som kan låsas med handtaget i övre position.. Jag föreslår att du ringer de på 0770-373710 och frågar (återkoppla gärna). Alternativt, har du kikat på Glue? Osäker om den uppfyller alla dina villkor men värt att kika på.
 
MrJay MrJay skrev:
Hm.. hittar tyvärr ingen information om Yale Linus på dörrar som kan låsas med handtaget i övre position.. Jag föreslår att du ringer de på 0770-373710 och frågar (återkoppla gärna). Alternativt, har du kikat på Glue? Osäker om den uppfyller alla dina villkor men värt att kika på.
Ja återkopplar om jag får reda på något, tycker att de är väldigt oklara i beskrivningarna.
 
MrJay MrJay skrev:
Hm.. hittar tyvärr ingen information om Yale Linus på dörrar som kan låsas med handtaget i övre position.. Jag föreslår att du ringer de på 0770-373710 och frågar (återkoppla gärna). Alternativt, har du kikat på Glue? Osäker om den uppfyller alla dina villkor men värt att kika på.
https://www.stgeorge.se/smart-las-yale-linusr.html

Här står det att linus inte fungerar med spanjolettdörrar.
Får dock utreda detta vidare i höst då jag egentligen inte förstår varför det inte skulle kunna fungera så länge man utför den mekaniska låsningen av spanjoletten själv vid låsning av dörr.
 
Yale Linus ersätter ett vanligt vred och när den får signal om att dörren stängts så försöker den att låsa några gånger för att sedan ge upp.
När du vrider vredet på ett lås där du lyfter handtaget så reglar den endast om regelkolven är ute i låst läge alltså att någon redan lyft handtaget.
Du måste alltså dra igen dörren och lyfta handtaget (regla fullt) i samma rörelse om det ska ha en chans att fungera däremot blir det problem om man fjärröppnar för paketbud eller hantverkare som inte genomför denna manöver.
Problemet med automatisk låsning och lås där du lyfter handtaget är att det inte fungerar för någon som inte har vana av att lyfta handtaget efter passage vilket påverkar automatisk låsning.
Ett annat problem uppstår med Yale Linus om du har låshus där du låser med ett helt varv då det låshusen har separata cylinderroddare för in och utsida och då märker inte Yale Linus om du låser upp med nyckel från utsidan.
 
Tack för svaret även om det inte tillförde något jag inte redan visste. frågan tidigare var ju att finna info från ASSA om funktionen, det var därför jag lade upp länken som är den enda jag hittat som säger något om funktionen tillsammans med spanjolettdörrar. Övriga dokumentation och assas och andras info på tex youtube säger ju inget alls om detta trots att spanjolettdörrar blir mer ovh mer vanligt förekommande,
 
K Krokodilen31 skrev:
Tack för svaret även om det inte tillförde något jag inte redan visste. frågan tidigare var ju att finna info från ASSA om funktionen, det var därför jag lade upp länken som är den enda jag hittat som säger något om funktionen tillsammans med spanjolettdörrar. Övriga dokumentation och assas och andras info på tex youtube säger ju inget alls om detta trots att spanjolettdörrar blir mer ovh mer vanligt förekommande,
Yale Linus är i grunden ett motoriserat vred och kan inte påverka andra funktioner.
Assa rekommenderar att låshus 565, 310 eller motsvarande används, även 360° låshus som Assa 8765, 2000, 2002, 410 eller motsvarande kan användas om användaren är medveten om det begränsningar i funktion som finns om nyckel används men fungerar utmärkt om nyckel aldrig används.
Vid 360° låshus så ersätter Yale Linus insidans låscylinder/vredcylinder.
Om man även vill använda nyckel så bör låshuset bytas mot ett 565 eller 310 för att garantera funktion.
Inga andra typer av låshus stöds då den inte kan påverka något annat än vredet.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Yale Linus är i grunden ett motoriserat vred och kan inte påverka andra funktioner.
Assa rekommenderar att låshus 565, 310 eller motsvarande används, även 360° låshus som Assa 8765, 2000, 2002, 410 eller motsvarande kan användas om användaren är medveten om det begränsningar i funktion som finns om nyckel används men fungerar utmärkt om nyckel aldrig används.
Vid 360° låshus så ersätter Yale Linus insidans låscylinder/vredcylinder.
Om man även vill använda nyckel så bör låshuset bytas mot ett 565 eller 310 för att garantera funktion.
Inga andra typer av låshus stöds då den inte kan påverka något annat än vredet.

Källa?
 
Installerade ett Linus för ett par veckor sedan, har Assa 2002 men använder inte nyckel. Hade tänkt byta låshus men det känns inte riktigt som det behövs. Behöver vi gå in med nyckel har vi en annan dörr. Låset är tyst, mycket tystare än andra lås jag råkat ut för.

Med koddosan fungerar det 100% stabilt att låsa/låsa upp tycker jag.

Har även ställt in på att låsa efter 5 minuter om vi inte har låst. Det fungerar bra, men konstigt nog låser den även om dörren är uppen (och indikerar öppen dörr i appen). Det känns mindre smart. Vi har förrådet i trapphuset utanför dörren så ibland står man där med öppen dörr ett tag.

Appen är verkligen inget vidare, automatisk upplåsning förstår jag inte riktigt hur det är tänkt att fungera. Får ibland notis när jag är flera hundra meter hemifrån (lägenhet) men det är aldrig upplåst när jag kommer hem.

Hade varit smartare om den låste upp (eller tillät upplåsning med yale-knappen utan kod, eller med kod för 2-faktors-säkerhet) när jag är nära nog för bluetooth-kontakt. Så fungerar vår bil och det är väldigt smidigt.

Connect-biten att kunna fjärrstyra låset på distans fungerar ibland och ibland inte.

Betyg: 3/5. Låset och koddosan får 5/5 men appen och distansfunktionen drar ner betyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.