Hemmakatten
Den där koden betyder att det är en obebyggd lantbruksenhet.

Ingen aning om den går att få omklassifierad. Men var väldigt noga med att kolla upp om det går att omklassifiera till bostadsmark. Om ni hugger ner lite träd på 1 hektar har ingen som helst betydelse för klassificeringen.

Och var väldigt noga med om ni skriver ett köpeavtal att kunna avstå om avstyckning och förhandsbesked inte fås.

Ni bör också ta kontakt med kommunen huruvida de eventuellt kommer att godkänna att marken blir bostadsmark och att ni kan få bygga ett hus. Med allt det innebär för väg/tillfart, el, vatten och avlopp.

Allt detta är mycket mer komplicerat än vad ni tror. Ledsen, mer komplicerat än vad jag tror ni tror. Lycka till ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte var i landet det är, men två ha skogsfastighet gränsande till detaljplanerat område låter ju som gjort för att stycka upp i 10–20 fastigheter i egen detaljplan. Jag tror helt enkelt att någon som köper det för att bo där själv och kanske vill stycka av en eller ett par tomter får betala en ganska hög premie för nöjet att bosätta sig så.

Så som sagt, det kan nog vara en bra investering för den som har lite tid och kraft att planera om fastigheten, även om man själv skulle vilja behålla en ”överstor” tomt, men att bara köpa utan vidare plan tror jag inte på.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där koden betyder att det är en obebyggd lantbruksenhet.

Ingen aning om den går att få omklassifierad. Men var väldigt noga med att kolla upp om det går att omklassifiera till bostadsmark. Om ni hugger ner lite träd på 1 hektar har ingen som helst betydelse för klassificeringen.

Och var väldigt noga med om ni skriver ett köpeavtal att kunna avstå om avstyckning och förhandsbesked inte fås.

Ni bör också ta kontakt med kommunen huruvida de eventuellt kommer att godkänna att marken blir bostadsmark och att ni kan få bygga ett hus. Med allt det innebär för väg/tillfart, el, vatten och avlopp.

Allt detta är mycket mer komplicerat än vad ni tror. Ledsen, mer komplicerat än vad jag tror ni tror. Lycka till ;)
Varför vara väldigt noga med att kolla om det går att omklassificera till "bostadsmark"? Visst är det väl ändå så att man får bygga ett bostadshus om man får bygglov och klassificeringen är lanbruksfastighet? Jag tänker att den klassificeringen bara en en ekonomisk fråga, men är ju inte så väl insatt, så kan mycket väl ha fel.

Det finaste vore om vi efter förhandsbesked kunde få tomten för ett lägre pris än det utsatta och därmed slippa frågan om att stycka av tomten. Har ingen aning hur stor efterfrågan är på sådana här tomter som är fulla av skog.

I mitt huvud är det här superinvecklat och jag känner att jag skulle vilja gå en utbildning för att förstå allt, haha!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet vi ju inte var i landet det är, men två ha skogsfastighet gränsande till detaljplanerat område låter ju som gjort för att stycka upp i 10–20 fastigheter i egen detaljplan. Jag tror helt enkelt att någon som köper det för att bo där själv och kanske vill stycka av en eller ett par tomter får betala en ganska hög premie för nöjet att bosätta sig så.

Så som sagt, det kan nog vara en bra investering för den som har lite tid och kraft att planera om fastigheten, även om man själv skulle vilja behålla en ”överstor” tomt, men att bara köpa utan vidare plan tror jag inte på.
Menar du att du tror på många intressenter på tomten och att priset skenar? Då har vi ingen chans att få den i alla fall. Jag hoppas att man skulle kunna få den under listpris och till en början bygga vårt eget hus men planera för framtida avstyckning. Men tankarna är lite åt alla håll här.
 
Hemmakatten
Att få ett förhandsbesked från kommunen hänger ihop med att få Lantmäteriet (LM) att stycka och/eller att omklassificera fastigheten. Inget utan det andra.

Prata med kommunens byggnämnd. Du måste även diskutera med politikerna i byggnadsnämnden (eller vad den nu heter i din kommun) för att dessa ska/vilja omklassificera marken.

Det är ett stort beslut och ni måste ha väl underbyggda argument. Det bästa är att anlita en erfaren bygglovsarkitekt som kan föra er talan.
 
  • Gilla
Gladsheim och 2 till
  • Laddar…
Sandra84 Sandra84 skrev:
Menar du att du tror på många intressenter på tomten och att priset skenar? Då har vi ingen chans att få den i alla fall. Jag hoppas att man skulle kunna få den under listpris och till en början bygga vårt eget hus men planera för framtida avstyckning. Men tankarna är lite åt alla håll här.
Jag menar att det skulle kunna vara så, ja. Men jag vet ju inte alls hur attraktiv marknad fastigheten säljs på. Kanske är tomtmarknaden redan mättad.

I övrigt är det inga konstigheter i sig att få bygga på en lantbruksfastighet. Är det fullvuxen skog ni vill avverka för att kunna bygga går ni sannolikt plus på det också, om ni inte sparar stora delar av träden.

Vad man behöver veta om lantbruksfastigheter är att det oftast inte går att belåna dem lika högt som rena villafastigheter och att det finns färre banker som lånar ut mot dem som säkerhet och att räntan oftast blir lite högre. Men det är inga jätteskillnader. Ni kanske får låna till 75 % istället för 85 % och till 25 räntepunkters högre ränta.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att få ett förhandsbesked från kommunen hänger ihop med att få Lantmäteriet (LM) att stycka och/eller att omklassificera fastigheten. Inget utan det andra.

Prata med kommunens byggnämnd. Du måste även diskutera med politikerna i byggnadsnämnden (eller vad den nu heter i din kommun) för att dessa ska/vilja omklassificera marken.

Det är ett stort beslut och ni måste ha väl underbyggda argument. Det bästa är att anlita en erfaren bygglovsarkitekt som kan föra er talan.
Okej, trodde inte kommunen hade något med omklassficering av marken att göra. Att anlita någon är nog en ide med tanke på all förvirring jag känner.
 
Karlia
Avstyckning av jordbruksfastighet kan vara omöjligt om kommunen sätter den sidan till. Vi kämpade i 10 år med olika förslag och olika företag. Till sist gav vi upp och sålde oavstyckat.

Så kolla verkligen upp ordentligt innan.
 
  • Gilla
Sandra84 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hemmakatten
Jo, Nötegårdsgubben, det är faktiskt skillnad på kommun och kommum, och på obebyggd lantbruksmark och och annan obebyggd lantbruksmark.

Beroende på var marken ligger i landskapet och i kommunen, så kan det vara lättare eller svårare att få bygga och omklassifiera marken.

Ledsen Sandra. Jag vill absolut inte sänka era drömmar. Vi gjorde tidigare ungefär samma resa som ni gör nu.

Men mitt råd är att läsa på. Läs allt du kommer över om olika typer av mark. Titta noga på kommunens detalj/bygg/översiktsplaner. Lär dig vad som är vad. När du förstår detta så är det mycket enklare att hitta mark som i framtiden kan bebyggas. Jag önskar er verkligen lycka till.
 
  • Gilla
Sandra84 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad man behöver veta om lantbruksfastigheter är att det oftast inte går att belåna dem lika högt som rena villafastigheter och att det finns färre banker som lånar ut mot dem som säkerhet och att räntan oftast blir lite högre.
Det avverkningsbara virket kan inte belånas i bank. Skogsbruks marken i sig är en bra och säker pant som lätt kan belånas till låg ränta är min erfarenhet.
 
  • Gilla
skoge och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jo, Nötegårdsgubben, det är faktiskt skillnad på kommun och kommum, och på obebyggd lantbruksmark och och annan obebyggd lantbruksmark.
Enig. Mitt svar ska läsas som en kommentar till inlägg #18. Har man fått bygglov är det inte konstigare att bebygga jordbruksmark än annan mark.
 
Hemmakatten
Jo, den kan nog betala sig en del om ni vill ha ett kalhygge som granne.

PS. Men summorna lär inte bli höga.Läsa de andras inlägg också.

Tyvärr.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att få ett förhandsbesked från kommunen hänger ihop med att få Lantmäteriet (LM) att stycka och/eller att omklassificera fastigheten. Inget utan det andra.

Prata med kommunens byggnämnd. Du måste även diskutera med politikerna i byggnadsnämnden (eller vad den nu heter i din kommun) för att dessa ska/vilja omklassificera marken.

Det är ett stort beslut och ni måste ha väl underbyggda argument. Det bästa är att anlita en erfaren bygglovsarkitekt som kan föra er talan.
Så inget förhandsbesked utan att få Lantmäteriet att stycka tomten eller omklassificera den? Även om vi skulle vilja ha den som drygt 2 hektar utan avstyckning? Eller även om vi skulle vilja behålla den som lantbruksfastighet? Fattar inte alls varför det måste till men det är ju en annan femma!
 
Jo, visst kan du få förhandsbesked bara på frågan om att bebygga den befintliga fastigheten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, visst kan du få förhandsbesked bara på frågan om att bebygga den befintliga fastigheten.
Ursäkta min okunskap, men räcker inte det om jag vill behålla tomten på dryga 2 hektar utan avstyckning och som lantbruksfastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.