Kanon bra tips! Hade faktiskt inte en tanke på detta. Nu när vi är mitt uppe i byggfasen känns det som om de får göra vad som helst med tomten bara huset blir klart. Men det blir som du skriver tråkigheter efteråt. Skall ut och påla ikväll.....
 
yonna skrev:
Ni som bygger : Markera med stolpar och avskärmingar var bygget får ske på tomten (lagom antal meter från blivande husväggar) och skriv in i kontraktet att övrig yta inte får användas.

Mark som utsätts för maskinellt/upplagsjordtryck kommer för all framtid vara förstörd för plantering om man inte därefter djupgräver och luckrar marken (och detta måste göras med maskin). Det räcker inte att köra över matjord och så gräsmatta för de första åren. Jorden under är hårdpackad och varken träd eller buskar har chans etablera sig. Vanligtvis märker man inte resultatet förrän efter kanske 10 år - då 'ens älskade träd antingen dör eller inte klarar vidare utveckling.

Tänk till före och låt byggarna använda plats där man framöver tänker sig hårdyta som tex gångar, plattsättningar, uteplats, garageuppfart och garage.
Men hallå! Jag skulle vilja se den entreprnör som skulle bry sig! De är där för att göra sitt jobb och tycker du är löjlig om du börjar yra om liknande saker ;) Sen deiterar de dig den tid extra det tar för att uppfylla dina önskemål...
 
Exakt! Trots att jag avskärmat min framtida trädgård med hjälp av husvagnar och stenar, så lär jag inte kunna odla annat än gräs på den i framtiden eftersom den lurken till markentreprenör inte har fyllt upp tomten med jordmassor, utan med en kubikmeter stora stenbumlingar och däremellan mindre stenbumlingar. Täckt av fem centimeter sand. Jag bodde vid tillfället inte på orten och kunde inte inspektera arbetet under dess gång.

Hade beordrat honom att fylla upp med ca 2 meters bredd runt huset. Minimum för att stabiliteten på huset inte skulle bli dålig. Tänkte sedan dölja den fula slänten under framtida altan. Men det begrep inte markentreprenören. Han trodde att jag minimerat det av kostnadsskäl och tyckte synd om mig så han fyllde istället fem meter ut från huset.

Jag blev gråtfärdig när jag såg eländet, men det var ju så dags att göra något åt det då! Schakta bort 40 lastbilslass sprängsten igen? Efter att grunden gjutits?Och han har fyllt så högt upp att jag inte kan lägga på mer än fem centimeter matjord för gräsmattan, sedan är vi för nära brädfodringen på huset. Så jag lär aldrig kunna köra en jordfräs/djupgräva min gräsmatta. 5 - 10 cm ner ligger sprängstenen.
 
Måste bara säga att jag förstår att du blev gråtfärdig, Lilla Vargen. Vilken öken - i dubbel bemärkelse!

Tycker att Yonnas råd var tänkvärt för de som KAN ta hänsyn till detta.
 
Hej

Innebär det att vi som byggt på inte allt för stora tomter, som från början var mestadels berg, som utsatts för sprängning, uppfyllnad och "arbetad på" med grävare överallt inte har en chans?

Kan man se sig om i månen att få något att överleva?

/aja
 
Jätte tack för rådet!!

MEN, då kommer inte vi kunna göra så fint som jag nu drömmer om ändå...
För när vägentreprenörena gjort i ordning vårt område så har de kört tvärs över VÅR tomt för att gena till intillliggande gata.

Men visst, kanske man begränsa dem och ändå lyckas med nån bit av trädgården... :-/
Just på den tomtgräns de korsat som mest, där ville vi sätta en linje med antingen högväxande buskar eller lägre träd i rad... Vad ska vi nu göra, chansa och de dör för oss.

På måndag äger vi tomten helt. Då får INGEN sätta sina tunga hjul på den!

Hadegott
 
Så det räcker med 60 cm!? Det lugnade mig lite.
Självklart för träd blir det djupare grävning som gäller.

Jag sätter mig gladeligen och får terapi i catepillarn. Varför ska gubben även få det roliga?!! ;D

Det låter ljuvligt det rådande för din trädgård.

Tack! Ha en trevlig odlarsommar!
 
Vi har grävt djupa diken på de ställen där vi ska ha häckar och rabatter. Vi har tänkt oss att fylla igen dem med matjord när övriga marken fylls med matjord. Då vet vi att vi har ett djupt lager med matjord på de ställen där vi vill plantera. Inte vet jag om det kommer att lyckas, men den som lever får se ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.