Frågan är om hålet räcker om du byter till större pump? Skaffa en som klarar både luft och bv? Eller slänga in en luft luft i varje lägenhet och balansera systemet och låta l-l täcka det den inte orkar...
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
O
Denna text är från Wikipedia så jag vågar inte säga om den stämmer, men jag har hört liknande siffror.:

Som riktvärde för ett bergvärmehål med 140 mm (5,5 tum) diameter går det att ta ut maximalt cirka 140 kWh per meter vattenförande borrhål och år. Räknat i effekt (W) handlar det om ett maximalt effektuttag kortvarigt på cirka 50 W per meter vattenförande borrhål.

Med det effektuttaget så bör man ha ett borrhål som har minst 220meters djup.
Det ger en en möjlig effekt på ca 31000kvh på ett år.

Normaldimension av värmesystem säger ca 50w/m2 *550= 27500kwh.
Har man ett effektivt hus är siffran lägre med kanske 15-20watt. Äldre hus kan kräva mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
O
O Ovation skrev:
Denna text är från Wikipedia så jag vågar inte säga om den stämmer, men jag har hört liknande siffror.:

Som riktvärde för ett bergvärmehål med 140 mm (5,5 tum) diameter går det att ta ut maximalt cirka 140 kWh per meter vattenförande borrhål och år. Räknat i effekt (W) handlar det om ett maximalt effektuttag kortvarigt på cirka 50 W per meter vattenförande borrhål.

Med det effektuttaget så bör man ha ett borrhål som har minst 220meters djup.
Det ger en en möjlig effekt på ca 31000kvh på ett år.

Normaldimension av värmesystem säger ca 50w/m2 *550= 27500kwh.
Har man ett effektivt hus är siffran lägre med kanske 15-20watt. Äldre hus kan kräva mer.
Men då dessa siffror kan slå fel, så skulle jag gissa på att det krävs minst 1 nytt borrhål för att klara en större värmepump.
Det var inte ovanligt med 150m hål för 20 år sedan. och då kanske det är 20 meter som ej är vattenförande..
 
O
N nicky6 skrev:
Tack för inläggen! Kanske det är bud på att balansera om systemet, för visst är det ojämn temperatur på vissa radiatorer i byggnaden.
Det är två våningsplan på vardera 180 resp 209kvm, och ett källarplan som även inhyser en lägenhet på 55kvm. Totalt 570kvm. och som sagts, det klarar sig när det är varmare än -5, men sen sjunker det snabbt, bl.a. pga elpatronen vara går på 6 istf 9kW. Har bara 25A.
Pumpen är ju rätt gammal (21 år i år) så kanske att vid byte att vi får se över hela systemet då.
Börja med att säkra upp och använd 9kw elpatron.
Tar många år att tjäna in skillnaden mellan 6-9kw med pumpbyte och borrning.
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Börja med att säkra upp och använd 9kw elpatron.
Tar många år att tjäna in skillnaden mellan 6-9kw med pumpbyte och borrning.
Frågan är om inte ett par Luft-Luft är bättre än att köra på el patron?
 
Lånar tråden lite. Har nyligen installerat bergvärme. Har tidigare haft vedpanna i kombination med elpatron. Bytte ganska nyligen ut termostaterna till smarta ”tado” som är uppkopplade och regleras elektroniskt.

Funderar på om jag nu med en ”smart” bergvärmepump kommer få kaos i vinter när jag har två ”smarta” system som inte känner till varandra. Kanske det funkar super även om de inte jobbar ihop, men tänker även att det kanske kan bli någon slags ”självsvängning” i systemet där värmepumpen med rumsgivare och de smarta termostaterna börjar motverka varandra. Bör jag ta bort tado-termostaterna och köra helt utan termostater?

Eller finns det någon slags helt ”dumma” reglerskruvar man kan sätta på radiatorventilerna för att ställa in ett statiskt flöde i elementet som inte påverkar ventilen beroende på temperaturen? Tänker mig något i stil med att man t.ex sätter att i sovrummet vill jag ha 65% flöde konstant, i badrummet 100% osv.

Normalt sett har jag kallast i badrummet. Rumsgivaren har jag i hallen, så om den styr temperaturen för hela huset kommer jag ha ganska jämn temperatur i hela huset utom just i badrummet. Borde väl därför strypa ventiler i övriga rum i varierande grad och låta badrumselementet vara helt öppet?
 
I irrbloss skrev:
Eller finns det någon slags helt ”dumma” reglerskruvar man kan sätta på radiatorventilerna för att ställa in ett statiskt flöde i elementet som inte påverkar ventilen beroende på temperaturen? Tänker mig något i stil med att man t.ex sätter att i sovrummet vill jag ha 65% flöde konstant, i badrummet 100% osv.
Den inställningsmöjligheten finns i alla någorlunda moderna termostatventiler. Dock brukar det behövas specialverktyg för att ändra flödet. Vad är det för ventiler du har?
 
useless useless skrev:
Den inställningsmöjligheten finns i alla någorlunda moderna termostatventiler. Dock brukar det behövas specialverktyg för att ändra flödet. Vad är det för ventiler du har?
Huset är byggd 1986 så är ganska omodernt gissar jag :). Har inga bra bilder på själva ventilen. Men skickar med några bilder på gamla termostaten och nya som sitter på elementet.
 
  • Äldre termostat på radiator med synligt pip- och radiatorelement, tecken på användning och åldersrelaterat slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en borttagen gammal termostat för element, vit och svart, ligger mot en randig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal Danfoss termostat på ett element med inställningsmärken och logotypen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av justering måste det finnas. Annars kommer det mesta vattnet gå genom första elementet och de andra blir kalla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.