Hej. Jag håller på och målar om huset: 50-tals putshus tilläggsisolerat på 80-talet. Ovanför garageporten är det en rötskada. Jag har tagit bort fodret runt om, och ser att själva fasadbrädorna också är rötskadade längst ner, särskilt nära vänstra hörnet (se bild). Jag funderar på att kapa fasadbrädorna längs med överblecket/dropplisten ovanför dörren och endast ersätta med friskt trä nedanför denna, trät ovan verkar friskt.

Men….

Har någon någon idé på vad skadan beror på? Vore ju bra att åtgärda ”vid roten” och inte bara ersätta det som ruttnat. Jag funderar på om det kan vara kondens som runnit längs med fasaden på något sätt? Funderar på om jag ska ta upp luftningshål i övre fodret/smygen (den liggande brädan över dörren). Verkar det vettigt? Några andra tips eller idéer?

Skadade fasadbrädor med tecken på röta vid basen av ett 50-tals putshus, ovanför en brun garageport med vit smyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på fasadbrädor ovanför garageport med synliga tecken på röta och avskalning nära vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadade fasadbrädor ovanför en garageport på ett 50-tals hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Märkligt.
Jag skulle vilja ha det till en gammal skada, men det kan lika gärna vara en pågående.
Har droppblecket suttit där sedan 80-t?
Antar att det är samma panelbrädor man ser ovanför som nedanför droppblecket?
Förvånansvärt om virket ovan blecket är helt friskt när det ser så illa ut under....
Är blecket infällt i ovankant i en sågspåra i panelbrädorna? Eller kan regnvatten rinna mellan bleck och panel?
Hur ser det ut ovanför garageporten hela vägen upp till taket? Finns det fönster, eller t ex utelampor?
Taket är friskt så det inte under de senaste 50 åren har läckt ner till fasaden?
Är det samma panel som sitter nu som lades på på 80-t?
 
Droppblecket är infällt i en sågskåra, det har suttit där sedan 80-talet. Samma panel som sattes upp då. Panelen ovanför verkar frisk. Jag hade en liknande skada ovanför köksfönstret. Funderar på om det antingen sugs in vatten kapillärt via sågskåran, eller om det bildas kondens på fasaden som rinner nedåt och ”fastnar” vid foder.
 
Jag tar bort träet under droppblecket, hoppas på att kunna laga ”lokalt” utan att behöva byta själva panelen. Gult trähus med en del trä borttaget under droppblecket ovanför en brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trä under droppblecket över en fönsterdörr på en träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taket är omlagt 2010. Svårt att inspektera taket ovanför skadan, det är så högt :)svindel:).
 
J Joellernej skrev:
Taket är omlagt 2010. Svårt att inspektera taket ovanför skadan, det är så högt :)svindel:).
Men om det vore taket så borde jag väl se det på vinden eller på kattvinden… ?
 
Mät fuktkvoten så borde det säga om fuktskadan är pågående eller gammal
 
Problemet är att jag tvättade fasaden igår, så nu är det definitivt fuktigt. Borde mätt fukthalt innan jag tvättade …
 
Jag skulle gissa att det är en pågående skada, den har blivit värre de senaste åren, men långsamt (tror jag, svårt att veta när saker sker långsamt). Man har anat att det är fukt bakom fodret upptill men det är ca två år sedan det började synas - det hade blivit genomruttet.
 
J Joellernej skrev:
Men om det vore taket så borde jag väl se det på vinden eller på kattvinden… ?
Kanske, men inte nödvändigtvis. Det var mest för att gå igenom alla möjligheter för var vatten kan ha kommit. Om det var från taket så borde det kanske märkas även högre upp på fasaden.

Fasaden ser välgjord ut. Mkt bättre än vår sydvästfasad som jag bytte för ett par år sedan. Från 1980. Satt dikt an asfaboarden. Dock inga fuktproblem annat än att enstaka brädor under fönstren var dåliga, vilket inte var helt oväntat då det är de värst fuktutsatta ställen på en fasad. Många brädor ovan fönstren var också dåliga, men det var den stumpen som gick utanpå plåten/droppblecket. Foder och fönsterkarm under blecken var helt ok.

Träfasader är aldrig helt vattentäta, men de största riskerna är överallt där fasaden är genombruten, dvs fönster, dörrar, balkonginfästningar, utebelysning och ventiler. Sedan är det lite lömsk iom att vattnet kan röra sig sidledes t ex via spikläkt som inte är helt i våg, eller av vinden, eller via elledningar/vp-rör etc.
Kondens pga otät insida låter mer långsökt, men en förspikad badrumsventil kan antagligen ställa till med trassel, men primärt borde det märkas där ventilen sitter. En annan möjlighet är om det går vattenledningar i ytterväggen. De kan börja läcka, ibland långsamt och länge innan det upptäcks.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Det går inget vatten i den väggen, vad jag känner till, varken tappvatten eller elementslingan. Hmm. Jag är med på att det inte är helt tätt, det är en del springor vid locklister etc. Tänker att det är typiskt att skadan kommer vid smygen där bräda ligger horisontellt, att vatten samlas där. Funderar på om jag ska borra luftningshål när jag sätter upp ny.
 
Jag tror jag vet vad som är fel. Det är inte överbleck som monterade, utan fönsterbleck. Det är inget uppvik bakom, utan fönsterblecket är endast monterat i en skåra. Det har antagligen sugga in vatten som stannat kvar bakom. Jag får överväga att antingen byta till överbleck eller montera tillbaka nuvarande bleck men försöka få det rätt, täta med kit i skåran.
 
Om du ska byta till överbleck så bör det monteras dikt an asfaboarden, eller allra helst under, så att allt ev vatten leds ut.
Inget trä i direktkontakt med plåten, vare sig över eller under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.