Nej. Man blir inte nettodebiterad. Man betalar som vanligt för det man köper nätavgift och elkostnad.
Det man säljer får man betalt för. Man brukar få något öre för nätnytta.

Däremot medför skatteavdraget att man i praktiken nettodebiteras på elskatten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
MEN är det på årsbasis eller månadsbasis?
Hade lite medhörning när en bekant kikade på det och det är momentant/dygnsbasis.
 
  • Gilla
JRYDING4
  • Laddar…
Nä, timbasis är det än så länge.
 
D Daniel 109 skrev:
Nä, timbasis är det än så länge.
Så hette det.
Man producerar när det är billigt, och konsumerar när det är dyrt.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Då får man investera i batteri. Så kan man producera och ladda när solen lyser och förbruka det när det är dyrt.
Jag är dock tveksam till att man räknar hem ett batteri idag.
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
E
tveksamt tveksamt skrev:
Då får man investera i batteri. Så kan man producera och ladda när solen lyser och förbruka det när det är dyrt.
Jag är dock tveksam till att man räknar hem ett batteri idag.
Finns bidrag till det med. Men elprisernas utveckling spelar ju även in här.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Det finns möjligheter med ett par olika elleverantörer att lagra den sommarproducerade överskottsenergin från solceller i deras vattenmagasin.
 
  • Gilla
M4dzor
  • Laddar…
Skitsnack, det är enbart ett finansiellt upplägg som de kallar för något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Det finns möjligheter med ett par olika elleverantörer att lagra den sommarproducerade överskottsenergin från solceller i deras vattenmagasin.
Nja, det är en högst tvivelaktig sanning med modifikation...

Förklara gärna mer! ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Kolla "Dela vattnet" på Jämtkraft.
Södra ska ha nått liknande för sina medlemmar.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Visst, de kallar det så. Men det är ett påhitt av marknadsavdelningen snarare än en verklig lösning.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?
Om man bara tänker på det som en investering så ska du jämföra det med alla andra tänkbara investeringar.

Då har nog till exempel en placering på börsen varit mer lönsam.

Ska själv installera solceller så jag tycker det är en vettig investering. Men nackdelen är att lönsamheten styrs av skatteregler som kan ändras över natten.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Om man bara tänker på det som en investering så ska du jämföra det med alla andra tänkbara investeringar.

Då har nog till exempel en placering på börsen varit mer lönsam.

Ska själv installera solceller så jag tycker det är en vettig investering. Men nackdelen är att lönsamheten styrs av skatteregler som kan ändras över natten.
Det staten har gett i bidrag till installationen av solceller kanske de vill ha tillbaka, vi får se om fastighetsskatten återkommer och om kalkylerna på återbetalningstider på runt 10 år håller.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Då får man investera i batteri. Så kan man producera och ladda när solen lyser och förbruka det när det är dyrt.
Jag är dock tveksam till att man räknar hem ett batteri idag.
Det som gör mig tveksam är förlusterna i samband med i- och urladdning. Jag har ett omsättningstal på 1,4 i skallen, men det kanske finns bättre batterier och metoder för laddning idag, siffran är gammal?
 
F fribygg skrev:
Det staten har gett i bidrag till installationen av solceller kanske de vill ha tillbaka, vi får se om fastighetsskatten återkommer och om kalkylerna på återbetalningstider på runt 10 år håller.
Hur får dom tillbaka något då skatteintäkterna minskar pga rådande system? Just nu får man ju årligt "bidrag" hela tiden utöver installationsbidraget.

Nu tror jag inte systemet ändras kortsiktigt, men man ska alltid vara försiktig med att investera i något som är beroende av någons välvilja.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.