Jag skulle vilja läsa om hur man bäst gör i ordningen en slänt som lutar åt alla håll.
Vi har även problem med att hjortar trampar ner jord i slänten.
Alltså bra tips på hur man får en snygg slänt.
Även häcken där hjortarna trampar igenom behöver snyggas till. Men det får nog häcksaxen göra. Ojämn slänt med buskar och spår efter hjortar, i behov av ordning och häcktrimning.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Wow, precis vad jag skulle behöva! I februari flyttade vi ner från den stora "hästgården",
och bor nu i en brf-lägenhet i markplan. Med små gräsplättar och häckar på båda sidor om huset.
Och detta är vad jag skulle vilja läsa mer om på Bygga Hus-forumet:
Hur sköter man sina häckar
Hur gödslar man?
När på året klipper man bäst?
Hur mycket skall man klippa?
Samma med fristående prydnadsbuskar och bärbuskar.
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Jag skulle vilja läsa om vad man kan göra med glömda trädgårdssnuttar, gömda i halvskugga, den bit man passerar på vägen in till trädgården eller hörnor som ligger lite för sig själv osv...Vill ju nyttja hela trädgården till nåt vackert, njutningsfullt, spännande eller nyttigt
 
Har redan testvinnaren Sthil och Bosch;en, så jag hoppar över att tävla till förmån för de som inte äger nån.
Men i mina ögon borde det finnas nått ännu bättre, skulle vilja ha nått starkare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Vi ska precis bygga nytt hus och jag skulle vilja läsa tips om vilken häck man ska välja. Hur man bäst planterar, höjd på plantor, vilka häckar är gröna året om (täta), hur sköter man den bäst för att den ska växa till sig fort, när klipper man som bäst? Många frågor just kring häck...
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Jag vill gärna läsa reportage om hur man lyckas med att få mysiga rum i trädgården, t ex hur man bygger pergola, vindskydd och kombinerar växter/buskar med praktisk trädgårdsodling av nyttoväxter. Även smarta bevattningsknep, hur man samlar regnvatten på ett snyggt och praktiskt sätt. Också tips kring praktisk trädgårdsförvaring av alla redskap och dynor. Men framför allt är jag just nu väldigt nyfiken på att läsa om nya sätt att använda gröna tak-sedumtak (kanske lite mindre projekt, som tak över soptunnor, förråd osv). :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
En bra artikel gällande metoder och effektiva verktyg/redskap för att ta bort vass i vatten.
Är förvånad hur få artiklar och verktyg det verkar finnas för oss privatpersoner
 
Då var tävlingen avslutad! Juryn går nu igenom alla tävlingsbidrag och återkommer med vilka som vann senare under dagen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då var tävlingen avslutad! Juryn går nu igenom alla tävlingsbidrag och återkommer med vilka som vann senare under dagen.
Medan vi väntar kan jag ju tipsa om SVT-programmet Min Trädgård:
1622789483000
Del 3 av 7 går just nu i SVT1, men finns också i SVTPlay förstås:
https://www.svtplay.se/min-tradgard
 
  • Haha
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tusen tack för alla fina bidrag. Då har juryn utsett vinnarna i tävlingen.

Nedan ser ni vinnarna, grattis till er! Se nu till att profilen är uppdaterad med korrekta adressuppgifter så att vi skickar maskinerna rätt. Vi går på semester på fredag, så blir det inte rätt från början så kommer det att dröja till augusti innan du har maskinen.

Vinnare - bidrag - vinner maskin

@KristinaRT- #6 - Stihl
@Mameludi - #14 - Gardena
@Snigla - #15 - Stiga
@Lill72 - #23 - Bosch
@Thullen - #21 - Ryobi
@pessimisten - #54 - Wolfgarten
@KnockOnWood - #62 - Kärcher
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Åhå tackar :)

GRATTIS till mig och alla andra vinnarna i denna tävling, nu jäklar ska vi finputsa gräs och buskar i sommar..(y) :love:
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla Snigla skrev:
Åhå tackar :)

GRATTIS till mig och alla andra vinnarna i denna tävling, nu jäklar ska vi finputsa gräs och buskar i sommar..(y) :love:
Vilken tur att jag inte klippt buxbom och myrtentry ännu!! :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vilken tur att jag inte klippt buxbom och myrtentry ännu!! :D
Hehe inte jag heller.. trots det där "klipp buxbomen senast till midsommar, sedan får du vänta.." jag har tack o lov mina i skugga så de blir inte så tärda av solen (som nyklippta).. klipper dem lite när det passar mig under året :)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vinnare - bidrag - vinner maskin
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
@KnockOnWood - #62 - Kärcher
Aj tusan, nu måste jag köpa batteri och laddare!
Hur kunde ni förresten testa maskinen utan batteri :thinking:

PS
Det kanske finns någon här på forumet som har ett Kärcher 18V batteri och en laddare liggande?
 
Redigerat:
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
T
Perfekt tajmat till semestern, här ska det trimmas buskar :cool:
Jag tackar och bockar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.