Vi håller på att bygga ett 2-plans hus i lösvirke. I nedre våningen är det hall öppet upp till tak - vardagsrum och kök i öppen planlösning . Mellan vardagsrum och kök ska vi ha synlig murad skorsten med handslaget 1800-talstegel. Vedspis mot kök och täljstenskamin mot v-rum. I vardagsrum blir det 1-stavig Kährs Valnötsgolv. I kök och hall blir det ev Höganäs terracotta-kliners. Alltså en övergång mellan trä och klinkers.

Alla väggar i nedre plan har vi tänkt oss stående panel istället för gips och tapeter. Nu är frågan om vi ska ha hyvlad eller sågad panel. Vi tror att sågad panel blir mer liv i, vi har sett sådana i ett likadant hus (se bilder). Men, vi har nu fri tillgång till hyvlad panel (furu)från svärfar - den blir hyvlad och slipas så färgen sitter bättre. Fasas i kanterna och sätts med ca 5mm mellanrum. Målas vit ev med någon lite brytning. Eventuellt bryter vi av med liggande panel på en vägg och använder ev grövre panel av samma sort som utvändig panel på den väggen. Nån som har erfarenhet av hur det ser ut med hyvlad panel inomhus? Vi är i valet och kvalet - funderar på att köpa sågad panel istället för hyvlad trots att vi har den gratis för att det blir snyggare och mer liv i?!
 
  • hall_trapp copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innebild2_ny copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inne_glasveranda copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en fråga om tycke och smak helt enkelt. Jag tycker personligen att att en finsågad panel är grymt snygg. Inte så dyr heller faktiskt.


/ M.C.
 
Hemmakatten
Hyvlat skulle jag ta. Sågat är väldigt vasst att ha inomhus, fullt med stickor o flisor som sticker ut och som man gör sig illa på. Nu är det iofs skillnad på sågat o sågat, en del är grövre en del finare beroende på vilken sågklinga som använts. Tycker hyvlat blir tillräckligt "grovt" inomhus.
 
Tack för synpunkt! Det sägs att om det är lite mer finsågad panel och man använder en tjockare färg så blir det inte stickor och flisor. Och hyvlat blir ju inte grovt alls utan helt slätt. Som sagt, jag är kluven....

Hemmakatten skrev:
Hyvlat skulle jag ta. Sågat är väldigt vasst att ha inomhus, fullt med stickor o flisor som sticker ut och som man gör sig illa på. Nu är det iofs skillnad på sågat o sågat, en del är grövre en del finare beroende på vilken sågklinga som använts. Tycker hyvlat blir tillräckligt "grovt" inomhus.
 
Vad vill ni ha för effekt då?
Jag tycker att båda typerna är snyggt, men det blir ju stor skillnad i känsla.
Gillar personligen sågat bäst, känns segelbåt, hav och skärgård.
Hyvlat är mer allmoge, lusthus och dala-känsla.

Blev jag flummig nu??
 
Hemmakatten
Visst, allt är en fråga om tycke o smak. :) Kan berätta hur vi har det. Från början var det tänkt att vi skulle ha en lång vägg inomhus med samma panel (och färg) som på utsidan. Men det visade sig att det skulle bli "för mycket" tillsammans med de andra materialen och färgerna inomhus. Dessutom var panelen tänkt i en ganska smal hall och vi bedömde risken för "stickor" som hög. En annan aspekt är att det fastnar mycket damm på en grov panel (har bott i stuga med sådan panel). Den måste dammsugas bort, men dammsugaren tar inte allt man får gå efter med liten borste och även med trasa o vatten. En Wettex-trasa går sönder nästan med en gång, den fastnar i alla små utstickande kanter och trasas sönder och det fastnar små bitar av trasan på panelen som man får stå o pilla bort sedan....

Vi har i hela innertaket slätspont (utan fasning) som sitter tätt ihop utan skarvar. Den är målad i heltäckande, vit ganska blank färg. Nu när den suttit uppe ett halvår har det blivit springor (olika breda) mellan brädorna och de har dessutom kupat sig lite och man ser ådringen som en "struktur" i färgen. Vi tycker det är jättesnyggt, det ger ett "levande" intryck tillsammans med vitoljat grangolv, valnötsförvaringsvägg och vitmålade gipsväggar. Hade vi haft sågat virke hade intrycket blivit för "rörigt" för oss.

Om ni skall ha sågat se då till att titta på panel från olika sågverk, det kan variera även om panelen kallas samma hos de olika sågarna. Var också noga med, vid beställningen, att påpeka att du absolut vill att all panel skall komma från just den sågen. Har förstått att det är inte ovanligt att man (sågen) köper in från grannsågen om man inte själv har hemma. Och den grannsågen kanske har en annan klinga så att resultatet (ytan) inte blir vad du tänkt dig.
 
Som sagt, smak och tycke. En kompis har panelat inv med sågad panel = grymt snyggt tycker jag. Inget av alt är fel.
 
Inte alls flummig, tack för synpunkt! Jag tänker nog lika, jag tror hyvlat blir lite allmoge, lite för mycket dala-känsla-varning speciellt när man ska ha det på sså stora ytor. Brukar ju vara vanligt med hyvlad panel i typ dala-kök med bröstpanel och en board. Kan vara snyggt i mindre rum, men jag tror det blir mer känsla med finsågad panel på så stora ytor. Min sambo tycker hyvlat.

ST1 skrev:
Vad vill ni ha för effekt då?
Jag tycker att båda typerna är snyggt, men det blir ju stor skillnad i känsla.
Gillar personligen sågat bäst, känns segelbåt, hav och skärgård.
Hyvlat är mer allmoge, lusthus och dala-känsla.

Blev jag flummig nu??
 
  • Störe_fönster_nära.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så jättemycket för synpunkter och tips! Min sambo är rädd just för detta med damm och smuts så hon vill ha hyvlat. Jag har pratat med de som har sågad panel och de säger att har man någorlunda finsågat och en lite tjockare, täckande färg så är det inga problem. Damm ska inte vara några större problem heller - vi har FTX-ventilation med mycket effektiva filter på tilluften för bästa inomhusmiljö. Oxå har jag körkort på dammsugarn...;)

Är slätspont hyvlad? En variant kunde ju vara att ha hyvlat i taket och sågat på väggarna, men det kanske är dumt att blanda. Väggen med liggande, grövre panel hade vi eventuellt tänkt ha på en kortare vägg utan fönster i vardagsrummet i samma färg som övriga väggar.
/Erik G

Hemmakatten skrev:
Visst, allt är en fråga om tycke o smak. :) Kan berätta hur vi har det. Från början var det tänkt att vi skulle ha en lång vägg inomhus med samma panel (och färg) som på utsidan. Men det visade sig att det skulle bli "för mycket" tillsammans med de andra materialen och färgerna inomhus. Dessutom var panelen tänkt i en ganska smal hall och vi bedömde risken för "stickor" som hög. En annan aspekt är att det fastnar mycket damm på en grov panel (har bott i stuga med sådan panel). Den måste dammsugas bort, men dammsugaren tar inte allt man får gå efter med liten borste och även med trasa o vatten. En Wettex-trasa går sönder nästan med en gång, den fastnar i alla små utstickande kanter och trasas sönder och det fastnar små bitar av trasan på panelen som man får stå o pilla bort sedan....

Vi har i hela innertaket slätspont (utan fasning) som sitter tätt ihop utan skarvar. Den är målad i heltäckande, vit ganska blank färg. Nu när den suttit uppe ett halvår har det blivit springor (olika breda) mellan brädorna och de har dessutom kupat sig lite och man ser ådringen som en "struktur" i färgen. Vi tycker det är jättesnyggt, det ger ett "levande" intryck tillsammans med vitoljat grangolv, valnötsförvaringsvägg och vitmålade gipsväggar. Hade vi haft sågat virke hade intrycket blivit för "rörigt" för oss.

Om ni skall ha sågat se då till att titta på panel från olika sågverk, det kan variera även om panelen kallas samma hos de olika sågarna. Var också noga med, vid beställningen, att påpeka att du absolut vill att all panel skall komma från just den sågen. Har förstått att det är inte ovanligt att man (sågen) köper in från grannsågen om man inte själv har hemma. Och den grannsågen kanske har en annan klinga så att resultatet (ytan) inte blir vad du tänkt dig.
 
Erik631 skrev:
Damm ska inte vara några större problem heller - vi har FTX-ventilation
Om FTX innebär att man inte måste dammsuga ska jag skaffa det med en gång!

/Elin
 
Erik631 skrev:
Min sambo tycker hyvlat.
Då ska ni ha hyvlat. :cool:
 
Men oavsett vad ni väljer, om ni ska ha målad träpanel i en stor del av huset så skulle jag fundera på att måla den med brandskyddsfärg ... åtminstone i taket. (Den ser ut som vanlig färg men är dyrare).
mvh fialotta
 
Jo, kanske bäst för husfriden....:cool: Om jag inte lyckas övertyga med massor av bra motiv och referenser att sågat är snyggare....
ST1 skrev:
Då ska ni ha hyvlat. :cool:
 
Hallå !

Ta gratispanelen och gå över den med en handhyvel, då får du liv i den, men den blirs samtidigt slät.
mycket snyggt, framförallt med en matt färg..

/ Jonas
 
Tack för tipset med handhyvel! Problemet är bara att det är 3 500 löpmeter panel (innerväggar och innertak) så det hade nog tagit ett par veckor med handhyveln.... Det blev så att vi köpte in gran med dimension 2 tum 5. Sedan klöv vi 2 tum 5 med fin sågklinga. Sedan körde vi genom hyveln och hyvlade ned till lagom tjocklek ca 22 mm och spontade med fasning i kanterna. Resultatet blev kanon, tog dock 2 heldagar för 2 man... Panelen + allt annat (kök, trapp mm ) körs ned från Hälsingland om ett par veckor....

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.