Staffans2000
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Dags att stänga tråden nu? Eller åtminstone uppdatera första inlägget. Alla läser första inlägget och svarar utan att ha nån koll på att det inte är några problem längre och att TS inte längre behöver tips.
Men. Som sagt. Huset är inte sålt ännu!

Staffans
 
  • Ledsen
abbe_
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men. Som sagt. Huset är inte sålt ännu!

Staffans
Det kanske det är, TS har lämnat tråden.
 
Staffans2000
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det kanske det är, TS har lämnat tråden.
Senaste budet var att det skulle säljas.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Senaste budet var att det skulle säljas.

Staffans
Ja buden var på en nivå som TS var nöjd med. Därav behövs inte längre några tips till TS.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
Jag skulle avvakta till efter sommaren.
Banker brukar ställa upp med övergångslån tills ni sålt.
Och byt mäklare!
 
S SueCia skrev:
Det kan omöjligt stämma att det blir färre budgivare på sommaren. Det är knappast så att de som letar hus slutar leta hus för att dom har semester.
Varför är det omöjligt? Det är faktiskt rätt sannolikt. Vi stressade som galningar för att få ut vårat och få affären klar innan midsommar. Vår mäklare sa precis som många andra här vittnar om att juni-juli-aug är dåliga månader och om vi inte lyckades tömma och fota i tid så var det bättre i september
 
S SueCia skrev:
Det är helt absurdt att lockpriser kan vara tillåtet på det här viset. Har man ett utgångspris ska man väl för fan vara redo att sälja för det.
Nu förstår jag att det är mäklaren som rekomenderat att göra så. Men jag skulle tycka att det vore enormt mycket bättre om säljare var tvungen att sälja för bud på utgångspriset.
jävligt oseriös mäklare.. Lockpris är oseriöst och ohederligt.. och varför lägga ut sitt hus till försäljning om man inte vill sälja?? Säger dig själv att köparna som sitter och scannar av Hemnet och andra mäklarsidor har stenkoll på att ett hus varit ute till försäljning under lång tid och inte blivit sålt.. vem vill köpa ett sånt hus!?
 
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
Försök dra dig ur affären och fixa till alla skavanker i ditt hus innan försäljning. Det är ju lättare att låna till ett renoverat hus än behöva låna pengar till en eventuell renovering.
Prata med mäklaren vad hon tycker ni bör göra för att underlätta en försäljning. Sedan är ju felet ditt som gick med på det låga utgångspriset, beroende vad som står i ert avtal så kan ju mäklaren ha rätt att ta ut ersättning om ni ändrar er och inte vill sälja till det låga priset.
Är huset besiktiga och vad säger det i såfall?

Så släpp det nya huset och lägg focus på det gamla
 
Fairlane
J Johnny2times skrev:
Hej, knepigt läge!

Om jag förstår läget rätt så finns det historiska försäljningar i närtid på mer eller mindre likadana radhus plus att ni haft intressenter under tiden ni haft ert hus som ”kommande”.

Då kan det vara en bra idé att mäklaren får hobba lite… be denne kontakta dessa tidigare spekulanter med ert acceptpris.

Om det är annan mäklare som sålt historisk åt era grannar i området… försök byta mäklare.

hoppas det löser sig!
Läst #98 ?
L LaoLars skrev:
Jag skulle avvakta till efter sommaren.
Banker brukar ställa upp med övergångslån tills ni sålt.
Och byt mäklare!
Baserat på att du har läst #98?
K Kjol skrev:
Försök dra dig ur affären och fixa till alla skavanker i ditt hus innan försäljning. Det är ju lättare att låna till ett renoverat hus än behöva låna pengar till en eventuell renovering.
Prata med mäklaren vad hon tycker ni bör göra för att underlätta en försäljning. Sedan är ju felet ditt som gick med på det låga utgångspriset, beroende vad som står i ert avtal så kan ju mäklaren ha rätt att ta ut ersättning om ni ändrar er och inte vill sälja till det låga priset.
Är huset besiktiga och vad säger det i såfall?

Så släpp det nya huset och lägg focus på det gamla
Och du läste inlägg #98 innan du skrev detta?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är helt absurdt att lockpriser kan vara tillåtet på det här viset. Har man ett utgångspris ska man väl för fan vara redo att sälja för det.
Nu förstår jag att det är mäklaren som rekomenderat att göra så. Men jag skulle tycka att det vore enormt mycket bättre om säljare var tvungen att sälja för bud på utgångspriset.
Jag bor i Frankrike och där fungerar det så att om en mäklare lägger ut ett pris så MÅSTE man sälja till den förste som bjuder på priset.
 
I IHLi skrev:
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren.
Mäklaren bryter mot lagen om den medvetet sätter ett lockpris!
 
Ferna Ferna skrev:
Jag bor i Frankrike och där fungerar det så att om en mäklare lägger ut ett pris så MÅSTE man sälja till den förste som bjuder på priset.
Så ingen budgivning?
 
I IHLi skrev:
Nu har budgivningen kommit upp till nivåer som vi kan klara vår husaffär med. Den som köper vårt radhus kommer att göra en riktigt bra affär. Och det känns otroligt roligt; det unnar vi dem och det känns roligt att få sälja till någon som kan få den starten i huset. Sett på det stora hela gör vi ingen dålig affär heller om man slår ihop det med vår husaffär nu som blev en bra affär för oss.

Det gör inget att vi säljer för mycket lägre pris än det uppskattade värdet och mycket lägre än de andra har sålt för under året. Vi har gjort en bra vinst i alla fall och jag är bara så tacksam över att vi har fått bo här under alla de här åren. Här har vi haft det så bra. Vi har bott i ett så fint område, nära fin natur och de bästa tänkbara grannar som kommer att vara våra vänner för livet. Här har våra barn fått en bra start i bra skolor och förskolor, och fullt med små kompisar att springa runt och leka med. Här har vi verkligen älskat varandra och livet. Jag vet inte vad man mer kan begära.

Nu släpper jag det här och hoppas att blivande köpare som flyttar in i vårt hus vårdar det väl och får många fina år i det precis som vi har haft. Vi går inte med förlust och någon annan kommer att göra en riktigt bra affär.
Intressant tråd! Jag undrar bara hur du upplever tidpunkten för din försäjning så nära semestern?Lägger själv ut en försäjning i dagarna och är lite orolig för att tillfället kan vara mycket dåligt valt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller bara att antingen ha ohemult mycket pengar sparade eller få med banken på resan. Annars blir det omöjligt att ha två hus samtidigt.

Och det är väl just där problemet ligger för de flesta.
Det beror på vilken bank man har. Mäklaren som sålde vårt nya hus frågade säkert 4-5 gånger om det verkligen inte var en försäljningsklausul med vårt lånelöfte och att vi fick låna till det nya innan det gamla är sålt. Vi fick göra det men samtidigt tar ju banken bra betalt för det. De lånade ut handpenning provisoriskt på drygt 450k och det kostar oss 10k i avgifter för drygt 4-5 månaders lån.
Svindyrt kan man tycka, men det gjorde ju att vi kunde köpa vårt nya hus utan att stressa till en affär på det gamla :)
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Så ingen budgivning?
Det kanske fungerar som en bilaffär där man siktar högt och får sedan se hur lågt man får gå :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.