Hej!

Vi går omkring i husköpartankar och har några frågor.

Objektet vi har kikat på är värderat till ca 900 tkr och taxeringsvärdet kring 560 tkr.

Hur mycket pengar måste man ha kontant? och hur mycket får man låna? Hur fungerar det om man vill låna mer än huset är värt för kommande renovering, är det ändå samma kontantinsats som gäller?

Vilka extra utgifter tillkommer? Pantbrev och lagfart tror jag att jag har koll på.

Finns det någon poäng med att besikta ett hus som man köper av nära anhörig?

Hur beräknar man skatten för den som säljer huset, dvs hur mycket skatt betalar man på vinsten?

//Janne
 
Hur mycket man får låna, och vilken kontantinsats man måste lägga är väldigt olika beroende på vilket hus, stad, skick och person det är. 10% kontantinsats är alltid vettigt, då har man lite marginal. Om huset efter en större renovering som kräver banklån blir värt 300.000:- mer, så brukar det gå att låna de pengarna.

Pantbrev 2%, lagfart 1,5%, i övrigt är det inte mer än mer administrativa avgifter på i sammanhanget rätt låga nivåer. Tänk dock på att man som husägare som regel har en väsentligt högre försäkringspremie än en vanlig hemförsäkring, samt att man betalar vatten & avlopp, uppvärmning, sophämtning och kanske en vägsamfällighetsavgift eller liknande. Tänk på fastighetsskatten också. Det kan bli många utgifter.

Jag tycker också att man skall ha ett underhåll och renoveringskonto där man varje månad sätter undan en tusenlapp eller två, beroende på husets storlek, som du sedan har som buffert när det är dags att måla om, byta hängrännor, dränera eller byta panna. Även om banken gärna lånar ut pengar idag, så har det inte alltid varit så, och det kostar en hel del att låna till allt.

Det är alltid poäng med att besiktiga ett hus innan man köper det. Om där döljer sig angrepp av fukt, mögel, svamp eller skadedjur så kommer det kosta hundratusentals kronor att reparera, och då är det inte roligt att vara husägare, oavsett vem man köpt huset av. Kostar 5-10.000kr och är värd varenda krona om man inte är enormt duktig på detta med hus.

Reavinstbeskattning för hus är en avancerad beräkning som beror på när man köpte det och vilka pengar man byggt om det för. På Skatteverkets hemsida finns mer information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.