Hej,

Körde igång ungarnas pool och ser att värmepumpen läcker. Det kommer från en genomföring där pumpens varma sida går in i nån slags värmeväxlare genom vilken vattnet strömmar. Ungarna lär ju hata mig resten av lovet om jag öppnar upp utan att lyckas så hoppas nån här vet vad som väntar. Vattnet sipprar ut i ovankant på plastmuttern, är de bara en gummigenomföring eller nåt långt mer komplext? Tack.
Läckande värmepump vid genomföring med kopparledningar och plastmuttrar nära värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre komponenter i en poolvärmepump med synliga vattenläckage vid plastmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Vilket underbart kinesiskt hantverk...
Om de kommit ihåg kan det vara en gummitätning där. Mer troligt att plastmuttern gjort sitt.
Utan vattentryck kan du Lossa och titta
Men skall du göra en fäig reparation må du löda loss rörskarven.
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
A
Lossa inte mässingsmuttern utan plastmuttern alltså
Annars sprutar köldmedlet ut.
 
electroluxaren skrev:
Vilket underbart kinesiskt hantverk...
Om de kommit ihåg kan det vara en gummitätning där. Mer troligt att plastmuttern gjort sitt.
Utan vattentryck kan du Lossa och titta
Men skall du göra en fäig reparation må du löda loss rörskarven.
Tack. Det var det jag fruktade. Den läcker trots allt inte mer än att det är försumbart mot bad och backspolning av sandfilter. De får bli att köra sommaren ut och riva ner den till hösten. Då finns de gott om tid att hitta en ersättare vid behov, denna är trots allt 10 år och billigast på marknaden så den är avskriven s.a.s.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.