Hej!
Jag är en kuckelimuck som har ett värmesystem som jag byggt själv. En förrådstank som värms av en luftvärmepump via plattväxlare kopplad på tanken. Vi har radiatorer i gamla husdelen. Och golvvärme i nya husdelen. En shuntautomatik som matar elementen. Ett rör från shuntautomatiken går till en annan shuntautomatik, som styr vattentempen till golven. Sen termostatstyrning på både golven och elementen.
Nu ska jag byta ut systemet, eftersom pumpen gett sig. Tänkte byta ut hela systemet, mot en inverterstyrd pump. Jag har visat mitt hus system för en värmepumpleverantör. Han rekommenderade mig en modern inverterstyrd pump.
Nu kom jag på en sak som gör mig lite tveksam till det. Jag har haft en väldigt jämn inomhustemperatur med mitt system. Digitala termostater på elementen. Men hur går det att ha en inverterstyrd pump, i ett hus med 2 värmesystem? Elementen ska ju ha högre temperatur än golven. Och man ska ju köra invertersystem på konstant flöde. Hur ska jag kunna justera in temperaturerna?

Vore det bättre att köpa en on-off pump och fortsätta att använda mina gamla grejer inomhus? Alltså bara byta utomhusdel?

(En lite kul sak som parentes, är att jag har tappvarmvatten som värms bara genom värmepumpsvärme, i mitt gamla hembyggda system. Inga förråd, bara växlare. Det har fungerat jättebra, och jag inbillar mig att det har varit ett billigt sätt att få tappvarmvatten.)
 
Har du redan en bufferttank så vinner du inget med en inverterpump. Bara mer elektronik som kan gå sönder...
Däremot bör du skippa shunten till radiatorerna och köra flytande kondensering i tanken.
 
Tack för input, men frågan gällde egentligen mest att jag har 2 värmesystem. Radiatorer i gamla delen. Och golvvärme i nya. Alltså måste jag ha 2 olika temperaturer på dom 2 vattensystemen. Det stökar till det hela. Ska jag ha flytande kondensering, så kan jag ju inte skicka upp 2 olika temperaturer med fullt öppna slingor överallt.
Plus att mitt tappvarmvatten värms alltså av det 54-gradiga tankvattnet. Det faller ju då. Jag tänker att det känns som att kostnaden äter upp vinsten om jag ska bygga om tappvattenprincipen.
 
Jag skulle ha kvar systemet och sedan köra hybrid eller vad man kan kalla det. Flytande kondensering mha av utekurva mot tanken och raddar, sen har du kvar shunten till golvvärmen som shuntar ner tempen dit.
 
Exakt. Man kör flytande mot det system som vill ha högst temperatur och shuntar ner till det andra.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Och då faller det på att mitt tappvarmvatten värms av 54-gradigt on-off vatten. Då får jag fixa tappvarmvatten på nåt annat sätt. Är det en bra lösning? Isåfall hur löser jag det på ett bra sätt? Pengarna rullar...
 
Har du ingen spets i det nuvarande? Annars beror det på om du har en tank där du kan ha flytande i botten och spets av vv i toppen. Annars har tex jag en 80l spets vvb efter min tank.
 
Nej, det skrev jag visst inget om. Mitt kommunalvatten kommer in och förvärms i toppen på förrådstanken (på 500l).
Sen går det vidare till 2 parallellkopplade koaxialväxlare (typ plattväxlare, fast runda). Sen går det upp till kranarna. Då är det strax under 50grader. Inga tappvattenförråd. Bara slingor/växlare.
Angående koaxialväxlarna: Jag har en cirk.pump som suger pannvatten i botten på förrådstanken. Det vattnet värms i en plattväxlare av värmepumpen. Sen går vattnet vidare genom koaxialväxlarna och sist in i toppen på förrådstanken. Så tappvattnet värms lite i tanken först, och sen i koaxialväxlarna.
Det gör att det funkar bara med on-off-reglering för stt få upp tempen på tappvarmvattnet. Det har funkat jättebra. Inga förråd som kan skapa legionella, trots förhållandevis låg temp på tappvarmvattnet.
 
Du kanske kan rita en schematisk bild över hur allt sitter ihop? Det är lite svårt att greppa utifrån beskrivningen.

Rent spontant, under förutsättning att ni har någorlunda normal framledningstemperatur och tappvattenförbrukning, så skulle jag säga att man sparar på att värma tanken till lägre temperatur och spetsa tappvattnet jämfört med att alltid värma tanken till 50 grader.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Schematisk illustration av ett värmesystem med värmepump, ackumulatortank, värmeelement och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slinga i toppen. Sen vidare till 2 växlare till. På bilden är det bara inritat en av dom. Det är den som är ritad över ackumulatortanken, som du säkert ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.