Vi har ett hus med självdrag, utan att vi kan elda i murstocken. Luften känns inte så bra. En lösning är att borra tilluftsventiler i alla rum utom badrum och kök, samt sätta på en fläkt på skorstenen som fixar till luftflödet. Dock känns det dumt att "elda för kråkorna".

Ett annat alternativ, tänker jag, är att köpa en luftvärmepump för att få in mer friskluft. Denna luft är ju till skillnad från tilluftsventilerna varm.

Nu till frågan: är det ekonomiskt dumt att kompletera fjärrvärme med luftvärmepump?

/SK
 
StefanKarlsson skrev:
Ett annat alternativ, tänker jag, är att köpa en luftvärmepump för att få in mer friskluft. Denna luft är ju till skillnad från tilluftsventilerna varm.
Det man normalt brukar kalla luftvärmepump tillför ingen friskluft, utan vämer bara inneluften, så jag är lite osäker på vad det är för typ av värmepump du menar.

StefanKarlsson skrev:
Nu till frågan: är det ekonomiskt dumt att kompletera fjärrvärme med luftvärmepump?
/SK
Njae, det beror ju på vad man har för elpris och vad fjärrvärmen kostar. Du kan väl testa att räkna på en verkningsgrad på någonstans mellan 2-3 eftersom det är svårt att nå de verkningsgrader som uppges i reklamen. Jag har själv den kombinationen och luftvärmepumpen sparar pengar. Fast luftvärmepumpen satte jag in innan jag hade fjärrvärme så den kompletterade vattenburen el, och då sparade den ännu mer pengar.
 
H
Hej,

Om jag hade varit du så hade jag verkligen övervägt att sätta in ventiler i som du säger alla rum utan, badrum, tvättstuga och kök. Detta gör en mkt större skillnad på inomhusklimatet än man tror och eftersom du har uppvärmning med fjärrvärme så är det inte så många kronor per år.
Jag som är astmatiker kan säga att jag märker efter ca; 15 minuter om jag kommer hem till nån som har ett hus med obalans i inomhusmiljön (och om man sneglar lite runt sig vid dessa tillfällen så brukar ventiler lysa med sin frånvaro) och visst jag är extra känslig men det känns ju inte sunt att leva i detta jämnt. Framförallt inte om man har barn.

Sedan angående ditt självdrag så har jag fått lära mig att om man har självdrag och ett någorlunda tätt hus och ingen tilluft så fungerar inte självdraget så det är ju möjligt att om du ordnar tilluften så behövs kanske ingen fläkt i skorstenen.

Mvh
Husdrömmaren
 
Sjävldrag bygger på att man har tilluftsventiler i sovrummen. Att man på 70-80-.talen satte igen dessa för att spara energi är en annan sak...
 
Funderade själv på att installera någon form av värmeåtervinning, Solpanel eller vacumrör som värmer upp vatten. Kom fram till att grundavgiften för fjärrvärmen var så hög och kostnaden för el och fjärrvärme under vintern uppgår till ca 2000:- i månaden, vilket inkluderar den högre grundavgiften för fjärrvärme under den kalla årstiden. För min del var det inte lönsamt att ta tillvara solel eller solvatten. Funderade på billigare alternativet med en svart låda där solljuset passerar genom svarta kanaler som värmer upp in luften.
Någon som vet om det finns liggande paneler som man kan montera på villans sockel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.