Claes Sörmland
E erimos skrev:
fast du har ju ännu inte förstått sakargumentet - du väljer selektivt att inte se de laghänvisningar som presenterats utan upprepar att du inte fått några laghänvisningar. Eftersom du missade min länk (i ett inlägg med hänvisning till rätt förordning) kan man misstänka att du helt enkelt inte läst några länkar till relevanta lagtexter. Inte så schysst mot dem som lägger ner tid på att hitta lagtexterna åt dig, eller hur?
OK, vi pratar förbi varandra. Att hänvisa till en hel förordningstext eller ett långt direktiv från EU är en bra start men det är komplicerad text. Jag hade hoppats att någon kunde guida oss igenom denna så att vi kan utveckla förståelse av den. Det var därför jag tog upp scenariot med den 24%-iga ättikan och maskrosen för att möjliggöra detta för någon kunnig skribent. Men istället tycks det mest ha provocerat dig. Det var inte syftet.

E erimos skrev:
Vad det gäller kemikalieinspektionens hemsida undrar jag fortfarande varför du inte kan acceptera det som står där angående privatimport av ej godkända bekämpningsmedelsprodukter?
Jag bedömer att texten sannolikt är korrekt eftersom den står på en stor myndighets hemsida. Det vore som sagt ännu bättre om vi utifrån explicita lagtexthänvisningar kunde förstå varför Kemikalieinspektionen skriver så.

E erimos skrev:
Dags för dig att att presentera dina sakargument nu. Varför är inte kemikalieinspektionens informationstext korrekt?
Du tycks vara fast i nån sorts tävling som jag inte är intresserad att delta i. Jag är intresserad av juridiken och hur den fungerar. Punkt.
 
Redigerat:
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, vi pratar förbi varandra. Att hänvisa till en hel förordningstext eller ett långt direktiv från EU är en bra start men det är komplicerad text. Jag hade hoppats att någon kunde guida oss igenom denna så att vi kan utveckla förståelse av den. Det var därför jag tog upp scenariot med den 24%-iga ättikan och maskrosen för att möjliggöra detta för någon kunnig skribent. Men istället tycks det mest ha provocerat dig. Det var inte syftet.



Jag bedömer att texten sannolikt är korrekt eftersom den står på en stor myndighets hemsida. Det vore som sagt ännu bättre om vi utifrån explicita lagtexthänvningar kunde förstå varför Kemikalieinspektionen skriver så.



Du tycks vara fast i nån sorts tävling som jag inte är intresserad att delta i. Jag är intresserad av juridiken och hur den fungerar. Punkt.
Tack, jag förstår dig bättre nu. Ja, jag blev provocerad av vad jag uppfattade som orimliga krav på skribenter som faktiskt ansträngt sig.

Jag fick uppfattningen att du ifrågasatte att det skulle vara olagligt vilket är en återkommande ståndpunkt i dessa trådar om fulimport av gift. Är det inte din ståndpunkt behöver du naturligtvis inte argumentera för det :)

Formellt är det miljödepartementet som kan svara på hur juridiken ser ut men jag hade börjat med kemikalieinspektionen.

Komplexiteten är stor, särskilt om man vill gå hela vägen från EU till ett fiktivt brott då även miljöbalken gäller och kanske även brottsbalken.

nu är det jag som gör en döende svan (nåja) och plockar i diskmaskinen istället.

god kväll!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag bedömer att texten sannolikt är korrekt eftersom den står på en stor myndighets hemsida. Det vore som sagt ännu bättre om vi utifrån explicita lagtexthänvisningar kunde förstå varför Kemikalieinspektionen skriver så.
Det är en bra synpunkt. Myndigheter har inte monopol på lagtolkning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
S sunqan skrev:
Tacj!
Jag missade din helt relevanta länk. Där stod ju dessutom direktivet 1107/2009 med
En sista fråga - var hittar jag förteckningen över preparat i klass tre? Google är all annat än hjälpsam.
Allt finns nog i bekämpningsmedelsregistret, men det innehåller tyvärr tusentals olika kemikalier och fabrikat.
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/bekampningsmedelsregister

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag bedömer att texten sannolikt är korrekt eftersom den står på en stor myndighets hemsida. Det vore som sagt ännu bättre om vi utifrån explicita lagtexthänvisningar kunde förstå varför Kemikalieinspektionen skriver så.
Det känns som att du är ganska nära faktaresistent. Jag har inga större problem att hitta sidor som den här:
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/behorighetsklasser

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, vi pratar förbi varandra. Att hänvisa till en hel förordningstext eller ett långt direktiv från EU är en bra start men det är komplicerad text. Jag hade hoppats att någon kunde guida oss igenom denna så att vi kan utveckla förståelse av den.
KEMI och andra relaterade myndigheter har ganska pedagogiska texter på sina sidor. Kanske inte perfekta, men ändå hyfsade. Vi är några här som försöker hjälpa till och bidragit med kunskaper och länkar. Hela tiden kräver du mer. Just nu verkar du efterfråga en komplett utbildning. Om du vill lära dig något så spendera några timmar på att läsa igenom lagtexter och förordningar från KEMI. Jag har gjort det och nu kan jag svara på många relevanta frågor om bekämpningsmedel. Tyvärr finns det inte några genvägar till bildning.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
Det känns som att du är ganska nära faktaresistent. Jag har inga större problem att hitta sidor som den här:
[länk]
Nej verkligen inte, nu är du bara oförskämd och förolämpande. Skärp dig.

Du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Jag har inte efterfrågat den sidans information alls utan frågade (för många många inlägg sedan) efter lagtextreferenser så vi kunde förstå lagstiftningen bättre.

S STB skrev:
KEMI och andra relaterade myndigheter har ganska pedagogiska texter på sina sidor. Kanske inte perfekta, men ändå hyfsade. Vi är några här som försöker hjälpa till och bidragit med kunskaper och länkar. Hela tiden kräver du mer. Just nu verkar du efterfråga en komplett utbildning. Om du vill lära dig något så spendera några timmar på att läsa igenom lagtexter och förordningar från KEMI. Jag har gjort det och nu kan jag svara på många relevanta frågor om bekämpningsmedel. Tyvärr finns det inte några genvägar till bildning.
Pedagogisk är ett försåtligt ord. Det kan innebära att texterna är så förenklade så att de inte bidrar med lagtextstödet för de lagtolkningar som görs. Så tycks det vara på Kemikalieinspektionens hemsida. Boverket visar i jämförelse hur väl man kan lösa detta.

Om du tycker lagtexthänvisningar är överkurs eller med dina egna ord - en hel utbildning - så respekterar jag det. Men förstår inte varför du känner ett behov av att börja förolämpa mig för det. Det är väl bara att redovisa din syn att lagtexten vill du inte diskutera så är det bra med det.

Jag ska vid tillfälle sätta mig in i direktivet och relevant förordning.
 
A Alriksson skrev:
Vi kan fortsätta....

3,7ha per 1kg aktiv substans ger
1000g/3,7ha = 270g/ha

Var kommer dina 35g/ha från?
Det undrar även jag. Det är dock bra att även du till slut kommit fram till att det inte var obetydande mängder glyfosat vi sprutar över våra åkrar. Faktiskt mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Det betyder besprutning med ca 20 liter 1.5% lösning (om man nu skulle välja sådan) i snitt per hektar per år på all konventionell jordbruksmark.

Och så förbjuder vi Pelle som bekämpar sin parkslide med lite penslade hemma vid gården...
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Det är inte ett miljöproblem med stora mängder glyfosat som används på rätt sätt.
En liten mängd glyfosat som används på fel sätt kan ställa till med ett stort miljöproblem.
 
  • Gilla
Alriksson och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det undrar även jag. Det är dock bra att även du till slut kommit fram till att det inte var obetydande mängder glyfosat vi sprutar över våra åkrar. Faktiskt mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Det betyder besprutning med ca 20 liter 1.5% lösning (om man nu skulle välja sådan) i snitt per hektar per år på all konventionell jordbruksmark.

Och så förbjuder vi Pelle som bekämpar sin parkslide med lite penslade hemma vid gården...
Precis! Det är det som är problemet! Pelle som penslar glyfosat, sedan penslar han lite till för att vara på den säkra sidan. Sedan tar han en gång till eftersom Pelle blev osäker på om han hade penslat överallt. Sedan blandar Pelle en spruta med Glyfosat, där heller Pelle i lite extra eftersom han skall vara säker på att det tar, för att bekämpa ogräs på grusgången och mellan sina plattor! Där har vi miljöproblematiken. I en trädgård klarar du dig alltid med halvdos!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jag12345 skrev:
Är det helt kört att få tag i det nu? Jag hittar inget vettigt på svenska sidor, men det är inte förbjudet ännu.
Gärna koncentrerat, men inte så stor mängd. Jag vill ha det för att kontrollerat spruta ner det i tammarna på parkslide.
Alltså inte till annat ogräs eller grusvägar eller så.
Har ni tips på var jag kan köpa det?
Köp på internet från Tyskland..
 
Bara för att säkra upp fakta.
Vad skall man ha för koncentration i form av gram/liter aktiv substans vid användande av vanlig 5 liters pumpad handspruta?
Det är ju milt sagt lite varierande information från 2,8 till 8 gram per liter...
 
Mikael_L
L Limpan4all skrev:
Det är ju milt sagt lite varierande information från 2,8 till 8 gram per liter...
Det är ju för att det även beror på grödan som ska bekämpas, samt förstås även på hur mycket man pumpar ut per kvm.
Men 20ml/liter vatten för 12% roundup, står det på min flaska att det passar för de flesta ogräs man vill ha bort. Det blir ju 2,4 gr aktiv substans per liter utspätt.
Jag spädde ut, på prov, till halva denna styrka och la på en del tistel, nässlor och kirskål, och ska se nu hur det fungerar. Om jag använder skiten vill jag använda så lite som bara möjligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
L Limpan4all skrev:
Bara för att säkra upp fakta.
Vad skall man ha för koncentration i form av gram/liter aktiv substans vid användande av vanlig 5 liters pumpad handspruta?
Det är ju milt sagt lite varierande information från 2,8 till 8 gram per liter...
Den enda viktiga är hur mycket aktiv substans du sprider per kvadratmeter. Om jag minns rätt är en normal dos ca 0,1 g/m2 och maxdos ca 0,2 g/m2. Hur mycket vatten du behöver späda med beror på din spridningsutrustning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Precis! Det är det som är problemet! Pelle som penslar glyfosat, sedan penslar han lite till för att vara på den säkra sidan. Sedan tar han en gång till eftersom Pelle blev osäker på om han hade penslat överallt. Sedan blandar Pelle en spruta med Glyfosat, där heller Pelle i lite extra eftersom han skall vara säker på att det tar, för att bekämpa ogräs på grusgången och mellan sina plattor! Där har vi miljöproblematiken. I en trädgård klarar du dig alltid med halvdos!
Varför skulle Pelle pensla tre gånger på en växt?
Och på vilket sätt är det sämre än massbesprutning av åkrar (vilket det måste handlar om när vi nu vet vilka mängder glyfosat jordbruket använder)?
Växter tar upp och glyfosaten bryts ner. Massbesprutning av en åker och en stor del går ner i jorden och bryts ej ner.
Eller menar du att alla som har gått en 4 dagars sprutlicenskurs (+1 dag vidareutbildning) skulle vara Guds bästa barn och genier medans alla privatpersoner är dumma i huvudet?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Bara för att säkra upp fakta.
Vad skall man ha för koncentration i form av gram/liter aktiv substans vid användande av vanlig 5 liters pumpad handspruta?
Det är ju milt sagt lite varierande information från 2,8 till 8 gram per liter...
Jag kör på mellan 1-2g/l, punktbesprutar ytterst lite en gång, det har fungerat bra.
 
S
G guggen skrev:
Varför skulle Pelle pensla tre gånger på en växt?
Och på vilket sätt är det sämre än massbesprutning av åkrar (vilket det måste handlar om när vi nu vet vilka mängder glyfosat jordbruket använder)?
Växter tar upp och glyfosaten bryts ner. Massbesprutning av en åker och en stor del går ner i jorden och bryts ej ner.
Jag har läst alltför mycket på sociala medier om främst parkslidebekämpning. Tyvärr är det förvånansvärt vanligt att folk vattnar med koncentrat: "Det är ju rötterna man vill ha död på."

Glyfosat bryts ner i växter och i levande jord. Som jag tolkar det så bryts glyfosaten ner när det dödar något och i jorden finns det ju massor av liv att ta död på. Om dosen per m2 är för hög så finns det kvar glyfosat när allt liv i matjorden är dött och då kan glyfosaten transporteras vidare till grundvattnet där nedbrytning i stort sett helt avstannar. Vid rekommenderade doser bryts alltså allt glyfosat ner i det allra översta skiktet jord.

G guggen skrev:
Eller menar du att alla som har gått en 4 dagars sprutlicenskurs (+1 dag vidareutbildning) skulle vara Guds bästa barn och genier medans alla privatpersoner är dumma i huvudet?
Det finns personer med körkort som inte borde sätta sig bakom ratten i en bil. Helt garanterat finns det personer utan körkort som kör bättre än vissa med körkort. I vilket fall så känner jag mig tryggare som passagerare i en bil som körs av någon med körkort jämfört med en förare som sätter sig bakom ratten för första gången och dessutom inte ens spenderat 5 minuter på att försöka lära sig hur bilen skall köras.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.