Shunten på vår gamla Exonompanna (anno 1961) håller inte riktigt tätt verkar det; lite värme sipprar alltid vidare till radiatorerna även när den är stängd. Shunten är av 180-gradersmodell. Kan man byta den? Eller rättare sagt: kan man byta den själv? Rörmokarna här har hittills visat begränsat intresse för att göra småjobb åt privatkunder tyvärr, så det blir nog till att leka händig. Vi kommer antagligen att tömma ur och mecka lite med värmesystemet i sommar, och då kunde det vara läge att göra detta, men jag undrar hur. Som jag förstår det sitter shunten inuti pannan, och då måste man väl skruva isär den på något sätt ...

Tacksam för goda råd, som vanligt!
 
Om det är knöligt att komma åt den befintliga så kanske det skulle funka att öppna den inbyggda shunten fullt och sätta den nya shunten utvändigt.
Om det går förstå hur jag menar. Och om det går ställa shunten manuellt. sedan beror det förstås på om de finns shuntstyrning nu som man vill använda sedan också.
 
Är det inte så att den inte står helt stängd när den är stängd? Vrid lite mer eller mindre och känn på elementen. Dom shuntar jag sett går att vrida runt varv efter varv när man väl vickat loss dom.
 
Matss: nej, den stannar i "0"-läget och går inte att dra runt. I vinter har vi låtit systemet självcirkulera och det har funkat bra, däremot märkte vi i höstas att det gick ut värme till radiatorerna när vi hade pumpen igång, trots att shunten var nollad. Men pumpen har å andra sidan suttit fast på läge fyra sen Luthers tid ... Om felet är att den inte går igen riktigt, kan man åtgärda det på något sätt?

Spikers_corner: jag är lite tveksam eftersom det är himla trångt runt, över och bakom pannan. Menar du att man skulle ha shunten placerad nånstans på rören? Som det är nu har vi bara manuell styrning, så det är i.o.f.s. inga problem.
 
Panna från 1961?
Nu blir jag nyfiken.
Vad är anledningen till att ni har den kvar?
Eldar ni möjligen ved?
 
Gunnar: precis, man gör på samma sätt som man gör på en ackumulatortank till en vedpanna. Men med pannan i stället för tanken.

Om du kollar på den högra tanken i bilden nedan så sitter shunten där.
Anslutningen uppe på tanken skulle motsvara stigaren från din panna, nedre anslutningen skulle motsvara din returanslutning.

http://www.trebema.se/filer/TBM_kompl_paket.pdf

Den skulle nog gå ha shunten en liten bit från panna.
 
BAS: Att vi har kvar pannan från -61 beror mest på att den fortfarande funkar. Vi köpte huset i somras och skulle konvertera till pellets. En polare har en likadan panna som funkar bra, och eftersom det är ganska lång kötid till rörmokarna här på ön blev det snabbast och enklast att konvertera befintlig panna. Sen har den här dubbelpannan den fördelen att det går att elda med ved om elen skulle lägga av (livet på landet), och då självcirkulerar systemet. Pannan är i hyggligt bra skick enligt vvs:aren, men visst är det lite rysk roulette - skulle pannan gå sönder blir det väl kvällen före julafton när det är -10 ute ...

Den stora nackdelen med pannan är egentligen bara att den avger mycket strålningsvärme, så förbrukningen är relativt hög. Vi ska se hur förbrukningen ser ut i sommar när vi bara tar ut varmvatten, sen får vi ta ställning till om vi ska byta panna. Men det är mycket att tänka på, inte minst som vi har ett mycket litet pannrum där bara vissa pannmodeller ryms.

Spikers mfl:Tack för goda råd, jag ska skruva och titta lite på det här, så får jag se hur jag gör. Det finns en gräns för hur mycket pengar det är förnuftigt att lägga på en så gammal burk trots allt. Men det slutar väl med att jag står där igen i november när rimfrosten kommer och ångrar att jag inte gjorde nåt åt värmesystemet i tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.